عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
حجت الاسلام اديب يزدي:
درباره زيارت و تاثيرات شگرف آن در سير زندگي، مسايل بسياري مطرح است و به اعتقاد علما و صاحبنظران انس و الفت با اهل بيت(ع) و اهتمام به زيارت اين بزرگواران بركات بسياري را نصيب انسان مي كند و راه رستگاري را مقابل هر قلب عاشقي قرار مي دهد.
 عقیق:زيارت، فرصتي براي خلوت عاشقانه با امام معصومي است كه بي هيچ چشمداشتي وجود نوراني اش را وقف اسلام كرده و توسل به او ما را تا عرش خدا پرواز مي دهد. براي تبيين و شرح مبسوط آثار زيارت در زندگي گفت و گو كرده ايم با حجت الاسلام مرتضي اديب يزدي، استاد اخلاق و معارف اسلامي كه در ادامه مي خوانيد:

جناب اديب يزدي! يكي از دستورهاي معصومين(ع) توجه و اهتمام به زيارت است، در اين زمينه چه نكاتي را قابل طرح مي دانيد؟
- زيارت عالي ترين درجه توجه و اتصال به معصومين(ع) است و به همين دليل از سوي اين بزرگواران به آن توصيه موكد شده است. زيارت فرصتي است براي خلوت با خدا در محضر امامي معصوم كه واسطه دريافت فيض‌هاي الهي ميان خداي متعال و بندگان اوست، بنابراين اهتمام به اين فريضه معنوي بركات بسياري را در زندگي ما جاري مي كند كه قطعاً در طول حياتمان ماندگار خواهد بود.

براي زيارت چه مراتبي متبادر است؟
-زيارت هم مثل ساير فرايض ديني ما آداب و شرايطي دارد كه بايد به آنها توجه كنيم، حقوق بزرگي از معصومين (ع) بر گردن ماست كه احترام و حفظ اين حقوق تنها با حفظ شأن و منزلت آنها و عمل صالح محقق مي شود.
وقتي به زيارت مي رويم نبايد غافل از شناخت و معرفت حقيقي معصومين(ع) باشيم كه در اين صورت زيارت ما روحي نخواهد داشت و قطعاً براي برقراري توسل بيشتر به اهل بيت(ع) شناخت صحيح از آنها اولين ركن است؛ بعد از آن همانطور كه در زيارتنامه اين حضرات مي‌خوانيم :
«من گواهي مي دهم كه تو امام برحقي و مي شنوي و پاسخ مي دهي» در دل و جان به آنچه قرائت مي كنيم ايمان و يقين داشته باشيم. نمي شود به زبان بگوييم حق شما را مي شناسيم اما به معارف و رهنمودهاي برجاي مانده از اين بزرگواران عمل نكنيم؛ اين عين نديده گرفتن حق معصومين است. ما مدعي پيروي از معصومين(ع) هستيم و زيارت آنها فرصتي مغتنم براي عرض ارادت و تمسك به آنهاست.

ايران به يمن بارگاه مقدس ثامن‌الحجج(ع) معطر و متبرك است، در زيارت اين امام همام به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟
- وجود مقدس امام رضا(ع) منشأ خير وبركت ما ايراني هاست و بايد قدر ايشان را بدانيم. امروز آنچه از توفيق و بركت در اختيار ماست به يمن وجود نوراني ثامن الحجج(ع) است و زيارت ايشان هم بايد همراه معرفت باشد، معرفتي كه در سراسر زندگي و احوال ما جاري است.
زندگي ما بايد مبتني بر سبك زندگي رضوي باشد نه اين كه در جوار ايشان به سبك غربي زندگي را دنبال كنيم. زيارت امام رضا(ع) زماني در ما تحولات گسترده ايجاد مي كند كه تلاشمان معطوف به ساختن زندگي در امتدادرهنمودهاي حضرت باشد.

معمولا هر چند وقت يك بار به زيارت امام هشتم(ع) مي آييد؟

- ما نمك پرورده خوان پر بركت اهل بيت(ع) بخصوص امام رضا(ع) هستيم وبه دعاي خير و دعوت حضرت زود به زود مشهد مي آيم.

چه توصيه اي براي خادمان امام هشتم(ع) در حرم ايشان داريد؟

- خادمان امام رضا(ع) گل سرسبد بارگاه رضوي هستند، مهرباني آنها غيرقابل وصف است و رفتار و مشي آنها را شايسته قدرداني مي دانم و اميدوارم ما را هم دعا كنند، پس توصيه اي باقي نمي ماند.

مهمترين خاطره شما از زيارت امام رضا(ع) چيست؟

- نمي توانم انتخاب كنم، چرا كه زيارت امام رضا(ع) سرشار از خاطره است واين خاطره‌ها منشأ بركت اند و من همه آنها را در ذهن و جان ثبت كرده ام.

در قيامت اميد شفاعت كداميك از اهل بيت (ع) را داريد؟

- از وجود مقدس ثامن الحجج(ع)

چرا همه از ايشان تقاضاي شفاعت دارند؟

- به خاطر اين كه امام رضا(ع) سريع الرضا هستند و نام زيبايشان حكايت ازدل رئوف و مهربان حضرت دارد و همه آرزو دارند در آخرت مشمول شفاعت ايشان قراربگيرند.

چه كنيم كه مشمول شفاعت آقا قرار بگيريم؟

- ناگفته پيداست كه اگر ايشان را دوست داريم و طالب شفاعتشان هستيم، نبايد با رفتارمان قلب نازنين حضرت را برنجانيم و قطعاً بايد پيرو واقعي باشيم.

كدام قسمت حرم هنگام زيارت براي شما آرامش به همراه دارد؟

-صحن انقلاب با وجود شلوغي هايش حال و هواي معنوي خاصي دارد.

از امام هشتم (ع) چه مي خواهيد؟

- توفيق درك بيشتر معارف اسلام و اهل بيت(ع) و عمل به آنها.

اگر به شما بگويند كه امام هشتم(ع) قرار است در يك هنگامه هولناك شما را ياري كنند، دوست داريد در چه زماني مشمول عنايت ايشان شويد؟

- در تمام زندگي ام به ايشان دست توسل دارم و اميد كه در آخرت هم مشمول عنايت و عاطفه حضرت باشم.

اولين جمله اي كه با شنيدن اين كلمات به ذهن شما مي آيد:

گلدسته؟
- بلند ترين نقطه حرم.
ايوان طلا؟
- زيارت
امام رضا (ع)؟
-ضامن آهو.
حرف آخر...
- قدر زيارت امام رضا(ع) را بدانيم و از توسل به ايشان غفلت نكنيم.

منبع: حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین