عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا:
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا از آغاز عملیات کاشی‌کار، آئینه‌کاری و اجرای نما در صحن حضرت زینب(س) خبر داد.

عقیق: به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، محمدرضا بنی‌اسدی‌راد رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا گفت: با همت هنرمندان و استادکاران ایرانی، عملیات نازک‌کاری و اجرای کاشی‌کاری‌ها، آئینه‌کاری‌ها و طاق‌نماها در فاز نخست از طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) آغاز شد.

وی با بیان اینکه تمامی طرح‌ها و نقوش با نظارت و مشورت هیأت مهندسی آستان مقدس حسینی انتخاب و اجرا می‌شود، افزود: استادکاران ایرانی ابتدا یک نمونه از هنر معماری ایرانی و اسلامی مانند کاشی‌کاری، طاق نما یا نازک‌کاری شبستان را اجرا می‌کنند، سپس هیأت مهندسی آستان مقدس حسینی و شخص شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت عتبه حسینی درباره آن نظر می‌دهند و در نهایت با تأیید عتبه، طرح اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بزودی عملیات سنگ‌کاری و کاشی‌کاری نیز آغاز می‌شود گفت: به‌تازگی تولیت آستان مقدس حسینی از نماکاری شبستان زیر زمینی صحن حضرت زینب (س) در بخش باب القبله بازدید و نظرات خود درباره طرح و نقوش را ارائه کرد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات کربلا با بیان اینکه دو فاز توسعه حرم، همزمان در حال اجراست افزود: هم اکنون حدود ۶۰۰ مهندس، کارگر و استادکار ایرانی در بخش‌های مختلف صحن حضرت زینب (س) و صحن امام حسن مجتبی (ع) مشغول فعالیت هستند.

طرح توسعه حرم امام حسین(ع) به مرحله کاشی‌کاری رسید 


بنی اسدی راد با بیان اینکه فاز نخست از طرح جامع توسعه حرم حسینی به مرحله نما و نازک کاری رسیده است افزود: این فاز در محدوده بین خیابان باب قبله، خیابان شهدا و خیابان جمهوری واقع شده که براساس شواهد تاریخی، همان مکان واقعه عاشوراست.

وی افزود: فضاهای زیارتی صحن حضرت زینب (س) شامل شبستان‌های رو سطحی و زیر سطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی است که حدود ۴۵ هزار متر مربع را شامل می‌شود.

وی گفت: فضاهای غیر زیارتی نیز با مساحتی حدود ۱۱۸ هزار مترمربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل است.

به گفته بنی‌اسدی‌راد؛ امکانات خدماتی و رفاهی مناسبی برای زائران مانند ۸۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۲۰ چشمه دوش در صحن حضرت زینب (س) پیش‌بینی شده است.
وی درباره فاز دوم طرح توسعه مزین بنام صحن امام حسن (ع) که در مرحله اجرای دیوار آب‌بند است گفت: این طرح با زیربنای ۱۰۰ هزارمترمربع در دوطبقه در زیر زمین احداث می‌شود که شامل فضای زیارتی، خدماتی و اداری است.

بنی‌اسدی‌راد ادامه داد: پیش‌بینی و احداث ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، مسیر ویژه تردد دسته‌های عزاداری بویژه دسته عزاداری طویریج، بخش ویژه گمشدگان و ارتباط و اتصال صحن امام حسن با صحن حضرت زینب (س) از دیگر ویژگی‌های فاز دوم طرح توسعه حرم حسینی است.

وی مشارکت در اجرای این طرح را یک فرصت معنوی ارزشمند پیش روی خیران و محبان اهل بیت علیهم السلام برشمرد و گفت: علاقه‌مندان به مشارکت در فیض توسعه حرم مطهر حسینی می‌توانند با مراجعه به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی ttps://atabat.org/fa/onlinepayment/form یا شماره‌گیری کد دستوری ستاره ۷۲ مربع کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهدا کنند.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین