عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۵۷۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
در نشست هم‌اندیشی شهید مدافع حرم مطرح شد:
حجت الاسلام میرزامحمدی گفت: فصل الخطاب ما با فِرق دیگر، غدیر است. اگر ما فهم دقیق اسلام را از عاشورا شروع کردیم، ۵۰ سال بین غدیر و عاشورا حلقه مفقوده داریم و جالب اینجاست که دشمن هم همین را می‌خواهد.

عقیق: حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی، مدیر مؤسسه حداث الحسین(ع) در نشست هم‌اندیشی شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام فرهاد طالبی، یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی پس از نعمت رسالت و نبوت پیغمبر خاتم را نعمت امامت دانست و گفت: هم قرآن و هم روایات ما، این را نعمت امتنانی نامیده‌اند؛ یعنی نعمتی که بزرگ‌ترین نعمت است و خداوند عالم با این نعمت بر بشر منت گذاشته است. 

جشن غدیر متعلق به همه بشریت است

مدیر مؤسسه حداث الحسین(ع) خاطرنشان کرد: هدایت از شئون نعمت امامت است. در عالم هر خبری هست از نعمت امام است. اینکه حافظ می‌گوید: «دلا بکوش که صاحب خبر شوی»، برگرفته از سوره نبأست. آن نبأ عظیم که در این سوره به آن اشاره شده است، امیرالمومنین(ع) است. هر خبری هست در خانه امام است. بنابراین جشن غدیر متعلق به ما نیست، برای همه بشریت است. همه انبیا این روز را روز معرفی وصی خود قرار داده‌اند و برای وصی خود از امت‌هایشان بیعت گرفته‌اند. در موضوع نزاع هابیل و قابیل هم علت این نزاع، موضوع وصایت و امامت بود.

وی با اشاره به مراحل روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص) در قرآن گفت: قرآن پنج مرحله خانواده، فامیل، اهل وطن و اطراف وطن و عموم مردم را به ترتیب به عنوان هدف برنامه‌های تبلیغی پیامبر(ص) معرفی می‌کند. چهره‌های موفق تبلیغی که هم به شهادت رسیده‌اند و هم در جریان ماندگار انقلاب اسلامی تأثیرگذار بوده‌اند، از همین فرمول استفاده کرده‌اند. امام خمینی(ره)، شهید مطهری، علامه طباطبایی از همین الگو استفاده کرده‌اند. امامان جماعت موفق هم از این فرمول بهره بردند.

دعوت و تبلیغ را باید از خانواده‌ها شروع کنیم

مدیر مؤسسه حداث الحسین(ع) افزود: متأسفانه برخی هنوز دروس سطح خود را تمام نکرده، تبلیغ در بین خانواده و اهل خود را رها کرده‌اند و راهی برزیل و دیگر کشورها می‌شوند. بزرگ‌ترین اشتباه این است که برخی از ما با فامیل خود ارتباط نداریم و برخی از عشیره خود بریده‌ایم. این در حالی است که پیامبر(ص) در نخستین دعوت خود، حتی ابولهب را دعوت کرد. ما باید برگردیم و دوباره هندسه دعوت و تبلیغ پیامبر(ص) و «عشیرتک الاقربین» را بررسی کنیم.

وی عنوان کرد: ما باید چکار کنیم مردم به سمت مکاتب دیگر بشری نروند؟ تمام این مکاتب به این دلیل بود که هندسه تبلیغی پیامبر(ص) را نتوانستیم در جامعه جا بیندازیم. این هندسه سه رکن دارد که شامل فهم صحیح دین اسلام، جامعیت این دین و سوم هندسه صحیح اسلامی است که ما در هر سه ضلع مشکل داریم.

مردم فکر می‌کنند، دین یعنی عزاداری

میرزامحمدی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم جامعیت دین را جا بیندازیم. مردم هنوز فکر می‌کنند، دین به معنی عزاداری است. ما هنوز نتوانسته‌ایم، شادی و نشاط در دین را جا بیندازیم. برای همین است که برخی در شام عید غدیر، مراسم سیاهپوشان و استقبال از محرم می‌گیرند. در حالی‌که ما از عرفه تا خود مباهله یعنی این ۱۵ روز، مناسبت‌هایی داریم که اگر نباشد اسلام زمین می‌خورد.

مدیر مؤسسه حداث الحسین(ع) اظهار کرد: ما اسلام را از عاشورا به مردم معرفی کرده‌ایم؛ در حالی‌که اولین قدم غدیر است. در روایات بسیاری اهل بیت(ع) به این موضوع تأکید کرده‌اند. ما در روایات داریم که مردم از پنج چیز که اسلام بر آن‌ها بنا شده است. مردم چهار مردم را گرفته و ولایت را رها کرده‌اند. این در حالی است که بنا بر کلام امام معصوم(ع) افضل آن‌ها ولایت است.

فصل الخطاب ما با فِرق دیگر، غدیر است

وی روایات مرتبط با امامت و غدیر را برشمرد و اضافه کرد: این روایات نشان می‌دهد که غدیر از عاشورا مهم‌تر است. این یعنی فصل الخطاب ما با فِرق دیگر، غدیر است. اگر ما فهم دقیق اسلام را از عاشورا شروع کردیم، ۵۰ سال بین غدیر و عاشورا حلقه مفقوده داریم و جالب اینجاست که دشمن هم همین را می‌خواهد. 

مدیر مؤسسه حداث الحسین(ع) ابراز کرد: نظریه جدایی دین از سیاست در سقیفه رقم خوره است. امروز اگر از حکومت مهدوی محروم هستیم، به خاطر سقیفه است. خاخام‌های یهودی امروز اعتراف کرده‌اند ما به شکلی سیاست را معرفی کردیم که متدینین از آن متنفر شوند. این در حالی است که در زیارت جامعه کبیره به این موضوع تأکید شده است. 

در اسلام برای هیچ موضوعی به اندازه امامت و ولایت خون داده نشده است

وی با اشاره به سختی‌های کار برای غدیر گفت: منادی غدیر را می‌زنند. حضرت زهرا(س) هم منادی غدیر بود. اگر غدیر نباشد، مدل فاسدی خواهد بود. ولایت فقیه هم از غدیر گرفته شده است. همین امامان محله‌ای که در مشهد و در حرم رضوی به شهادت رسیدند، در حقیقت منادی غدیر بودند که به شهادت رسیدند. در اسلام برای هیچ موضوعی به اندازه امامت و ولایت، خون داده نشده است. پیامبران الهی خون دادند و با خصم و طاغوت قتال کردند تا غدیر تأسیس شود.

میرزامحمدی تصریح کرد: ما در معرفی غدیر کم‌کاری کردیم، وقتی چنین باشد، نسخه‌های بدلی ارائه می‌شود. همانطور که در مهدویت چنین شد و خیلی‌ها ادعای منجی بودن کردند. مردم اگر دست به غدیر بدهند پیروزند. در موضوع ولایت فقیه هم همین است. کتاب‌های زیادی در این حوزه نوشته شده است اما در حوزه و یا برنامه‌های تلویزیونی شاهد ارائه گفتمان ولایت فقیه نیستیم.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین