عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۳۹۸
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
عکس و فیلم|
مرکز فرهنگی آینه اصفهان که ذیل هیأت دانش‌آموزی رواق‌الحسین(ع) کارگاه تولید گیربکس صنعتی هم برای خودکفایی خود در هزینه‌ها و هم اشتغال‌زایی برای جوانان فارغ‌التحصیل، راه‌اندازی کرده، توانسته با رونق آن مانع خروج ارز شود.

عقیق: امیرحسین کسائی: سال‌هاست که مقام معظم رهبری در انتخاب شعارهای سال به موضوع تولید داخل و رونق تولید توجه و تاکید دارند و شاید اصلی‌ترین دلیلش وضع تحریم‌های ظالمانه علیه کشور باشد که موجب شده تا دیگر کشورها در موضوعات اقتصادی با ایران اسلامی همراهی و همکاری نکنند. در این سال‌ها مراکز مختلف مردمی دست در دست هم دادند تا با تکیه به دانش و بنیه جوانان، واحدهای کوچک تولیدی راه بیندازند و گاهی برخی از آنان با رشد و گسترش توانسته‌اند گره از مشکلات کشور باز کند.


مرکز فرهنگی آینه رویکرد تربیتی و فرهنگی برای نوجوانان و دانش‌آموزان دارد

تاسیس هیأت رواق‌الحسین(ع) بعد از ۲۰۰ ساعت جلسه

در دومین گزارش روایت تولید، سراغ یکی دیگر از مراکز دینی و هیأتی کشور رفتیم که توانسته با عزم و نیروی جوانان کاری کند کارستان. نام این مجموعه مرکز فرهنگی آینه در استان اصفهان است. از حدود ۱۵ سال پیش جمعی با محوریت حجت‌الاسلام داستان‌پور از دغدغه‌مندان هیأتی استان اصفهان دور هم نشستند تا بتوانند فضای هیأت را از آن شیوه سنتی خود که تنها محصور به برگزاری یک جلسه با حضور سخنران و مداح است خارج کنند و متناسب با نیازمندی‌های روز کارکردهای دیگری در دل آن ایجاد کنند. حاصل این جلسات نزدیک به ۲۰۰ ساعته در نهایت به مرکز فرهنگی آینه اصفهان منجر شد. کمال فتحی، مدیر اجرایی این مرکز می‌گوید: «رویکرد و برنامه ما برگزاری مجلس برای نوجوانان و دانش‌آموزان بود. هیأت رواق‌الحسین(ع) به عنوان زیرمجموعه این مرکز آغاز به کار کرد. برای دعوت از سخنرانان و مداحان ملاک‌هایی درنظر گرفته شد که به طور مثال بتوانند حتماً با جوانان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند. با بررسی‌های صورت گرفته به حجت‌الاسلام داستان‌پور به عنوان سخنران رسیدیم.»


دغدغه‌مندان فرهنگی اصفهان ساعت‌ها برای ارتقای روند برگزاری هیأت جلسه تشکیل دادند

تشکیلات منسجم مرکز فرهنگی آینه برای تربیت نوجوانان

مرکز فرهنگی آینه در موضوعات تربیتی برنامه‌های جدی دارد. آن‌ها کار خود را از روز میلاد امام رضا(ع) در سال ۹۴ آغاز کردند و هیأت خود را تاسیس کردند. این هیأت هر هفته چهارشنبه‌های جلسه هفتگی با عنوان چهارشنبه‌های امام رضایی برگزار می‌کند. فتحی می‌گوید: «این مرکز دارای زیرمجموعه‌های بسیاری است که یکی از آن‌ها شفق است با رویکرد شهر فرهنگی قرآنی و دیگری قرارگاه حاج قاسم سلیمانی است که رویکرد تربیتی دارد. زیرمجموعه این قرارگاه سه گردان شهید فهمیده برای ورودی‌های این مرکز، شهید حججی برای فعالیت و تربیت نیروهای کادر و در نهایت شهید کاظمی برای ارتباط با کادرهای خارج شده یعنی فارغ‌التحصیلان مرکز فعالیت می‌کند.»


مرکز فرهنگی آینه برنامه‌های فرهنگی و تربیتی فراوانی برای نوجوانان دارد

کادرسازی فرهنگی برای شهر اصفهان

بسیاری از خروجی‌های این مرکز این روزها در شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی اصفهان مشغول به کار شدند و یا خود شرکت تاسیس کردند که نشان می‌دهد، این مرکز توانسته در عرصه فرهنگی کادرسازی خوبی برای شهر اصفهان داشته باشد. مدیر اجرایی مرکز فرهنگی آینه می‌گوید: «فضای کاری ما برای نوجوانان و دانش‌آموزان است و تلاش می‌کنیم در بازه زمانی حضور در مرکز برای آنان برنامه‌های متعددی اجرایی کنیم تا زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند بتوانند شاغل شوند و برای خود کسب درآمد داشته باشد.»

راه‌اندازی یک کارگاه تراشکاری برای اشتغال‌زایی

این مرکز اما برنامه‌هایش خلاصه به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی نمی‌شود. برای تأمین هزینه‌های مرکز، ایده اقتصادی روی میز گذاشته می‌شود. آقای فتحی سال‌ها در زمینه تراشکاری مشغول به کار بوده است و تجربه خوبی در این زمینه داشته. برای همین این ایده مطرح می‌شود که مرکز برای خودکفایی مالی خود و همچنین اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان یک کارگاه تراشکاری ایجاد کند. او می‌گوید: «از سال ۸۲ تولید گیربکس حلزونی را دست گرفتیم، اما تصمیم گرفتیم این کار را توسعه دهیم و به کارگاهی تبدیل کنیم تا برای جوانان هم اشتغال‌زایی داشته باشد. هم‌اکنون در این کارگاه ۱۲ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم ارتزاق می‌کنند. این افراد در بخش‌های مختلف مانند ریخته‌گری و ... فعال هستند. از این تعداد ۲۰ تا ۲۵ نفر از فارغ‌التحصیلان مرکز هستند.»


نمونه‌ای از محصولات تولید شده این کارگاه

برای توسعه کارگاه، حمایتی از ما نشد؟

به این دلیل که این مرکز و هیأت برای برگزاری مجالس و برنامه‌های خود بودجه و کمک مالی نداشتند، راه‌اندازی این کارگاه توانست هم برای آنان درآمدزایی کند و به خودکفایی برسند و هم توانست برای فارغ‌التحصیلان این مرکز که فاقد شغل بودند، اشتغال‌زایی کند. فتحی می‌گوید: «متاسفانه گاهی برخی از بچه‌های ما بعد از فارغ‌التحصیلی جذب مشاغلی می‌شدند که روحیه دینی و معنوی نداشت و موجب می‌شد این افراد از روند گذشته خود منحرف شوند، اما با راه‌اندازی این کارگاه، بستری ایجاد شد تا این جوانان جذب شوند. کارگاه ما توسعه پیدا کرد، اما حمایت خوبی از ما صورت نگرفته است. برند ما «نوین کاران ممتاز» است و شرکت به نام «عماد گیربکس آروند» ثبت شده و در بازار کشور حاضر است، اما جالب اینکه برای توسعه کارگاه به ما قول وام و مساعدت دادند، ولی در زمان پرداخت اعلام شد با سود ۱۸ درصد است که اصلاً به صرفه نبود. انتظار داریم دولت و رئیس جمهور به ما توجهی داشته باشند.»

تعداد بازدید : 6

مانع خروج ارز شده‌ایم!

این جوانان هیأتی توانستند با کار و تلاش خود علاوه بر اشتغال‌زایی، گره‌گشای مشکلات کشور هم شوند و به نوعی مانع خروج ارز باشند. فتحی می‌گوید: «ما ابتدا تنها گیربکس حلزونی تولید می‌کردیم، اما با یک مهندسی معکوس در زمینه تولید گیربکس چهارگوش در چند اندازه و ابعاد هم وارد شدیم. هر قالب‌سازی این گیربکس‌ها میلیاردها تومان هزینه داشت، اما انجام دادیم و امروز توانستیم محصولاتی تولید کنیم که روزی از ترکیه و چین وارد می‌شد. هم‌اکنون محصولات ما توانسته جایگزین بخشی از محصولات وارداتی در بازار و مانع خروج ارز و سرمایه ملی شود. البته هنوز در این حوزه دچار مشکلاتی هستیم و دلالانی مانع رونق کار ما هستند.»

 

محصول ما به نام ترکیه صادر می‌شود

در زمینه صادرات هم این هیأتی‌ها با مشکلاتی روبرو هستند، فتحی می‌گوید: «برای صادرات، نیازمند حمایت‌هایی هستیم که محقق نشده، اما جالب است که محصولات ما به قدری کیفیت بالایی دارد که تاجری در کشور این محصول را از ما می‌خرد، به ترکیه می‌برد و آنجا رنگ می‌خورد و با برند این کشور به کشورهای دیگر اعم از ارمنستان صادر می‌شود، اما محصول ما را با برند ایرانی خودش نمی‌توانیم صادر کنیم.»


مجلس عزاداری هیأت رواق‌الحسین(ع) در ماه محرم

هیأت به مرز خودکفایی رسیده است

این جوانان می‌گویند اگر بتوانیم دستگاه‌های بیشتری داشته باشیم و همچنین از برون‌سپاری کارهای کارخانه جلوگیری کنیم، این امکان را داریم که هم قیمت تمام شده محصول را کاهش دهیم و هم افراد بیشتری را جذب کنیم، اما همه این‌ها نیازمند حمایت از قبیل اعطای وام با سود پایین است. فتحی ادامه می‌دهد: «با کار این کارخانه هیأت ما برای برگزاری مجالس فرهنگی و برنامه‌های تربیتی خودکفا شده است؛ زیرا بخشی از سود کارخانه مستقیماً برای هیأت است و در مناسبت‌های بزرگ هم جدای از بانیان ثابت مجالس، به مرز خودکفایی هستیم و توان برگزاری مجلس را داریم.»


کادر خادمان این هیأت هم همگی نوجوان هستند

کارستان این جوانان هیأتی تنها یک ظرفیت است که می‌تواند با فعال شدن آن در هیأت، جوانان و نیروهای مذهبی و معنوی را شاغل کرد و برای هیأت هم منبع درآمدی فراهم کرد تا بتواند مجالس بهتری برای مدح اهل بیت(ع) فراهم کند.

 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین