عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی افزودند: درست است که شما چند تا مسئله زمینشناسی آسمانشناسی را کشف کردید یا فلان میکروب را، درمان فلان بیماری را کشف کردید؛ اما اینها شما را مغرور نکند در برابر علوم الهی!

عقیق:فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ شما چهار تا مسئله بلد هستید، بله بلد هستید، این چهار تا مسئله را هم که خدا به شما یاد داد. حالا فحص کردید و نیروی اتم را کشف کردید حرکت زمین را کشف کردید حرکت آسمانها را کشف کردید جاذبه را کشف کردید بسیار خوب؛ اما به این بسنده نکنید، این را هم که ما به شما یاد دادیم. این هم نسبت به آن چیزهایی که ما به شما گفتیم اصلاً قابل قیاس نیست، برای اینکه این یادگرفتنی است آن یادگرفتنی نیست. این ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ برخی از همین دانشمندان و فلاسفه غرب هستند، اینها با دین جداً درگیر بودند و از ترکش آنها هم به شرق رسیده است.

 

آیت الله العظمی جوادی آملی افزودند: در سوره مبارکه «غافر» فرمود اینها مشکل جدّیشان این است که ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾، درست است که شما چند تا مسئله زمینشناسی آسمانشناسی را کشف کردید یا فلان میکروب را، درمان فلان بیماری را کشف کردید؛ اما اینها شما را مغرور نکند در برابر علوم الهی ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْمِ﴾ چه اینکه عدهای که وضع مالی شان خوب است مثل قارون و اینها آنها هم «فرحوا بما عندهم من المال»! با این چه خوشحالی ای دارید؟!

 

ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین این دو تا مشکل، یکی مشکل امور مادی و مالی که اینها را سرگرم میکند خوشحال میکند «فرحوا» خوشحال شدند، یکی هم چهار تا مسئله یاد گرفتند ﴿فَرِحُوا بِما عِنْدَهُمْ مِنَ الْعِلْم‏﴾ فرمود اینها را که هر کسی ممکن است برود یاد بگیرد اما ما چیزهایی به تو یاد میدهیم که هم به درد شما میخورد و هم در هیچ جای عالم نیست. این ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ اید مشخص شود. این یک بخش است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به روایتهای تاریخی قرآن تاکید کردند: قرآن فرمود اینها علم اساسی است و از طرفی هم یک سلسله انبیاء آمدند قبل تاریخ، تاریخی نبود ضبطی نبود شما وضع اینها را از کجا میدانید؟ جریان نوح را از کجا میدانید؟ بعد از اینکه جریان نوح را فرمود، فرمود اینها حرفهایی است که ما گفتیم شما که دسترسی ندارید به اینها. این قسم دیگر است. این میشود تفسیر قرآن به قرآن. اگر فرمود: ﴿وَ یُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ﴾ نمونههایش را ذکر کرد چه درباره پرندههای عالم، چه درباره اعضا و جوارح خود آدم، چه درباره قصص انبیای قبل از تاریخ که تاریخ مدوّن آن وقت نبود، در همه این قسمتها فرمود اگر ما اینها را نگوییم شما از کجا میفهمید، جریان نوح که چقدر بود و چند سال زندگی کرد با چه قومی روبه رو بود، سرانجام معجزهاش چه بود، سرانجام کیفر امتش چه بود را از کجا میدانید.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین