عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
در حرم مطهر تشریح شد؛
سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) با اشاره به این که ناقل کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها علما و مراجع هستند، گفت: در سایه سار برکت مضجع شریف فاطمه معصومه سلام الله علیها، مراجع و علمای بسیاری در جوار ایشان تربیت شدند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، شب گذشته در جشن شام میلاد کریمه اهل(س) اظهارداشت: بر اساس روایات اسلامی، دختر بهترین اولاد و برکت خانواده است و از سعادت‌های مرد این است که فرزند اولش دختر باشد؛ چرا که دختران مهربان و غم خوار پدر هستند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) ضمن اشاره به ریشه کن شدن ویروس کرونا در کشور و رونق گیری مناسبات و مناسک مذهبی در سراسر ایران، اظهار امیدواری کرد تا در سایه سار تلاش و مجاهدت مسئولان و همراهی مردم، ویروس گرانی، تورم و آشفتگی اقتصادی از کشور ریشه کن شود.

وی در ادامه به جایگاه شهر مقدس قم نزد اهل بیت علیهم السلام اشاره کرد و اذعان داشت: امام موسی کاظم علیه السلام می فرمایند؛ « قُمُّ عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ و مَأوى‌ شيعَتِهِم»، شهر قم کانون آل پیامبر(ص) و محل اجتماع شیعیان است؛ در ادامه روایت حضرت گله‌ای ازجوانان مطرح می‌کنند که در احترام به پدران و مادران و بزرگترها کوتاهی می‌کنند.

رفیعی، به روایتی از امام رضا علیه السلام و حضور قمی‌ها و دیدارشان با حضرت در مرو اشاره کرد وابراز داشت: امام رضا علیه السلام در روایت «مرحباً بكم و أهلاً فأنتم شیعتنا حقاً و سیأتی علیكم یوم تزورونی فیه ‌تربتی بطوس ألا فمن زارنی و هو علی غسل خرج من ذنوبه كیوم ولدته أمه»، بشارت بخشیده شدن گناهان را به زائران می‌دهند.

وی با تاکید بر این که قبر شخصیت‌های بزرگی در شهر مقدس قم وجود دارد که اگر هر کدام در منطقه دیگری بود به مزار مهمی تبدیل می‌شد، اظهار داشت: زکریا بن آدم از اصحاب اهل بیت علیهم السلام از جمله امامزادگانی است که در روایتی ایشان در شهر قم نقش پدری بر مردم داشته، خداوند به واسطه ایشان برکت بر این دیار نازل می‌کند.

وی علی بن بابویه قمی از اصحاب امام حسن عسکری(ع) را از دیگر امامزادگان مدفون در شهر مقدس قم برشمرد و اذعان داشت: قبر احمد بن اسحاق اشعری قمی از اصحاب امام عسکری علیه السلام و از محبان حضرت که همواره مورد توجه امام زمان(عج) قرار داشت، در این شهر قرار دارد.
رفیعی، حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) را مورد توجه قرار داد و با بیان این که امام موسی کاظم علیه السلام چهار فرزند دختر به نام فاطمه داشتند، اظهار داشت: فاطمه معصومه سلام الله علیها بزرگترین فاطمه امام موسی کاظم علیه السلام هستند.

وی ضمن تاکید بر این که اهل بیت علیهم السلام «کلهم نور واحد» هستند، اظهار داشت: جایگاه امامزادگان با یکدیگر متفاوت است، برخی از امور امامزادگان را ویژه می‌کند، حضرت معصومه، حضرت اباالفضل و حضرت علی اکبر علیهم السلام از جمله امامزادگانی هستند که از ویژگی‌های خاصی برخوردارند.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) تعریف و مدح امام معصوم(ع) را از جمله مویدات جایگاه والای برخی از امامزادگان توصیف کرد و ابراز داشت: چهار امام(ع) بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها سفارش نموده، ایشان را افضل دختران امام موسی بن جعفر علیه السلام ذکر می کنند.

رفیعی، نقل زیارت‌نامه توسط امام(ع) را از دیگر مولفه‌ها و مویدات جایگاه والای امامزادگان دانست و اذعان داشت: امام رضا علیه السلام در روایتی ضمن تاکید بر این که زیارت حضرت معصومه علیها السلام «عند الرأس مستقبل القبلة» باید باشد، آدابی را برای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها ذکر می‌کنند.

وی عالم و محدث بودن را از دیگر ویژگی‌های ارزشمندی جایگاه امامزادگان برشمرد و افزود: «علی من مات حب آل محمد مات شهیدا» از جمله احادیثی است که حضرت معصومه سلام الله علیها با ذکر سلسله راویان از رسول گرامی اسلام(ص) مطرح می‌سازند.

وی با بیان این که شهادت امامزادگان جایگاه ایشان را نزد دیگر امامزادگان ارتقا می‌دهد، خاطرنشان کرد: کراماتی که از یک امامزاده ظاهر می‌شود، تداعی کننده جایگاه ویژه ایشان است. ناقل کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها عموما علمای اسلام و مراجع هستند؛ این مهم نشان دهنده ویژگی خاص ایشان در عرصه کرامات است.

رفیعی، در ادامه برخی نقل‌ها از کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را مطرح کرد و اذعان داشت: در سایه سار برکت مضجع شریف فاطمه معصومه سلام الله علیها، مراجع و علمای بسیاری در جوار ایشان تربیت شدند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین