عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
با بازگشایی مرز‌های زمینی با عراق، به نظر می‌رسید هزینه سفر هوایی کاهش و سفر‌های ارزان‌قیمت برقرار شود. با این وجود، هزینه سفر هوایی همچنان گران است و در ۶ ماه اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

عقیق:سفرهای زیارتی به عتبات هم‌اکنون با لغو ویزای عراق، به صورت هوایی و زمینی برقرار است و مشتاقان زیارت عتبات می‌توانند برای تشرف به این سفر معنوی برنامه‌ریزی کنند.

بیش‌تر متقاضیان سفر زمینی عتبات در کاروان‌های ۴ تیر به بعد ثبت‌نام کرده‌اند

البته سفرهای زمینی به عتبات از ابتدای هفته جاری با اجرایی شدن لغو ویزای زمینی برای کاروان‌های عتبات از سر گرفته شده است که به دلایل مختلف همچون گرمای هوا، هنوز ظرفیت کاروان‌های زیارتی تکمیل نشده تا نخستین سفر عتبات برقرار شود. با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به اعزام نخستین گروه زائران سفر زمینی عتبات از اوایل تیرماه می‌گوید: تاکنون بیشتر متقاضیان در کاروان‌های چهارم تیر به بعد ثبت‌نام کرده‌اند و روند اعزام‌ها در ایام عرفه سرعت خواهد گرفت.

اسامی زائران کاروان‌ها در اختیار مسؤولان مرزی قرار می‌گیرد

بر اساس تفاهم‌نامه ایران و عراق، روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی می‌توانند از مرز زمینی در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات اعزام شوند که البته با توجه به برنامه‌ریزی مسؤولان، ۷۵ درصد زائران از مرز مهران و ۲۵ درصد از مرز شلمچه تردد خواهند کرد. به گفته رحمانی لیست زائران کاروان‌های عتبات در قالب لیستی در اختیار مسؤولان مرزی قرار می‌گیرد و طبق اسامی ارسال شده، امکان تردد زائران کاروان‌ها امکان‌پذیر است.

با این اقدام، دیگر کاروان‌های غیرمجاز یا حتی سفرهای انفرادی به عتبات از طریق مرز زمینی ممنوع شده است و مسؤولان وزارت کشور و حتی شهرهای مرزی، از مشتاقان سفر زمینی به عتبات خواسته‌اند که فقط در قالب کاروان زیارتی زیر نظر سازمان حج و زیارت به مرزها مراجعه کنند؛ چرا که در غیر این صورت امکان عبور از مرزها را ندارند. البته سفرهای هوایی به عتبات همچون گذشته به صورت گروهی و انفرادی انجام می‌شود و علاقه‌مندان به زیارت امام حسین علیه‌السلام که قصد تشرف انفرادی به کربلا را دارند، با داشتن گذرنامه معتبر و کارت واکسیناسیون می‌توانند به عراق سفر کنند.

 بازگشایی مرزهای زمینی هم نتوانست هزینه سفر هوایی عتبات را کاهش دهد

با وجود اینکه به نظر می‌رسید با بازگشایی مرزهای زمینی و برقراری این سفرها، قیمت بلیت پرواز عتبات کاهش یابد، اما در روزهای اخیر قیمت بلیت پرواز عراق بیش‌تر هم شده است؛ تا جایی که حتی به دلیل کاهش ظرفیت، قیمت بلیت پرواز یک طرفه به عراق به حدود چهار میلیون تومان رسیده است. این امر در حالی است که در ماه‌های گذشته هزینه بلیت پرواز عتبات در برخی ایام نیمی از این مبلغ بود.


هزینه بلیت پرواز تهران ـ نجف در هفته جاری

افزایش هزینه بلیت پرواز عتبات، هزینه سفر را باز هم گران کرد

البته یکی از دلایل این امر، کاهش ظرفیت پروازهای عتبات نیز است؛ به طوری که برخی از ایرلاین‌ها، هواپیماهای کوچک با ظرفیت محدودتری را به سفر عراق اختصاص داده‌اند و حتی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، به دلیل مسؤولیت برای انتقال زائران حج تمتع، بخش قابل توجهی از ظرفیت هواپیمایی خود را به این امر اختصاص و به این ترتیب هواپیماهای کوچک‌تر را در مسیر عتبات قرار داده است.

با این روند، قیمت پروازهای عتبات برای رفت و برگشت به بیش از ۶ میلیون تومان رسیده و افزایش هزینه بلیت پرواز، روی هزینه نهایی سفر رسمی به عتبات را نیز اثرگذار بوده است؛ به طوری که اکنون نه تنها مشتاقان زیارت انفرادی به عتبات، بلکه حتی مسؤولان اعزام زائران در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت هم از این بالا رفتن هزینه‌ها گلایه دارند. یکی از مسؤولان می‌گوید: با بالا رفتن هزینه بلیت پروازها مجبور شدیم که از زائران هزینه بیشتری بگیریم و برخی از استان‌ها هم به دلیل افزایش غیرمتعارف هزینه بلیت پرواز، سفر را به زمانی دیگر موکول کرد تا بتوان پس از تهیه بلیت با قیمت کم‌تر زائران را اعزام کند.


هزینه بلیت پرواز نجف ـ تهران در هفته جاری

افزایش بیش از ۱۰ درصدی هزینه سفر عتبات در ۶ ماه اخیر

هزینه سفر هوایی عتبات در اوایل برقراری این سفرها از آذرماه سال گذشته حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شد که به مرور زمان این هزینه به دلیل بالا رفتن قیمت بلیت پرواز افزایش پیدا کرد و اکنون سفر یک هفته‌ای به عتبات از حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده که این امر به معنای افزایش بیش از ۱۰ درصدی هزینه سفر در ۶ ماه اخیر است. در حالی که قرار بود با کاهش برخی از هزینه‌ها همچون اسکان، هزینه سفر عتبات کاهش یابد. اما با وجود تلاش سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه اسکان و سایر خدمات، هزینه سفر به کربلا نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه به دلیل بالا بودن نرخ پروازها، افزایش هم داشت. البته این افزایش قیمت‌ها ممکن است به دلیل بالا بودن تقاضا باشد. چرا که در حال حاضر با وجود برقراری سفر زمینی عتبات، استقبال از آن محدود بوده است.

هزینه سفر زمینی عتبات از استان‌های مرزی به ۳.۵ میلیون رسید

با توجه به بالا بودن هزینه‌های ارزی سفر عتبات نسبت به ۳ سال گذشته، سازمان حج و زیارت در تلاش است که سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات را نیز راه‌اندازی کند. بر همین اساس، با وجود اینکه هزینه سفر زمینی عتبات از چهار میلیون و ۴۰۰ تا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده بود، معاون عتبات سازمان حج و زیارت از تلاش برای کاهش این هزینه‌ها به ویژه در بخش اسکان خبر داد.

البته به دلیل اینکه هزینه سفر زمینی عتبات بستگی به مسیر تا مرزها دارد، هزینه سفر زمینی عتبات از استان‌های مرزی ایلام، کرمانشاه و خوزستان نسبت به سایر استان‌ها کم‌تر است؛ به طوری که به گفته رحمانی، مسؤولان اعزام این استان‌ها، کاروان زیارتی با هزینه سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز در نظر گرفته‌اند تا مشتاقان زیارت عتبات بتوانند سفر ارزانی را داشته باشند.

تحقق برقراری سفرهای ارزان‌قیمت به عتبات با بازگشایی مرزهای زمینی

با ورود سیدصادق حسینی در سازمان حج و زیارت، سفر آسان و ارزان مورد توجه قرار گرفت که بر اساس برنامه مسؤولان اعطای وام برای سفرهای زیارتی اجرایی شد که این امر تا عید سال جاری برقرار شد و پس از آن خبری از اعطای وام به زائران با وجود بالا رفتن هزینه سفرها نبود. اکنون با برقراری سفرهای زمینی به عتبات، سفر ارزان ممکن شده است که مسؤولان سازمان حج و زیارت در تلاش هستند تا هزینه‌ها را به حداقل برسانند تا همه مشتاقان عتبات بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت هم‌اکنون سفرهای عتبات به صورت هوایی و زمینی برنامه‌ریزی شده است و ثبت‌نام در کاروان‌ها تا نیمه شهریورماه صورت می‌گیرد. پس از این زمان، زیارت اربعین است که سازمان حج و زیارت به عنوان کمیته ثبت‌نام و اعزام، مسؤول ساماندهی و ثبت‌نام از متقاضیان سفر اربعین در سامانه سماح است. در ایام اربعین هیچ اعزامی در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام نمی‌شود.

به گزارش فارس، در سال‌های قبل از شیوع کرونا، روزانه بیش از سه هزار ایرانی به صورت زمینی و هوایی به عتبات اعزام می‌شدند که پس از شیوع کرونا، سفرهای زیارتی متوقف و هیچ کاروانی به عراق اعزام نشد. تا اینکه از آذرماه به صورت رسمی سفرهای هوایی به عتبات تز سرگرفته شد و اکنون نیز سفرهای زمینی به عتبات در حال آغاز شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین