عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
دکتر دامغانی درگذشت:
دکتر احمد مهدوی دامغانی، مدرس، محقق، مترجم و پژوهشگر حوزه دین (جمعه، ۲۸ خردادماه) در سن نود و شش سالگی در آمریکا درگذشت.

عقیق: دکتر احمد مهدوی دامغانی، مدرس، محقق، مترجم و پژوهشگر حوزه دین (جمعه، ۲۸ خردادماه) در سن نود و شش سالگی در آمریکا درگذشت.

او در ۱۳ شهریور سال ۱۳۰۵ خورشیدی در محله نوغان مشهد متولد شد.

پدر او، آیت‌الله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی از بزرگان خراسان و از مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود که بیش از نیم قرن به تدریس فقه و اصول سطح و خارج اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را در فقه و اصول پرورش داد که بعد از ایشان در زمره مراجع تقلید، مجتهدین و استادان برجسته فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و سایر بلاد گردیدند.

احمد مهدوی دامغانی از سال شصت و شش مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پست دکتری بود. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.

از ویژگی های استاد مهدوی دامغانی ارادت او به حضرت ثامن الحجج علیه السلام بود به طوری که در تمامی سال های دوری از ایران ، هر صبح هنگام خروج از منزل ، رو به ایران می ایستاد و به امام رضا (ع) سلام می داد.
عشق و ارادت او به امام حسین (ع) نیز مثال زدنی بود به طوری که در یکی از مصاحبه هایش گفته بود:

خداوند به من این توفیق را داده است که با زیارت عاشورای اباعبدالله مانوسم، ادعیه صحیفه سجادیه و ادعیه خاص مکارم الاخلاق را می‌خوانم و این توفیق را دارم که هفته‌ای یک بار ختم قرآن می‌کنم. از خداوند تقاضا دارم من را ببخشد و عاقبت بخیر کند و از آتش جهنم خلاص کند. به همه توصیه می‌کنم که زیارت عاشورا را ترک نکنند. من حداقل ۸۰ سال است که صبح‌ها زیارت عاشورا را تلاوت می‌کنم. زیارت جامعه را در روز‌های جمعه ترک نمی‌کنم.

من در نود و چهار سال عمر خود هر برکت و هر موفقیتی که داشتم و هر عنایتی که به من شده است و هر توجه و هر خلاصی از بلایی که داشتم، به برکت قرآن و سیدالشهدا و، ولی نعمت‌مان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است و همیشه آن‌ها دستگیر من هستند. من جز از خدا و ائمه (ع) دستم به سوی هیچ کسی دراز نشده است. خداوند زبان من را از کمک خواستن از گران حفظ کرده است
.

چندی پیش، وقتی استاد مهدوی دامغانی به صورت مجازی در برنامه تلویزیونی شوکران دعوت شده بود، با هیجان و گریه بسیار سخن خود را با سلام و عرض ارادت به حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) آغاز کرد که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.  

تعداد بازدید : 86

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین