عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
در برنامه محیا مطرح شد:
شاعر و تصنیف‌سرا جز شعر و آهنگ باید از صفر تا صد اثر را بشناسد ، باید بر همه جنبه ها شناخت داشته باشد و کارکرد‌های آن را بشناسد . معمولا شاعران بعد از نوشتن آخرین کلمه‌ی اثر ، کار را تمام شده می‌دانند اما نباید اینگونه باشد بلکه باید به این که چه کسی میخواند  ، چه زمانی منتشر میشود و حتی ظرفیت های تصویری توجه کند

گزارش تصویری

عقیق: دومین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی محیا(اولین مجله تصویری هیئت) شب گذشته به صورت زنده از لایو اینستاگرامی این برنامه و صفحه عقیق پخش شد.

‎مهمانان ویژه این قسمت از برنامه، محمد صمیمی(شاعر آیینی و مداح اهل بیت)، حجت الاسلام مجید باباخانی(مدیر‌کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی) و  مسعود پیرایش (مداح اهل بیت و یکی از برگزیدگان مهرواره هوای نو ) بودند.

‎در میان این برنامه تماس تلفنی برای گفت و گو با وحید ملتجی(دبیر مهرواره هوای نو) و حاج مرتضی طاهری (مداح اهل بیت) برقرار شد.

در قسمت اول این برنامه به نام دخیل که ویژه بررسی نغمات مشهور شده در صفحات مجازی است با شاعر آیینی و مداح اهل بیت محمد صمیمی گفت و گو شد.

نظر حاج محمود کریمی درباره سرود سلام فرمانده + فیلم / توقعات از هیئت ها تغییر کرده است

وی در رابطه با نقد نغمه مشهور شده «مداد رنگی» گفت: در کلیت این کار ابتدا ما انواع و اقسام صداها را می‌شنویم که بسیار دلنیشین است به طوری که توانسته در ژانر خود سرآمد باشد.

شاعر و تصنیف‌سرا جز شعر و آهنگ باید از صفر تا صد اثر را بشناسد، باید بر همه جنبه ها شناخت داشته باشد و کارکرد‌های آن را بشناسد. معمولا شاعران بعد از نوشتن آخرین کلمه‌ی اثر، کار را تمام شده می‌دانند اما نباید اینگونه باشد بلکه باید به این که چه کسی میخواند، چه زمانی منتشر میشود و حتی ظرفیت های تصویری توجه کند، کاری که دقیقا در این اثر به خوبی انجام شده است.

این شاعر آیینی با تاکید بر اینکه اثر مداد رنگی ظرفیت استقبال بیشتری را در مقاسیه با اثر سلام فرمانده دارد ادامه داد: یکی از نقد های بنده به مداد رنگی این است که باید قلاب های بیشتری برای انتشار انفجاری داشته باشد، البته این نقد در سختگیرانه‌ترین حالت ممکن به این اثر وارد است. مفهوم محوری استفاده شده در این اثر عبارت دفتر نقاشی است و باهمین طنین کار شروع می‌شود و این نقطه‌ای است که ظرفیت انفجار در انتشار را دارد.

نظر حاج محمود کریمی درباره سرود سلام فرمانده + فیلم / توقعات از هیئت ها تغییر کرده است

حاج محمد صمیمی ادامه داد: مداح این کار، یعنی رضا هلالی یک نابعه است چراکه از ابزار های رسمی استفاده نکرده است و تکیه بر صدا نیست بلکه بر لبخند حساب ویژه باز کرده است و این جذاب است. این اثر ثابت کرد که استدیو حذف شدنی نیست چرا که نمیتوان این اثر را به طور خام در هیئات برای کودکان و نوجوانان اجرا کرد.

این مداح اهل بیت در نقد اثر سلام فرمانده گفت: این اثر را باید در سپهر جامعه شناسی معاصر بررسی کنیم و نکاتی که گفته می‌شود در راستای رسیدن به اثری بهتر است. مخاطب در آثار هنری به دنبال قلاب است و شاعر این اثر به این ترکیب رسیده است. کارهایی که با عبارت سلام شروع می‌شود قابلیت انتشار انفجاری را دارد. دقیقا عبارت سلام فرمانده پر قدرت است و مجموعه‌ ای از ترکیب ریتم و صداها و معانی در این عبارت زیاد است . اما کاری که یک قلاب پرزور دارد باید مابقی اجزای آن حداقل بی نقص و در بهترین حالت فوقوالعاده باشد. فاصله ی این کار با یک کار بی نقص کم است و به دل خیلی ها نشسته است.

محمد صمیمی در بخش دیگری از سخنانش یه نقل قولی از حاج محمود کریمی درباره سرود سلام فرمانده پرداخت و گفت:

حاج آقای کریمی گفتند این نکات را از طرف من بگویید که یکی از علت های اثرگذاری این کار حضور سیصد و خرده ای کودک پاک فطرت و زحمتی است که که برای آن کشیده شده است. توجه به نکات زیبایی شناسی از سوی سراینده دیگر نکته ای بود که حاج محمود کریمی روی آن تاکید کردند. علاوه بر این ها با عشق و ارادتی که به امام زمان(عج) داشته اند خدا هم به دلشان نگاه کرده و جلوه ای به این کار داده شده است. نکته دیگری که گفتند این بود که معلوم است این بچه ها با اعتقاد دستشان را بالا می آورند و این سرود می تواند نماد بسیج ایرانی ها باشد.

تعداد بازدید : 123

نظر حاج محمود کریمی درباره سرود سلام فرمانده + فیلم / توقعات از هیئت ها تغییر کرده است

در قسمت دوم این برنامه مجیدباباخانی به چرایی تشکیل مهرواره هوای نو پرداخت و گفت: ما بزرگترین تجمع انسانی و معنوی را در هیئت ها داریم ، مکانی که از همه اقشار و آحاد مردم با آن انس میگیرند. بنابراین ظرفیت هیئت ها ظرفیت متفاوتی است و فضای معنوی، معرفتی، مدیریتی و تشکلاتی دارد اما مشکل ما تصور عام است که فکر میکنند هیئت فقط برای دهه های محرم و مراسم است درست است که اوج آن محرم و مراسم آن است اما نقطه شروعی برای صدها کار در میدان عمل است .اگر هیئت ها روضه دار واقعی امام حسین باشند باید در آن منطقه طلاق کمتر، مشکل معیشتی کمتر و … باشد و هیئت ها حل کننده مسائل محله‌ها باشند. در واقع هوای نو دو هدف دارد یکی آنکه به مردم بگوید هئیت صرفا برای مراسمات نیست و دوم به هییت ها یادآوری کند که از این ظرفیت استفاده کنند.

نظر حاج محمود کریمی درباره سرود سلام فرمانده + فیلم / توقعات از هیئت ها تغییر کرده است

مداح اهل بیت هیئت صاحب العصر اراک با اشاره به اینکه در این حوزه هیئت خلا وجود داشت و هوای نو توانسته است این خلا را پر کند ادامه داد: یکی از موضوعات که جای بحث دارد موضوعی که برگزیده شده ایم؛ موضوع نسل حسینی است. هیئت ها به عنوان حلقه ی میانی عمل میکنند تا نسل حسینی تربیت بشود . یکی از کارها در بحث نسل حسینی در قالب شعر و نوحه است تا جوان و نوجوان بتواند با آن زمزمه بکند. سرود پایانی هیئت ما یک بند مختص به نسل حسینی دارد که شاعر این اثر آقای کاظمی نیا است البته که شعرا همیشه مظلوم و مغفول واقع می‌شوند.

در ادامه وحید ملتجی در گفت و گوی تلفنی با اشاره به اختتامیه مهرواره هوای نو بیان کرد: خدارا شکر که اختتامیه هوای نو یک رویداد ملی بزرگ و ویژه بود . هوای نو سعی دارد که به مردم بگوید هیئت ها  عرصه های بزرگی هستند که سالانه دستاوردهایشان را نشان می‌دهند تا دیگران هم استفاده بکنند و حتی در عرصه‌های بین الملل میتواند حرف داشته باشد و درکنار عرصه‌های هنری و اجتماعی میتوان در مورد آن حرف بزنیم.

دبیر مهرواره هوای نو تاکید کرد که در آینده با اصلاح برخی بخش ها حرکت رو به جلو خواهیم داشت و این نهال هوای نو باید درخت بشود.

در ادامه برنامه اینترنتی محیا مدیر‌کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با ملاک داوری ها در اختتامیه هوای نو بیان کرد : ما ۳۲ رشته داشتیم که برای انتخاب هر رشته از نخبگان و استاید هر حوزه برای شروع و انتخاب رشته برای سال اول مشورت و کمک گرفتیم و در هر رشته به سراغ بهترین ها رفتین و وقتی هیئت داوران انتخاب شدند برای انتخاب معیار ها چندین جلسه بحث برگزار شد تا به یکسری محور ها به عنوان ملاک داوری رسیدیم . متاسفانه بعضی هیئت ها باخبر نشدند و بعضی هیئت ها نتوانستند گزارش کامل بفرستند اما به طورکلی در این داستان مهرواره مطابق نامش مهرواره است و رتبه بندی ندارد . متاسفانه ما نتوانستیم از بزرگان آنطور که باید تجلیل کنیم ، پیش بینی ما ۷۰۰ نفر بود اما حدود ۲هزار مهمان داشتیم. ما حدودا دوهزار نهصد اثر به دستمان رسید که در مرحله ارزیابی اولیه به ۳۰۰ نفر و از این تعداد در مرحله دوم به ۴۰ نفر رسیدیم و از این تعداد به برگزیدگان مهرواره رسیدیم ، که کار بسیار سختی بود.

در گفت و گوی تلفنی با حاج مرتضی طاهری، وی بر رعایت عدالت در داوری و قضاوت ها تاکید کرد و در ادامه گفت : بهترین محیط برای پیوند کودکان و نوجوانان با اهل بیت، مدارسی است که بشود کار آموزشی را از پایه شروع کرد.

مسعود پیرایش به عنوان سخن پایانی خود گفت: اسم رویداد هوای نو است و ما باید به فکر هوای نو باشیم چرا که نسل ها تغییر کرده‌اند و توقع از مجموعه فرهنگی هیئت تغییر کرده است باید در مقابل تهدید ها آرایش متناسب را پیدا کرد ، هوای نو دقیقا همین کار را میکند ، قالب را به ما میدهد.

مجید باباخانی با بیان اینکه تامین مالی هوای نو بخشی از طریق سازمان تبلیغات و بخشی از طریق رایزنی ها و ارتباطات است تا شرایط خوبی را ایجاد کند ادامه داد: موضوع هیئت یک خدمت عمومی محسوب میشود البته که در قیاس با جشنواره‌های دیگر مهرواره هوای نو هزینه ای انجام نداده است.

وی در آخر از همه اساتید خواهش کرد که کمک کنند تا مهرواره هوای نو جان بگیرد تا روی پای خود بایستد و سال آینده پربارتر و تاثیرگذار تر باشد.


محیا،نخستین مجله تصویری هیئت سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به صورت زنده از عقیق و صفحه محیا پخش می شود


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
0
خدا روضه هاتو ازت بگیره محمود کریمی؛ چون پیداست که تمام این سالها روضه هات معرفت اهل بیت توشون نبوده/
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
1
0
خدا روضه هاتو ازت بگیره محمود کریمی؛ چون پیداست که تمام این سالها روضه هات معرفت اهل بیت توشون نبوده/
یامهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
1
یل تمام روضه خونا حاج محمود عزیز
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین