عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
سید صادق حسینی:
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه افزایش هزینه حج از سوی سعودی‌ها باعث انصراف زائران برخی کشورها شد، گفت: با این وجود، ما درخواست سهمیه مازاد را داده‌ایم که امیدواریم مورد موافقت کشور میزبان قرار بگیرد.

عقیق: سید صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین روند اعزام‌های زائران حج تمتع ۱۴۰۱، گفت: اعزام‌ها از روز ۲۲ خرداد ماه به مقصد مدینه آغاز شده که رفته رفته تا سیزدهم تیرماه که آخرین اعزام انتقال زائران به سرزمین وحی است، شاهد افزایش تعداد پروازها برای انتقال حجاج هستیم.

انتقال زائران خانه خدا به عربستان بدون تأخیر انجام شده است

وی افزود: امسال ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر از کشورمان در موسم حج تمتع حضور می‌یابند و آخرین پرواز بازگشت این عزیزان نیز روز هفتم مردادماه یعنی آخرین روز ماه ذیالحجه است. تعدادی از زائران مدینه قبل و تعدادی مدینه بعد هستند که بخشی به فرودگاه مدینه و بخشی به فرودگاه جده منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت روند اعزام‌ها را طی روزهای اخیر مطلوب دانست و تصریح کرد: انتقال زائران با کمترین تاخیر از سوی هواپیمایی ایران‌ایر انجام می‌گیرد که جای تشکر و قدردانی دارد، چرا که شرایط اعزام و انتقال ضیوف الرحمان نسبت به سال‌های قبل مناسب‌تر است.

حسینی همچنین از رضایت زائران اعزامی به مدینه منوره خبر داد و گفت: خوشبختانه همه زائران در سلامت کامل هستند و وضع اسکان آنها مطلوب و ایده آل است.

وی درباره وضع تغذیه زائران نیز بیان کرد: با وجود اینکه آشپرخانه‌های ایرانی در عربستان دیرتر راه‌اندازی شد، اما شرایط خوشبختانه مناسب است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

دغدغه‌ای درباره حضور زائران کشورمان در سرزمین وحی نداریم

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با بیان اینکه مطب‌های پزشکان نیز در مدینه راه اندازی شده است، افزود: کلینیک ایرانی در مکه نیز فردا راه اندازی می‌شود و خوشبختانه داروهایی که می‌خواستیم به عربستان منتقل کنیم، ارسال شده و فرودگاه مدینه تاکنون همکاری خوبی داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه کارهای اجرایی حج تمتع امسال با وجود اعلام دیرهنگام کشور میزبان به خوبی انجام گرفته است، گفت: روند اقدامات به خوبی انجام می‌گیرد و هیچ دغدغه‌ای در این خصوص و در رابطه با شرایط زائران وجود ندارد.

افزایش هزینه حج از سوی سعودی‌ها باعث انصراف زائران برخی کشورها شد

حسینی به کاهش ۵۵ درصدی سهمیه زائران ایرانی و همچنین دیگر کشورها در حج امسال اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش‌های ارسالی هم اکنون فضای مدینه و مکه خلوت است، چراکه بسیاری از کشورهای اسلامی به دلیل افزایش قیمت‌ها یا از اعزام زائران انصراف داده و یا درخواست کاهش سهمیه خود را داشته‌اند.

وی افزود: ما نیز علی‌رغم موضوعات ذکر شده درخواست سهمیه مازاد را داده‌ایم که امیدواریم مورد موافقت کشور میزبان قرار بگیرد و تعداد بیشتری از مشتاقان مشرف شوند.

رئیس سازمان حج وزیارت در خصوص هزینه‌ها و تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش آنها گفت: هزینه‌های سفر تا قبل از افزایش هزینه‌ای اعمال شده از سوی کشور میزبان، حدود ۳ هزار ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار بود، اما این افزایش قیمت‌ها در کشور عربستان موجب شد تا هزینه‌ها به ۴ هزار و ۵۰۰ دلار برسد.

حسینی با اشاره به افزایش برخی هزینه‌های غیرقابل انتظار در کشور میزبان، تصریح کرد: افزایش نرخ خدمات در ایام تشریق، افزایش هزینه‌های اقلام پروتئینی در حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و رشد نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها از ۳ درصد به ۱۵ درصد از جمله مسایلی بود که موجب افزایش ناگهانی هزینه‌ها شد که ما نیز سعی کردیم آن را به زائران تحمیل نکنیم و کمتر از یک چهارم این مازاد را دریافت کنیم و الباقی هزینه‌ها را از محل دیگر و تخفیف‌های دریافتی جبران کنیم.

کاهش ۳۰ درصدی هزینه اسکان در مدینه

به گفته وی، کمیته اسکان توانست به دلیل کمبود تقاضای هتل ناشی از کاهش زائران همه کشورها، تخفیفی در حدود ۳۰ درصد را دریافت کند تا بخشی از هزینه‌های اضافی جبران شود.

رئیس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: بعد از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش هزینه‌ها، نامه‌ای را دوباره برای وزارت حج عربستان ارسال کردیم که امیدواریم هرچه زودتر پاسخ دهند.

حسینی همچنین با انتقاد از کسانی که عنوان می‌کنند زائران حج امسال با یارانه دولتی و دلار ۹ هزار تومانی به این سفر مشرف می‌شوند، گفت: اولا که این هزینه زائران حدود ۲ سال قبل از سوی این عزیزان پرداخت شده است که در آن زمان باتوجه به برابری نرخ ریال با ارزهای خارجی و نرخ ارز در آن زمان ، این ارز زائران خریداری شده و در امانت بانک مرکزی قرار گرفته بود تا در این ایام و با بازگشایی حج تمتع مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین صحبت‌ها و جوسازی‌های رسانه‌های معاند صحیح نیست و دروغ پردازی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به روند ذکر شده، یارانه خاصی به زائران داده نشده و آنها پول خود را پرداخت کرده و قطعا بدون هر منت به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هزینه‌های حج تمتع از سوی ایران به دلیل تجربه‌های لازم در حوزه‌های تغذیه ، اسکان و ....از سایر کشورها کمتر است، گفت: برخی کشورهای همجوار هزینه‌هایی مابین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار دلار را بابت کارهای اجرایی حج پرداخت می‌کنند و حتی هزینه‌های برخی کشورها تا سقف ۱۲ هزار دلار می‌شود.

حسینی در خصوص کاهش زمان سفر حجاج نیز گفت: کمبود هواپیماهای پهن پیکر برای انتقال تعداد بیشتری از زائران یکی از عوامل مهم محسوب می‌شود.

متوسط حضور زائران در سرزمین وحی ۲۸ روز است

وی در خصوص صحیح نبودن این تصور که با کاهش تعداد روز، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد، گفت: ما هتل‌ها را بر اساس موسم اجاره می‌کنیم، یعنی زائر چه ۱۰ روز چه ۳۰ روز در هتل بماند، هزینه‌هایش فرقی نخواهد داشت. بنابراین این علل ذکر شده از جمله عوامل تعداد روز اقامت است، ضمن اینکه امسال تلاش لازم برای کاهش تعداد روز اقامت صورت گرفت و نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته که متوسط حضور زائران حدودا ۲۸ روز است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به اهتمام آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نسبت به موضوعات مرتبط با زیارت اشاره کرد و گفت: پیش از برگزاری موسم حج تمتع، جلسه شورای عالی حج بعد از دوازده سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد که نیمی از مصوبات مربوط به سفر حجاج بوده که در این خصوص تسهیل امور به خوبی از رئیس جمهوری و دست اندرکاران انجام گرفت و هر جایی مشکلی وجود داشته مسؤولان کمک رسان بوده‌اند که جای تشکر دارد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین