عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
کتاب «امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع)»، به قلم مهدی یزدی با نگاهی به سیره و شخصیت امام علی(ع) در کلام ائمه(ع) توسط مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

عقیق:به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع)» اثر مهدی یزدی توسط مؤسسه بوستان کتاب در 416 صفحه منتشر شد.

در معرفی این اثر آمده است: علاوه بر خواندن زیارت خاتم الانبیا، حضرت محمد مصطفی(ص) در روز میلادش، زیارت وصی آن حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) نیز مستحب است؛ چرا که او باب شناخت بحر واسع نبی گرامی اسلام است.

کتاب «امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع)» شرحی است بر زیارت مولودیه که امام صادق(ع) در روز مولود پیامبر اسلام (هفدهم ربیع الاول) در کنار مضجع امیرالمؤمنین علی(ع) در وصف جد بزرگوارش خواند و در آن به اقتضای مکان زیارت، بیشتر به ابعاد وجودی حضرت علی(ع) از جهات مختلف پرداخت.

در کتاب‌های ادعیه مثل «اقبال» سید بن طاوس، «زاد المعاد» مجلسی و «مفاتیح الجنان» این زیارت از امام صادق(ع) نقل شده که در آن پس از سلام و تحیت به پیامبر(ص) اوصاف متعددی برای امیرالمؤمنین علی(ع) بیان شده است. آشنایی و فهم بهتر مضامین این زیارت شریف که از لسان امام صادق(ع) و در وصف ابوالائمه، امیرالمؤمنین علی(ع) وارد شده، به خوبی می‌تواند ما را با صفات، خصوصیات و روش زندگی آن پیشوای بر حق آشنا کند؛ امری که اثر پیش رو عهده‌دار آن است.

امام علی (ع) , کتاب , امام صادق (ع) ,

کتاب «امیرالمؤمنین(ع) در کلام امام صادق(ع)» در دو فصل تألیف شده است؛ در فصل اول که با عنوان «آشنایی با زیارت مولودیه» تدوین شده، به حوادث مقارن با میلاد پیامبر(ص)، زیارت امیرالمؤمنین علی(ع) در روز تولد پیامبر(ص)، و سند زیارت مولودیه و متن کامل آن پرداخته شده است.

در فصل دوم با عنوان «ترجمه و شرح فقرات زیارت مولودیه»، پس از بیان اوصافی از پیامبر گرامی اسلام(ص)، اوصافی در وصف حضرت علی(ع) آمده است. از جمله اوصافی که در این فصل درباره حضرت علی(ع) ذکر شده است، می توان به حامل لوای حمد، قسیم النار و الجنه، دریای علوم، حافظ جان پیامبر(ص) در لیله المبیت، کشتی نجات، آشکارکننده شگفتی‌ها، خبر دهنده از آینده و وارث علم پیامبر(ص) اشاره کرد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

«لقب امیری بر مؤمنین»؛  آیا علی(ع) در زمان حیات رسول الله(ص) هم به این لقب خوانده شده است؟

ابن عباس نقل کرده است روزی با پیامبر(ص) نشسته بودیم که علی بن ابی طالب(ع) وارد شد و بر حضرت رسول اکرم(ص) سلام کرد، حضرت چنین پاسخ دادند: سلام و رحمت و برکات خدا بر تو ای امیرالمؤمنین! علی(ع) (تعجب کرد و) گفت: (چگونه من امیرالمؤمنین باشم) حال آنکه شما در حیات هستید؟

 رسول خدا(ص) فرمود: آری در حیات من نیز تو امیرالمؤمنینی، (زیرا) دیروز که من و جبرئیل سخن می‌گفتیم، تو از کنار ما گذشتی و سلام نکردی، جبرئیل به من گفت: چه شده که «امیرالمؤمنین» بر ما گذشت و سلام نکرد؟! اگر سلام کرده بود، ما شاد می‌شدیم و جواب وی را هم می‌دادیم. علی(ع) فرمود: آری، دیروز شما و دحیه را دیدم که در خلوت سخن می‌گفتید، نمی‌خواستم سخن شما را (با سلام خود) قطع کنم.

 پیامبر(ص) فرمود: نه، او دحیه نبود، بلکه جبرئیل بود و چون درباره اشتیاقِ شنیدن سلام از تو، چنین گفت، به او گفتم: ای جبرئیل چگونه در این سخن خود علی، را امیرالمؤمنین خواندی؟ گفت: (او را خدا امیرالمؤمنین خواند، زمانی که) در جنگ بدر به من وحی کرد بر محمد نازل شو و به وی امر کن که او به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب دستور دهد تا وی بین دو صف جنبش و تحرکی نماید، پس خداوند در کلامش او را امیرالمؤمنین نامید.

آنگاه پیامبر فرمود: پس تو ای علی، امیرِ مؤمنانی در آسمان و امیرِ مؤمنانی در زمین؛ جز کافر بر تو پیشی نمی‌گیرد و جز کافر از تو سرپیچی نمی‌کند و اهل آسمان‌ها تو را امیر مؤمنین می‌خوانند.

علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به این نشانی اینترنتی مراجعه کنند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین