عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۶۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
حجت الاسلام دارستانی:
حجت الاسلام والمسلمین دارستانی، در شب شهادت امام صادق علیه السلام در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در طول ۳۴ سال امامت، ۵ خلیفه اموی و ۲ خلیفه عباسی را به چشم دیدند تا این که منصور دوانقی امام صادق علیه السلام را به شهادت رساند.

عقیق: حجت الاسلام دارستانی، در شب شهادت امام صادق علیه السلام در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در طول ۳۴ سال امامت، ۵ خلیفه اموی و ۲ خلیفه عباسی را به چشم دیدند تا این که منصور دوانقی امام صادق علیه السلام را به شهادت رساند.
وی در ادامه به سخنان علمای مذاهب مختلف اسلامی در رابطه با جایگاه والای امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اذعان داشت: مالک بن انس امام یکی از چهار فرقه اهل سنت، در رابطه با امام صادق علیه السلام تعابیر مختلفی دارد که از جمله آن می توان به مواردی چون؛ محدث خوش مجلس، که همجواری و هم صحبتی با ایشان لذت بخش و محضرشان سودمند است، اشاره کرد.
سخنران حرم کریمه اهل بیت علیها السلام، افزود: مالک بن انس در معرفی امام صادق علیه السلام می گوید؛ «مَا رَأتْ عَيْنٌ، وَ لَا سَمِعَتْ اُذُنٌ، وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ أفْضَلُ مِنْ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ فَضْلاً وَ عِلْماً وَ عِبَادَةً وَ وَرَعاً» هيچ چشمى نديده است، و هيچ گوشى نشنيده است، و بر دل هيچ بشرى خطور نكرده است كسى كه از جهت فضل، علم، عبادت و ورع افضل از جعفر الصّادق بوده باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دارستانی، یادآور شد: رئیس مذهب مالکی در رابطه با شخصیت والای امام جعفر صادق علیه السلام می گوید؛ « فما کنت أراه إلّا علی احدی ثلاث خصال: إمّا مصلّ و إمّا صائم و إمّا یقرأ القرآن»، او(امام صادق(ع)) را پیوسته در یکی از این سه حالت دیدم، یا در حال «نماز» بود و یا در حال «روزه» و یا در حال «قرائت قرآن».
وی در ادامه به حدیثی از امام جعفر صادق علیه السلام اشاره کرد و اذعان داشت: امام صادق علیه السلام امورات زندگی خویش را بر چهار پایه و اصل استوار می کنند؛ «فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمي دهد. پس به كوشش پرداختم». «دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم». «فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم». و «دانستم بالاخره بسوى مرگ می روم به همين جهت آماده آن شدم».
سخنران این مراسم، با تاکید بر این که انسان وقتی پا به دنیا می گذارد تعداد لقمه های حلال و لذت حلالی که از این دنیا بهره می برد مشخص است، خاطرنشان کرد: هر اندازه آدمی از لقمه حرام بهره ببرد، از لقمه حلالی که نصیب اوست باز خواهد ماند. حرام خواری عمر آدمی را کوتاه می سازد. چرا که هر اندازه در این دنیا رزق حلالی که برایمان مقدر شده را حرام کنیم، عمرمان کوتاه تر خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین دارستانی، با تاکید بر این که انسان عاقل نه لقمه حرام می خورد و نه به لذت حرام دست درازی می کند، خاطرنشان کرد: انسان زرنگ و باهوش کسی است که لقمه حلال و لذت حلالی که برایش مقدر شده را با عجله در رسیدن، به حرام نیاندازد. یکی از هنرهای شیطان این است که از صفت عجولیت آدمی بیشترین استفاده را برای غرق کردن در حرام می برد.
وی با بیان این که اگر تاملی به روایت ارزشمند امام صادق علیه السلام داشته باشیم، هیچ گاه خود را گرفتار عجله، حرص، حرام، دروغ و رشوه نخواهیم کرد، اظهار داشت: در این ایام که وضعیت معیشتی مردم با مشکلاتی مواجه شده، عده‌ای از بلندای نابسمانی و تهیدستی مردم، کوهی برای خود ساختند و عده ای نیز به عمق همان کوه زندگی شان با چالش جدی روبرو شده است. تمام ثروتی که آدمی به عنوان ارث بر جای می‌گذارد، روزی خود او بود که باید برای آبادانی آخرتش خرج ضعفا و فقرا می‌شد.
سخنران حرم کریمه اهل بیت، ضمن اشاره به فراز دیگری از حدیث امام صادق علیه السلام، با تاکید بر این که انسان باید نسبت به کارهایی که بر عهده اوست اهتمام جدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: تا زنده‌ایم باید به فکر آخرت خود باشیم و کارهای بر زمین مانده را خودمان انجام دهیم.
وی با اشاره به این که امام صادق علیه السلام می فرمایند «دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم»، اظهار داشت: اگر خداوند در جامعه‌ای فراموش شود، انسانیت لگدمال خواهد شد و فرد فرد جامعه برای کسب سود بیشتر به هر طریق و عملی دست خواهند زد.
حجت الاسلام والمسلمین دارستانی با تاکید بر این که بالاخره بسوى مرگ رهنمون خواهیم شد، تصریح کرد: حضور در قبرستان و خلوت با خودمان از جمله رویکردهایی است می تواند تلنگری برای بیداری و توجه انسان به آخرت و آماده سازی برای تأمل در مسیری که در پیش دارد، باشد. ما باید خود را به خداوند متعال، رسول الله(ص) و حضرات معصومین(ع) وصل نماییم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین