عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
در حالی که کشورهای اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای اعزام زائران حج تمتع به سرزمین وحی هستند، عربستان هزینه حج تمتع را دوباره افزایش داد و کشورها را ملزم به پرداخت هزینه اضافه قبل از تشرف به حج تمتع کرد.

عقیق: امسال با توجه به اینکه عربستان تعداد زائران حج تمتع را نسبت به قبل از ایام کرونا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده، تعداد حجاج امسال به یک میلیون نفر رسیده است. در حالی که قبل از شیوع کرونا هر ساله بیش از ۲ میلیون زائر از کشورهای مختلف به حج تمتع مشرف می‌شدند.

تعداد بازدید : 19

تشرف زائران به مسجدالحرام در روزهای گذشته

سعودی‌ها با اعمال افزایش ۱۵ درصدی مالیات، حج امسال را گران کردند

با کاهش سهمیه کشورها و تعداد زوار، عربستان مالیات بر ارزش افزوده را تا ۱۵ درصد افزایش داد. بر همین اساس، پس از اعلام سعودی‌ها مبنی بر پذیرش زائر خارجی، هزینه حج تمتع نسبت به قبل از کرونا، ۱۵ درصد گران شد.

با این وجود، سازمان حج و زیارت به منظور تعهدی که به زائران حج تمتع سال ۹۹ داده بود، سعی کرد تا این هزینه را از بخش‌های دیگر تأمین کند تا زائران چندان متحمل هزینه‌های اضافه نشوند؛ به طوری که حداقل قیمت حج تمتع امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار و حداکثر۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد و متوسط هزینه حج تمتع امسال نیز به ۳۷ میلیون تومان رسید.

سازمان حج و زیارت فقط بخش محدودی از هزینه‌های اضافه حج ۱۴۰۱ را از زائران گرفت

همچنین با وجود اینکه به نظر می‌رسید با افزایش هزینه ارزی و ریالی حج تمتع، زائران حدود ۱۰ میلیون تومان دیگر باید بپردازند، اما با تدبیر سازمان حج و زیارت، زوار موظف به پرداخت حدود ۲ میلیون تومان شدند که نسبت به هزینه تحمیل شده به کشورهای مختلف از سوی سعودی‌ها، بسیار اندک بود.

افزایش دوباره هزینه حج تمتع از سوی عربستان/ کشورها به ازای هر زائر باید ۱۱۶۰ ریال سعودی بپردازند

با همه تلاش‌هایی که رئیس سازمان حج و زیارت برای عمل به تعهد دولت گذشته داشت، دولت عربستان در روزهای اخیر مجدد از افزایش هزینه‌های خدماتی خبر داده و به گفته یک منبع آگاه، سعودی‌ها از همه کشورهای اسلامی خواسته‌اند که علاوه بر هزینه حج تمتع، یک هزار و ۱۶۰ ریال سعودی برای هزینه خدمات که عمده آن برای ایام تشریق است، بپردازند که اگر هر ریال سعودی را هشت هزار تومان نیز درنظر بگیریم، باید به ازای هر زائر بیش از ۹ میلیون تومان پرداخت شود.

نگرانی زائران از افزایش هزینه حج تمتع سال جاری

تأمین این هزینه‌ها به طور حتم برای بسیاری از زائران خانه خدا امکان‌پذیر نیست و زائرانی که سال ۹۹ هزینه حج تمتع را به طور کامل پرداخت کرده‌اند تا هیچ هزینه اضافی نپردازند، ممکن است حاضر به پرداخت این هزینه نشوند. البته سازمان حج و زیارت نیز به منظور متحمل نشدن هزینه اضافه به زائران اقدامات مختلفی انجام داده و تاکنون نیز با همکاری دولت این افزایش هزینه‌ها را مدیریت کرده است.

اما یکی از نگرانی‌هایی که همچنان زائران قبل از اعزام با آن مواجه هستند، افزایش هزینه‌هاست؛ به طوری که به گفته یکی از زائران خانه خدا، مدیر کاروان نسبت به افزایش هزینه‌ها هشدار داده و گفته که ممکن است هزینه حج باز هم افزایش یابد و زائران باید برای تأمین بخشی از این هزینه آماده باشند.

عربستان هزینه خدمات را ۳۰۰ درصد افزایش داده است/ هزینه اضافی را از محل‌های دیگر تأمین می‌کنیم، نه از زائران

با این وجود، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه عربستان هزینه خدمات را در روزهای اخیر ۳۰۰ درصد افزایش داده است، می‌گوید: عوامل حج تمتع کشورمان در سفری که به عربستان دارند، این موضوع را پیگیری می‌کنند و در مذاکراتی که انجام شده، امیدوار هستیم که بتوانیم ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف بگیریم.

وی می‌افزاید: تلاش سازمان حج و زیارت این است که هزینه اضافه بر زائران تحمیل نشود و زائران هزینه‌ای دیگر نپردازند و ما این هزینه را از محل‌های دیگر تأمین کنیم. چرا که وعده شده بود که مشمولان حج تمتع ۹۹ در صورت واریز هزینه حج، برای حج آینده مبلغ اضافی پرداخت نکنند که ما تلاش خود را در این زمینه کرده‌ایم تا زوار با همان هزینه حج ۹۹ به این سفر معنوی مشرف شوند.

عربستان از تصمیم خود برای افزایش هزینه‌ها کوتاه نمی‌آید

با توجه به اینکه عربستان هزینه حج را نه تنها در بخش مالیات، بلکه در بخش خدمات‌‍‌دهی افزایش داده است، زائران برخی از کشورها نسبت به این امر اعتراض داشته و خواستار تجدید نظر سعودی‌ها و البته اعمال تخفیف شده‌اند، اما عربستان اعلام کرده که امکان تغییر این تصمیم وجود ندارد و همه کشورها باید مبالغی اضافی برای خدمات ایام تشریق به ویژه منظم کردن چادرها و تغذیه زائران پرداخت کنند.

این تصمیم سعودی‌ها آن هم در هفته‌های پیشِ رو برای آغاز عملیات حج تمتع، مشکلاتی را برای زائران برخی کشورها نیز ایجاد کرده است؛ تا جایی که به گفته یک منبع مطلع، برخی از مسؤولان حج اندونزی و بنگلادش هم نسبت به این امر اعتراض داشتند که با وجود گلایه‌ها، تاکنون برخی از این هزینه را به حساب وزارت حج عربستان واریز کرده‌اند.

سود عربستان از افزایش هزینه حج تمتع امسال

امسال یک میلیون زائر به حج تمتع مشرف می‌شوند که ۸۵ درصد از آنها را زائران خارجی تشکیل می‌دهند که البته افزایش هزینه خدمات‌دهی حج تمتع مختص به زائران خارجی نیست، بلکه زائران سعودی هم باید این مبلغ را بپردازند که با این تصمیم عربستان در صورتی که تخفیفی در نظر گرفته نشود، ۱۱۶۰۰۰۰۰۰۰ ریال سعودی علاوه بر هزینه حج تمتع، به حساب عربستان واریز خواهد شد.

به گزارش فارس، ایران به عنوان ششمین کشور دارای بیش‌ترین سهمیه حج تمتع ۱۴۴۳ دارای ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر زائر است از ایرانیان با زائران سایر کشورها به حج تمتع مشرف می‌شوند که اعزام زائران کشورمان از ۲۳ خردادماه آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، عملیات حج تمتع هفتم مرداد به پایان می‌رسد. با توجه به محدودیت عربستان برای تشرف به حج تمتع، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که مشمولان حج تمتع سال ۹۹ که دارای فیش حج اول مردادماه ۱۳۸۶ به قبل و متولد ۱۰ تیرماه ۱۳۳۶ به بعد هستند، می‌توانند در کاروان‌های حج تمتع ۱۴۰۱ ثبت‌نام کنند.

تاکنون بیش از ۹۸ درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شده و با توجه به باقی ماندن حدود ۲ درصد ظرفیت کاروان‌ها، ثبت‌نام از مشمولان تشرف به حج تمتع سال جاری ادامه دارد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین