عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۲۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۴
حاج آقا مجتبی تهرانی:
مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌گوید: براساس روایات، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می‌شود؛ مگر اینکه به او می‌گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، من نوروزم! در من عمل خیر انجام بده.

عقیق: مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت آغاز سال جدید می‌گوید: انسان گاهی از گذشت زمان غفلت می‌کند و این غفلت موجب می‌شود انسان از خوب غفلت خارج نشود. امام صادق(علیه‌السلام) به نقل از پدران گرامی‌شان در روایتی همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ یَوْمٍ یَأْتِی عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می‌شود؛ مگر اینکه آن روز به او می‌گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، من نوروزم! من برای تو روز نویی هستم!

وی ادامه داد: در ادامه روایت داریم: «وَ أَنَا عَلَیْکَ شَهِیدٌ» و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی‌دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِیَّ خَیْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِیَّ خَیْراً أَشْهَدْ لَکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَإِنَّکَ لَنْ تَرَانِی بَعْدَهَا أَبَداً»، من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت می‌دهم و تو بعد از این هیچ‌گاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت.

این استاد اخلاق گفت: زمان‌ها می‌گذرد و همه آن‌ها برای انسان گواه هستند. این‌طور نیست که ما فکر می‌کنیم! اعمال و کردار ما در زمان‌ محو نمی‌شود، بلکه همه آن‌ها ثبت می‌‌شود. به تعبیراتی که در روایات آمده است، توجّه کنید. دارد که ایّام و روزها بر انسان شهادت می‌دهند و روز جدید که می‌آید زبان حالش با انسان این است که در من، عمل خیر انجام بده؛ چرا! که من در روز قیامت بر اعمال تو شهادت می‌دهم.

منبع روایت: وسایل‌‏الشیعه، ج ۱۶، ص ۹۹

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 29

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین