عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۷۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
دبیر اجرایی ستاد اربعین:
دبیر اجرایی ستاد اربعین با اشاره به برنامه‌ریزی برای اعزام زائران اربعین بدون محدودیت گفت: عراق تاکنون درباره وضعیت اربعین اظهارنظر نکرده و اعزام روزانه 2 هزار زائر از مرزهای زمینی برای ایام اربعین نیست.

عقیق: نودمین جلسه ستاد مرکزی اربعین حسینی امروز با حضور اعضای این ستاد برگزار شد و در این جلسه به ارائه راهکارهایی برای بهبود خدمات‌دهی به زائران اربعین به ویژه در مرزهای زمینی اشاره شد.

مبنای برنامه‌های ما اعزام بدون محدودیت زائران اربعین است

بر همین اساس، امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگویی با بیان اینکه تلاش ما اعزام میلیونی زائران اربعین است، اظهار داشت: ما همچنان از سوی عراق پیگیر وضعیت برقراری سفر اربعین بدون اعمال سهمیه‌بندی هستیم و برنامه‌ها را نیز بر همین مبنا تدارک دیده‌ایم.

وی با اشاره به پذیرش زائر از مرزهای زمینی و موافقت وزیر کشور عراق با بازگشایی مرزهای زمینی، افزود: وزیر کشور عراق به پذیرش روزانه ۲ هزار زائر به صورت پلکانی اشاره کرده و قرار است این امر به زودی محقق شود، اما درباره وضعیت اربعین هنوز طرف عراقی اظهارنظر نکرده و پذیرش این تعداد از مرزهای زمینی ربطی به ایام اربعین ندارد.

رئیس ستاد اربعین با وزیر کشور عراق برای مشخص شدن وضعیت اربعین ۱۴۰۱ مذاکره می‌کند

کوثری به برنامه‌ریزی ستاد اربعین برای ارتقای خدمات زیرساختی در مرزها اشاره کرد و افزود: در این جلسه تصمیم بر آن شد که خدمات زیرساختی را توسعه و بهبود دهیم تا در صورت برپایی اربعین با حضور حداکثری زائران، با توجه به گرمای هوا با مشکلاتی مواجه نشویم.

وی از برگزاری جلسه رئیس ستاد اربعین با وزیر کشور عراق خبر داد و گفت: قرار است رئیس ستاد اربعین در مدت حضور وزیر کشور عراق در ایران، درباره وضعیت اربعین امسال برنامه‌ریزی و مذاکراتی داشته باشد و ما از نظر بهداشتی و شیوع کرونا دستاوردهای کشور را اطلاع‌رسانی کنیم که امیدواریم عراق هم امسال محدودیتی در پذیرش زائران کشورمان نداشته باشد.

تجهیز زیرساخت در مرزهای ۴ گانه برای اربعین امسال

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین درباره بازگشایی مرزهای زمینی در ایام اربعین تصریح کرد: پیش فرض را برگزاری حماسه اربعین بدون محدودیت در نظر گرفته‌ایم و به این ترتیب زیرساخت‌ها در مرزهای شلمچه، مهران، چذابه و خسروی مهیا خواهد شد و در صورت نیاز، مرز سومار نیز برای تردد زائران بازگشایی خواهد شد. البته فعلا توسعه زیرساخت‌ها در چهار مرز اصلی در اولویت قرار دارند.

کوثری با اشاره به حضور استاندارهای سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه و ایلام برای بررسی وضعیت مرزهای زمینی خاطرنشان کرد: در این جلسه وضعیت مرزهای زمینی بررسی و مقرر شد تا ایام اربعین زیرساخت‌ها از اسکان و تجهیزات لازم همچون وسایل سرمایشی و تولید آب سرد فراهم شود.

زائران خارجی اربعین فقط امکان تردد از مرز شلمچه را دارند

دبیر اجرایی ستاد اربعین با بیان اینکه امسال ممکن است عراق با پذیرش زائران خارجی از مرزهای زمینی هم موافقت کند، ادامه داد: ما از مرز سیستان و بلوچستان شاهد حضور زائران کشورهای مختلف در اربعین سال‌های گذشته قبل از شیوع کرونا بودیم. بر همین اساس، آمادگی لازم را برای پذیرش زائران در جنوب شرق کشورمان داریم و قرار است این افراد فقط از مرز شلمچه تردد داشته باشند.

وی از احتمال افزایش تعداد زائران ورودی به کشور از مرز میرجاوه خبر داد و گفت: استاندار سیستان و بلوچستان نسبت به تکریم زائران پاکستانی و جلوگیری از معطلی آنها در مرز تأکید داشت. همچنین قرار است امکانات لازم از موکب‌ها تا خدمات بهداشتی و هلال احمر نیز در این مرز مستقر شود. اعزام تیم فرهنگی به مرزهای ریمدان، میرجاوه و زاهدان و احداث زائرسرا از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اربعین امسال است.

به گزارش فارس، پذیرش زائران ایرانی در اربعین با شیوع کرونا با فراز و نشیب‌هایی همراه شد؛ به طوری که در سال نخست عراق ابتدا از پذیرش نکردن زائر خارجی خبر داد و پس از آن ۲ روز قبل از اربعین سهمیه محدودی اعلام کرد که ایران به دلیل اعلام دیرهنگام عراق، هیچ زائر و موکبی را اعزام نکرد. سال گذشته نیز با توجه به محدودیت سهمیه حدود ۸۰ هزار ایرانی در ایام اربعین به صورت هوایی به عراق اعزام شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین