عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
حجت الاسلام پناهيان و كربلايي امير عباسي در مسجد امام صادق(ع)
فالوده اي نزد حضرت امير(ع) آوردند و ايشان مقداري از آن فالوده را چشيد و فرمود خوشمزه است اما ببريد، من نمي خورم. براي اطرافيان سوال پيش آمد كه آيا اين فالوده مشكلي دارد...
به گزارش عقيق، حجت الاسلام و المسلمين پناهيان در هيات محبین امیرالمومنین(ع) به بيان نكاتي پيرامون نحوه نگرش انسان نسبت به نفس، خطر پيروي از نفس و راه هاي مبارزه با آن پرداخت كه در ادامه گزيده اي از آن را مي خوانيد:

* پيرو جلسات گذشته بايد دوباره متذكر شوم كه نگرش ما به نفس بايد منفي باشد. ما بايد نسبت به نفس تنفر داشته و آن را خطرناك و زشت بدانيم؛ اين اولين قدم است. بايد براي خودمان اين مطلب را جا بيندازيم كه نفس دشمن ماست.

* شايد زدن اين مثال چندان خوب نباشد اما شما نگاه كنيد به برخي توليداتي كه انسان از بدن خودش به وجود مي آورد و خود او از آن نفرت دارد، مانند فضولات. فضولات روح ما نبايد بر ما رياست كند. نفس ما دست روي هر چيزي بگذارد آن را نجس مي كند. اهل بيت از ما خواسته اند كه با نفس اينگونه رفتار كنيم.

* حيا يعني اينكه بر روي خواسته هاي نفساني خود دري قرار دهيم. مثالي از دوران دفاع نقدس مي زنم؛ در آن دوران اغلب رزمندگان مي گفتند كه شهيد و مجروح بشويم اما دست بعثي ها نيفتيم. دليلش هم اين بود كه آن ها انسان را بسيار آزار مي داند. حال روح ما همينطور است و نبايد اسير دشمن (نفس) شود.

** فالوده اي كه حضرت امير(ع) از آن ميل نكرد

* فالوده اي نزد حضرت امير(ع) آوردند و ايشان مقداري از آن فالوده را چشيد و فرمود خوشمزه است اما ببريد، من نمي خورم. براي اطرافيان سوال پيش آمد كه آيا اين فالوده مشكلي دارد يا حرام است كه شما ميل نمي فرماييد كه حضرت در پاسخ فرمود: خير؛ من نفسم را عادت نمي دهم به اين نوع غذاها. اگر نفسم را به اين نوع غذاها عادت دهم احتمال دارد در آينده از من چيزهاي بيشتري طلب كند. اين يعني حضرت امير(ع) از اينكه اسير نفس شود به شدت دوري مي كرد.

* از آقاي بهجت سوال كردند كه علاج سوء ظن چيست؟ كه ايشان در پاسخ گفت بايد به خودت سوء ظن داشته باشي. اگر انسان به خودش سوء ظن داشته باشد ديگر به دنبال عيوب ديگران نمي رود و مشغول خودش مي شود.

** ما شمر بالقوه هستيم

* ما بايد نفس خود را كنترل كرده و از اسير شدن به دستش دوري كنيم. آيت الله بهجت مي فرمود ما شمر بالقوه هستيم؛ يعني اصلا بعيد نيست كه نفس، ما را به جايي برساند كه پست ترين انسان ها شويم و براي دوري از اين حالات بايد با نفس در تقابل بود.

* بعد از اولين قدم كه داشتن حس تنفر نسبت به نفس است به دومين قدم يعني بناي مبارزه با نفس مي رسيم. داشتن بناي مبارزه با نفس بسيار مهم است. اگر كسي اين بنا را داشت و بعضا در ميانه راه زمين هم خورد، خداوند دستش را مي گيرد. ما در روايت داريم كه مومن بناي مبارزه با نفس را دارد و ممكن است در اين مسير زمين هم بخورد و مرتكب گناهاني هم بشود اما خداوند او را ياري داده و او مي تواند بر مبارزه خود با نفس ادامه دهد.

** كسي كه بناي مبارزه با نفس را نداشته باشد آدم نيست

* كسي كه بناي مبارزه با نفس را نداشته باشد اصلا بويي از معنويت نبرده و مي توان گفت كه آدم نيست. بنده جرات ندارم بگويم اگر بناي مبارزه با نفس داشته باشيم خدا چطور گناهان ما را مي بخشد اما بدانيم كه اين بنا و اين تصميم فوق العاده مهم بوده و تاثيرات فراواني را در پي خواهد داشت.

* در اين ميان برخي نيز پيدا مي شوند كه بنا گذاشته اند كه دين شان را در راه نفس خود خرج كنند كه اين ديگر اوج بدبختي است و اميدواريم هيچ يك از ما به اين عاقبت دچار نشويم.

پس از سخنان حجت الاسلام پناهيان، مهدي حسيني و امير عباسي به مداحي و مرثيه خواني پرداختند كه در ادامه اشعار خوانده شده را مي خوانيد:

بر مشامم می رسد هر لحظه بوی کربلا / بر دلم ترسم بماند آرزوی کربلا

تشـنه آب فراتـم اي اجل مهـلت بده / تا بگيرم در بغــل قبر شهيد كربلا
---------------------------------------

سری به نیزه بلند است در برابر زینب / خدا کند که نباشد سر برادر زینب
------------------------------------

حسين سرباز ره دين بود / حسين قرباني آئين بود

عاقبت حق طلبي اين بود

گفت از روي ني، سبط پيمبر/ الله اكبر، الله اكبر
------------------------------------

دل نوای نینوا دارد / آرزوی کربلا دارد

هر نفس با شور عاشورا / نغمه «یا لیتنا» دارد

می‌کِشد ما را / یک نگاه تو

می‌کُشد ما را / قتلگاه تو

ما بسیجی‌های روح الله / با شهیدان عهد خون بستیم

روز اول یا علی گفتیم / تا به آخر با علی هستیم

عشق این دل‌ها / جز ولایت نیست

راه و رسم ما / جز شهادت نیست

وارثان جاء نصرالله / قاریان کوثر و قدریم

جان‌نثاران رسول‌الله / فاتحان خیبر و بدریم

یا رسول‌الله نقش پرچم‌هاست / وعده‌گاه ما مسجد الاقصی است

بعد از این چشم انتظاری‌ها / نور چشم عالمین آید

از کنار کعبه آوای / یالثارات‌لحسین آید

بی‌قراریم از ظهر عاشورا / العجل مولا العجل مولا

یا رسول‌الله نقش پرچم‌هاست / وعده‌گاه ما مسجد الاقصی است

بعد از این چشم انتظاری‌ها / نور چشم عالمین آید

از کنار کعبه آوای / یالثارات‌الحسین آید

بی‌قراریم از ظهر عاشورا / العجل مولا العجل مولا

به گزارش عقيق، هيات هفتگي محبین امیرالمومنین(ع) هر جمعه بعد از نماز مغرب و عشاء درمسجد امام صادق(ع) ميدان فلسطين با تلاوت قرآن و بيان احكام و سپس سخنراني حجت الاسلام و المسلمين پناهيان و مداحي حاج مهدي حسيني و كربلايي امير عباسي برقرار است.

گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
كاظميان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
0
1
مگه اون موقع هم فالوده بوده ؟ !
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین