عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
در دیدار تولیت حرم علوی مطرح شد:
رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار تولیت حرم علوی بر ضرورت تشکیل اتحادیه اماکن متبرکه تشیع و امامان معصوم علیهم السلام در جهان اسلام تاکید کرد و آن را برای وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام و پیروان مکتب اهل بیت (ع) راهگشا دانست.

عقیق:سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با عیسی خرسان، رئیس عتبه علوی در نجف اشرف خدمت رسانی به امیر المومنین علیه السلام و زوار ایشان را افتخاری بزرگ برای خادمین عتبه علوی دانست و آن را افتخاری عظیم از جانب اهل بیت عصمت و طهارت خواند و برای دست اندرکاران آرزوی موفقیت کرد.

وی ارتباط قوی که از طریق دیپلماسی زیارت بین دو کشور ایران و عراق ایجاد شده را قابل ستایش دانست و آن را موجب استحکام و تقویت سیاسی بین دو کشور توصیف کرد و گفت: این ارتباط که به موجب دیپلماسی زیارت بوقوع پیوسته ، دو کشور را محور جهان اسلام قرار داده است.

رئیس سازمان حج و ‌زیارت با اشاره به وجود علمای بارز و صاحب نام حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه علمیه قم گفت: این دو حوزه علمیه به مثابه دو بال برای مکتب اهل البیت هستند؛ همچنین وجود ائمه معصومین علیهم السلام در نجف اشرف و شهر قم، پیوند زایران دو کشور را مستحکم تر ساخته است که باید از آن صیانت کرد.

حسینی افزود: پیوند مردم دو کشور به واسطه این قرابت و زیارت روزبه‌روز مستحکم تر شده است و مردم کشورهای عراق، ایران و سوریه و لبنان به دلیل این فضای معنوی ایجاد شده احساس برادری و نزدیکی بیشتری با یکدیگر می‌کنند و این امر به تحقق امت واحده اسلامی کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: نجف اشرف به دلیل عظمت و جایگاه والای حضرت امیر المومنین علیه السلام در تمامی جهان اسلام و احترام همه مسلمانان به مرتبه معنوی ایشان، باید دارای نقشی خاص در وفاق و اتحاد مسلمانان و دوری از انشقاق و اختلاف‌ها باشد.

‌وی جایگاه امیرالمومنین علیه السلام را در دیگر مذاهب نیز جایگاهی والا و قابل احترام توصیف کرد و اظهار داشت: شخصیت امیر المومنین باید محور وحدت در جهان اسلام باشد چرا که همه مذاهب اسلامی و همه ادیان توحیدی احترامی ویژه برای آن حضرت قائلند، لذا عتبه امیرالمومنین باید نقش ویژه‌ای ایفا کند.‌

 حسینی همچنین تدوین دائره المعارف بزرگ «امیرالمومنین علیه السلام» را برای شناخت شخصیت والای آن امام عظیم‌الشان از جمله ضرورت های پژوهشی دانست و اظهار داشت: ضرورت دارد در راستای معرفی شخصیت جهان شمول آن حضرت ، جایگاه علمی، تنگناهای تاریخی دوره امامت آن حضرت و گذشت هایی که ان حضرت برای تحقق امت واحده اسلامی کرده است، برای جهان اسلام تبیین صورت گیرد.

وی‌ همچنین بر ضرورت تشکیل اتحادیه اماکن متبرکه شیعه و امامان معصوم تاکید کرد و پیشنهاد داد که این اتحادیه برای انسجام خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران اهل بیت عصمت و طهارت در جهان اسلام تشکیل شود.

‌حسینی تصریح کرد: زائران کشورهای اسلامی می‌توانند عامل پیوند میان کشورهای اسلامی باشند؛‌ چرا که ما به ویژه در عراق اماکن متبرکه‌ای در نجف اشرف‌، کربلا، کاظمین و سامرا داریم و در ایران نیز در مشهد، شیراز و قم اماکن متبرکه داریم ضمن اینکه در سوریه نیز بارگاه منور حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیها را داریم و در بقیع نیز قبور مطهر چهار تن از امامان شیعه را داریم که مورد توجه تمام عاشقان اهل بیت پیامبر‌ ‌قرار دارد و می‌تواند عامل قرابت و نزدیکی شیعیان باشد. لذا ضرورت تشکیل چنین اتحادیه‌ای بیش از گذشته احساس می‌‌شود.

‌رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد‌: با توجه به پیشنهاد تشکیل چنین اتحادیه‌ای،‌ می‌توان خط پروازی ایجاد کرد که زائرانی که به ایران سفر می‌کنند ضمن زیارت حرم مطهر هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت‌، به زیارت شاهچراغ در شیراز ‌ و حرم حضرت معصومه علیهم السلام در قم مشرف شوند و بالطبع زائران ایرانی نیز به زیارت بارگاه منور ائمه معصومین علیهم السلام در عراق مشرف شوند و ‌سایر زائران نیز در دیگر کشورهای مدنظر از این فضای ایجاد شده بهره‌مند شوند‌.

وی بابیان ‌اینکه چنین اتحادیه‌ای می‌تواند موجبات توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) و ایجاد قرابت در بین مسلمانان و وحدت بیشتر در همه نقاط جهان اسلام قرار گیرد، پیشنهاد کرد که این اتحادیه با محوریت ایران و عراق ایجاد و سازمان حج و زیارت و دست اندرکاران ذیربط در کشورهای ایران و عراق نیز در این راستا تمام اهتمام و تلاش لازم را انجام دهند.

عیسی خرسان،‌ مسوول عتبه علوی نیز ضمن خیر مقدم به رئیس سازمان حج و زیارت و استقبال از پیشنهادات  حسینی گفت: ما نیز در راستای خدمت رسانی به زائران امیرالمومنین علیه السلام از هر گونه خدمت دریغ نخواهیم کرد و تمامی تلاش خود را برای این عزیزان انجام می دهیم.

‌وی نیز روابط دو کشور را به واسطه فضای ایجاد شده زیارتی مناسب و مستحکم دانست و تاکید کرد‌: دو ملت یک وجه اشتراک مهم دارند که آن ولایت امیرالمومنین و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و این مهم موجب همدلی بیشتر شده است.

مسوول عتبه علوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تاریخ‌نگاری زندگی حضرت امیرالمومنین علیه السلام و اقدامات نجف اشرف اشاره کرد‌: اقدامات مناسبی در این زمینه انجام می‌گیرد که بی‌شک از نظرات دوستان خود در کشور ایران نیز بهره‌مند خواهیم شد.

‌وی در پایان از حضور رئیس سازمان حج و زیارت و هیأت همراه قدردانی کرد و از اهتمام ویژه عتبه علوی برای خدمت رسانی به زایران اهل بیت عصمت و طهارت خبر داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین