عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
دوازدهمين مناره در ركن شمال شرقي و مناره سيزدهم در ركن شمال غربي قرار مي‌گيرد تا تعداد كل مناره‌هاي مسجدالحرام پس از تكميل طرح توسعه به ۱۳ مناره افزايش يابد.
عقیق: مسجدالحرام بزرگترين مسجد در اسلام و در مركز مكه مكرمه قرار دارد كه اين مكان مقدس با ۹ مناره مرتفع به شكل زيبايي به صورت هماهنگ با ساختمان و طرح توسعه جديد مسجدالحرام خودنمايي مي‌كند.

در حال حاضر تلاش براي ساخت چهار مناره ديگر در صحنهاي شمالي مسجدالحرام ادامه دارد تا تعداد مناره‌ها به ۱۳ مناره افزايش يابد.

اين مناره‌ها در باب‌هاي اصلي مسجدالحرام قرار دارند به اين ترتيب كه دو مناره در باب ملك عبدالعزيز، دو مناره در باب ملك فهد، دو مناره در باب عمره، دو مناره در باب الفتح كه البته پس از تخريب در چارچوب طرح توسعه مسجدالحرام مجددا ساخته مي‌شود.

نهمين مناره در باب صفاء قرار داده شده است، مناره‌هاي دهم و يازدهم كه مناره‌هاي اصلي هستند در باب اصلي در طرح توسعه جديد مسجدالحرام قرار مي‌گيرند كه نام اين باب اصلي، باب ملك عبدالله (پادشاه فعلي سعودي) است.

همچنين دوازدهمين مناره در ركن شمال شرقي و مناره سيزدهم در ركن شمال غربي قرار مي‌گيرد تا تعداد كل مناره‌هاي مسجدالحرام پس از تكميل طرح توسعه به ۱۳ مناره افزايش يابد.

ارتفاع كلي مناره، حدود ۸۹ متر است كه به پنج قسمت تقسيم مي‌شود.

مناره باب العمره از قديمي‌ترين مناره‌هاي مسجدالحرام به شمار مي‌رود كه در سمت شمال غربي حرم واقع است كه در سال ۱۳۹ قمري ساخته شد.

سپس امير موصل در سال ۵۵۱ قمري دستور بازسازي آن را صادر كرد، در سال ۸۴۳ قمري در زمان مملوكيان براي سومين بار بازسازي شد و سپس سلطان سليم خان آن را تخريب كرد و مجددا ساخت.

عكاظ نوشت: مناره باب الوداع هم از ديگر بابهاي قديمي مسجدالحرام به شمار مي‌رود كه مهدي عباسي خليفه عباسي آن را ساخت و سپس سلطان مملوكي آن را بازسازي كرد، اين مناره در سال ۷۷۱ قمري فرو ريخت كه در سال ۷۷۲ مجددا ساخته شد، باب علي (ع) را خليفه مهدي عباسي در سال ۱۶۸ قمري بنا كرد، سپس سلطان سليم خان عثماني آن را بازسازي كرد.

همچنين بايد به مناره قايتباي اشاره كرد كه در مجاورت باب السلام قرار دارد و باب الزياره كه خليفه معتضد عباسي در سال ۲۴۸ قمري بنا كرد و سپس سلطان الاشرف ابوالنصر برسباي سلطان مصر و حجاز در سال ۸۲۶ قمري بنا كرد و مناره السليمانيه كه سلطان سليمان عثماني بنا كرد.

پيش از آمدن برق، در تمام مناره ها، موذنان اذان مي‌گفتند و رئيس يا شيخ موذنين از فراز گنبد چاه زمزم اذان مي‌گفت و ديگران هم به تبعيت از وي اذان مي‌گفتند.

منبع: حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین