۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۹ : ۱۰
عقیق: فصل دوم برنامه اینترنتی محیا اولین مجله تصویری هیئت شب گذشته به صورت زنده از لایو اینستاگرامی این برنامه و صفحه عقیق پخش شد. این قسمت در ۳ بخش ویژه با موضوع اختتامیه مهراوه هوای نو، بررسی یکیی از نغمات مشهور شده در صفحات مجازی ، مطالبه گری ساخت جنت البقيع برگزار شد.
مهمانان ویژه این قسمت از برنامه وحید ملتجی، محمد صمیمی و حجت الاسلام شهاب مرادی بودند.
در ابتدای این برنامه وحید ملتجي دبیر مهرواره هوای نو در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه مهراوه چیست و از کجا شروع شده است پاسخ داد : مهراوه یک دغدغه چندین ساله است.
اینکه هیئت ها تا چه اندازه ای با فضای امروزه همراه شدهاند ؟و چطور باید این محتوای دینی را از گذشته به نسل امروز و آینده انتقال دهیم و آن را بازخوانی کنیم؟
مهراوه در واقع دو هدف اساسی و ساده دارد یکی آنکه هیئت ها باید افق نگاه خود را وسیع تر کنند چرا که مخاطبان از قشر های مختلف دارای سطح درک و سلیقه متفاوت هستند بنابراین باید هیئت ها آمادگی لازم برای ارائه محتوا دینی برای این مخاطبان را داشته باشند
و هدف دوم این است که عموم مردم مطلع شوند که هیئت ها چه برکاتی دارند.
وی با تاکید بر اینکه مهراوهی هوای نو یک دست در سنت و دستی در آینده دارد ادامه داد : کار فرهنگی اصیل باید خودش به شکل طبیعی رشد کند و ما به دنبال نمایش نیستیم بنابراین باید خود هیئتیها این کار را پیش ببرند : باید نگاه به هیئت ارتقا پیدا کنند و از نگاه کلیشهای فراتر برویم. با هیئت و در هیئت میشود زندگی کرد چرا که ترکیبی از تربیت ، شور ، نشاط و زندگی است.
دبیر مهراوه ی هوای نو با بیان اینکه هیئت ها باید هر کار خوب و پسندیده ای که می کنند به اطلاع دیگر هیئت ها و عموم برسانند گفت: هوای نو در سه بخش و ۳۲ رشته ثبت نام انجام داده است سه بخش اصلی آن؛ هیئت ها ، عرصه ستایشگری یا همان مداحی و کتاب هیئت است. کتاب هئیت یعنی منبعي براي آموزش آداب هیئت و هیئت داری داشته باشیم که به نسلهای بعدی انتقال بدهیم.
وی با اشاره به اینکه کلمه ی مهراوه يه معني نگاه سراسر با مهر و عطوفت است، افزود: تفاوت مهراوه با جشنواره در همین است که در جشنواره رقابت خیلی خیلی پررنگ است. اما مهراوه نگاهی سراسر مهر به تمامی هیئات دارد، از هیئت ۵ نفری تا هیئتی ۵۰ هزار نفره را در برمیگیرد. چناچه در داوری ها بر اساس شاخص های تعیین شده برای عدم اعمال سلیقه ی شخصی، ببشتر تاکید بر کیفیت است.
وحید ملتجی ادامه داد: هوای نو یک کار فرهنگی - دینی است و فرهنگ مانند هوا است و نو بودن آن به منزله نگاه به آینده است. نماد درخت در لوگو مهراوه هوای نو به خاطر وجه های مشترک هیئت و درخت است، مثل تکیهگاه بودن، مأمن بودن و مثمره ثمر بخش و در نهایت مهمترین نکته این است که هوارا تصفیه میکنند.
وی در پایان تاکید کرد که مهراوه هوای نو حاکمیتی نیست و دغدغه اصحاب هیئت است.
در بخش بعدي اين برنامه محمد صميمي شاعر و مداح اهل بیت با اشاره به ضرورت نقد درون گفتمانی ادامه داد: ما باید اول از همه خودمان، خودمان را نقد کنیم، خصوصا به صورت رسمی چرا که اگر اینگونه نباشد، نقدهای غیررسمی که چارچوب هارا رعایت نمیکنند به سمت ما گسیل میشوند. البته که نقد، نظر شخصی است و نمیتواند صددرصد درست باشد .
محمد صمیمی در بررسی نغمه ی مشهور شده این روز ها در صفحه ی مجازی به نام «آقای اباعبدالله » بیان کرد : در این اثر نوعی از صمیمیت و اطمینان را میتوان یافت، کاری که شاعر این اثر کرده است شکل شکنی و آشنایی زدایی است و شاید همین امر باعث شده است که این کار برجسته شود. مورد دیگر تغییر ژانر آهنگ در این اثر است البته که اگر خود شخص بنده در محضر حضرت باشم اینگونه صحبت نکنم.
وی در پایان تاکید کرد که به صورت کلی وضعیت سبک های مداحی میتوانست خیلی بهتر باشد و نیاز به جراحی دارد .
در بخش سوم برنامه اینترنتی محیا با موضوع مطالبه گری ساخت جنت البقیع حجت الاسلام شهاب مرادی با تاکید بر اهمیت مطالبه گری در همه حوزه ها گفت : ما در فضای مجازی دارای محدودیت های بسیاری هستیم اما باید مطالبه گری کرد به طور مثال اگر نمیتوانیم عکس قهرمان کشورمان را در صفحه خود منتشر کنیم یا اسمش را ببریم چرا که صفحه بسته میشود باید برای آن مطالبه گری کنیم و مسئولین ما باید با صاحبان این حوزه صحبت کنند و راه حلی پیدا کنند.
وی با اشاره به موضوع تخریب بقیع ادامه داد: شعری را شنیدم که میگفت دو داغ داریم ؛ کفن برای حسین و حرم برای حسن . اما این دو اصلا قابل مقایسه نیستند چرا که امام حسین از اول بی کفن بوده اند اما امام حسن حرم داشتند و حرم ایشان را تخریب کردند.
در ۳۱ فروردین سال ۱۳۰۵ یعنی ۹۶ سال پیش حرم این امامان ما تخریب شده است . باید ۳۱ فروردین در تقویم به نام سالگرد تخریب بقیع ثبت بشود تا هر سال مردم و خبرنگاران از تمامی مسئولان بپرسند و مطالبه کنند که برای بازسازی بقیع چه کرده اند؟! آیا میتوان حرم امامانی را که مورد علاقه چند کشور مختلف است را تخریب کرد ؟ امام حسن (ع) حتی در بین اهل سنت طرفدارانی بسیاری دارند و گاها ایشان را خلیفه ی راشیدن و پنجم میدانند.
این کارشناس مذهبی با تاکید بر نقش رسانه ها در برجسته سازی مسائل ادامه داد : رسانه باید این مطالبات را برجسته کند تا این فضا ایجاد شود که هر شخص در مسیر این مطالبه قدم بردارد و مسئولین پیگیری های لازم را انجام دهند . من اگر به جای مسئولین بودم حرم را میساختم. وزیر باید پیگیری کند و نمیشود ندارد . البته که این مسئله ، مسئله صرفا ایران نیست همه ی مسلمانان امام حسن (ع) را دوست دارند . حکومت آل سعود فعلی حرم را خراب کرده است بنابراین خودش باید به بهترین نحو و با احترام کامل بسازد.
حجت الاسلام شهاب مرادی در پایان تاکید کرد: آرزو ساخت بقیع باید به مطالبه تبدیل شود و نباید بگوییم قبرستان بقیع باید گفت حرم امام حسن که سقف و سایهبانی ندارد.