عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
امام حسن علیه‌السلام، شبیه‌ترین فرد به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در نیمه ماه مبارک رمضان در مدینه منوره متولد شد. ایشان در طول عمر بابرکتش بیش از ۲ بار همه دارایی خود را در راه خداوند بخشید و سه بار نیز اموالش را وقف کرد.

عقیق:امام حسن مجتبی علیه‌السلام، نخستین فرزند امام علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها در نیمه ماه مبارک رمضان سال دوم یا سوم هجری در مدینه منوره به دنیا آمد و بعد از شهادت امیرالمؤمنین، به امامت رسید و به مدت ۱۰ سال امام شیعیان بود.

در سال پنجم هجری امام دوم شیعیان به دستور معاویه، به وسیله همسرش جعده مسموم و به شهادت رسید. مزار امام حسن علیه‌السلام در قبرستان بقیع و در کنار سه امام دیگر، زیارتگاه شیفتگان آن حضرت است.

نحوه تشییع امام حسن مجتبی (ع)

در برخی منابع آمده است که امام حسن علیه‌السلام به برادرش وصیت کرد که او را در کنار قبر جدش پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دفن کنند. اما وقتی مروان بن حکم از این وصیت باخبر می‌شود، به معاویه اطلاع داد و معاویه نیز مانع آن شد. البته برخی هم نقل می‌کنند که ایشان سفارش کرده که در کنار فاطمه بن اسد تدفین شود و از هرگونه درگیری هنگام تشییع و تدفین پرهیز شود.


بقیع در روز گذشته؛ متولیان حرمین شریفین استفاده از ماسک را در فضای باز اختیاری کرده‌اند

وقتی بنی هاشم تابوت امام حسن مجتبی علیه‌السلام را به سوی قبر پیامبر صلی الله علیه و آله بردند، مروان به همراه عده‌ای از بنی امیه، سلاح در دست، راه را بستند تا در کنار قبر پیامبر دفن نشود. در نهایت پیکر مطهر امام حسن علیه‌السلام در قبرستان بقیع و کنار مزار فاطمه بنت اسد به خاک سپرده شد.

قبر مبارک امام حسن علیه‌السلام سال ۹۵ دارای صندوق و ضریحی و رواقی بود که توسط وهابی‌ها ویران شد و پس از آن هم سعودی‌ها با وجود اینکه قول مساعدت برای بازسازی بقیع را دادند، اما به وعده خود عمل نکرده و همچنان مزار امامان معصوم مدفون در بقیع بدون بارگاه و ضریح است.

شبیه‌ترین فرد به پیامبر اعظم (ص)

در منابع تاریخی آمده است که امام حسن علیه‌السلام شبیه‌ترین فرد به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بوده است. در روز هفتم میلاد امام حسن علیه‌السلام، رسول خدا گوسفندی برای ایشان عقیقه و موی سرش را تراشید و هم وزن آن را نقره صدقه داد.

چرا امام حسن (ع) کریم اهل بیت نامیده شده است؟

امام حسن مجتبی علیه‌السلام شخصیتی آرام، متین و بخشنده داشت که به فقیران و بینوایان رسیدگی می‌کرد؛ تا جایی که در روایات آمده است که امام حسن علیه‌السلام بیش از حد درخواست نیازمندان به آنها کمک می‌کرد. چرا که روا نمی‌دید فقیری بیش از یک بار از ایشان چیزی طلب کند. بر همین اساس نیز گفته می‌شود که امام حسن مجتبی علیه‌السلام در طول عمر بابرکتش بیش از ۲ بار همه دارایی خود را در راه خداوند بخشید و سه بار نیز اموالش را وقف کرد؛ به طوری که نیمی از آن را برای خود و نیمی دیگر را در راه خدا. به همین دلیل هم امام حسن علیه‌السلام را کریم اهل بیت می‌نامند.

اذکاری که روی نگین انگشتر امام حسن مجتبی (ع) نقش بسته بود

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که فرمودند: نقش انگشتر حسن و حسین علیهم السلام «حسبی الله» بوده و از امام صادق منقول است که فرمودند: بر انگشتر امام حسن علیه‌السلام «العزة الله» منقش بوده است. البته از امام رضا علیه‌السلام نیز روایت شده که نقش نگین انگشتری امام دوم شیعیان «العزةالله» و به روایت دیگر «الحمدالله» بوده است.

امام دوم شیعیان پس از شهادت امام علی علیه‌السلام در حالی که جو حاکم ناآرام بود، مسئولیت امام را بر عهده گرفت. در نتیجه وضع نا به سامان، ایشان ۲ راه داشت. یا اینکه وارد جنگ بی‌حاصل شود و با یارانشان به شهادت برسد و یا اینکه پس از سپری کردن مدتی موضع خود را آشکار و صلح را بر جنگ بی‌ثمر ترجیح دهد. امام حسن علیه‌السلام می‌دانست که پیروزی در مبارزه با معاویه با توجه به وجود تردید مردم محال است.

خیانت اهالی کوفه به امام حسن (ع)

در آن دوره طرفداران امام از روی طمع به ایشان خیانت کرده و با معاویه بیعت کردند؛ تا جایی که برخی از اهالی کوفه برای معاویه نوشتند: «هر وقتی بخواهی، امام حسن علیه‌السلام را دست بسته نزدت می‌فرستیم». البته این افراد وقتی به سوی امام می‌آمدند طوری برخورد می‌کردند که گویی از مریدانش هستند.

پاسخ امام حسن (ع) به معترضان صلح تحمیلی

در حالی که به معاویه چنین نوشته بودند، به امام حسن علیه‌السلام می‌گفتند: «تو وصی و جانشین پدرت هستی. ما سراپا مطیع و فرمانبردار تو هستیم». با این وجود امام آنها را باور نداشت و می‌دانست که در حال خیانت هستند. بر همین اساس هم رو به آنها فرموده بود: «به خدا قسم دروغ می‌گویید. شما به کسی بهتر از من وفا نکردید، پس چگونه به من وفا می‌کنید؟ اگر راست می‌گویید به اردوگاه مدائن بروید».

امام حسن علیه‌السلام به اردوگاه مدائن رفت. اما سپاهیان مدعی او را رها کردند و به دلیل نداشتن نیروی کافی در میدان نبرد، ناچار به پذیرش صلح تحمیلی با معاویه شد. مهمترین رویداد سیاسی در زندگی امام حسن علیه‌السلام را می‌توان جنگ با معاویه دانست که به صلح انجامید. البته اندکی نگذشت که چهره واقعی معاویه بر مردم نمایان شد؛ به طوری که معاویه پس از در دست گرفتن حکومت گفت: «من با شما برای این نجنگیدم که نماز بخوانید، روزه بدارید و حج به جای آورید یا زکات بپردازید. به این منظور جنگیدم که به شما فرمان دهم. همانا این مقام را خدا به من عطا کرده است».

در برخی منابع آمده که پس از صلح امام حسن علیه السلام عده‌ای ایشان را سرزنش می‌کردند و از این بابت ابراز تأسف و ناخشنودی کردند. حتی برخی این اقدام را خوارکننده مؤمنان دانستند. اما امام حسن علیه‌السلام در پاسخ اعتراض افراد، بر لزوم التزام به تصمیم امام تأکید داشت و علت صلح را همان علت صلح حدیبیه و حکمت آن را از حکمت کارهای خضر نبی در ماجرای همسفر شدن با موسی دانست.

وقتی معاویه بر عهده خود هم پایبند نبود

البته با وجود این صلح، معاویه به وعده خود عمل نکرد و حتی پس از صلح وارد کوفه شد و گفت: «من هر شرطی کردم پس گرفته و هر وعده‌ای دادم، زیرپا می‌گذارم».

به گزارش فارس، امام حسن علیه‌السلام پس از مسموم شدن توسط همسرش، به مدت ۴۰ روز در بستری بیماری بود تا اینکه در ۲۸ ماه صفر در ۴۸ سالگی به شهادت رسید.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین