۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۲ : ۰۴
عقیق:حجت الاسلام ناصر رفیعی کارشناس مسائل دینی در اولین نشست از سلسله نشستهای "جهاد تبیین" که به صورت مجازی برگزار شد در خصوص «جهاد تبیین در آیات و روایات» مطالبی را بیان کرد.
حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: واژه «جهاد کبیر» فقط یک مرتبه در قرآن در آیه ۵۲ سوره فرقان (فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا) آمده و شاید بتوان گفت این آیه کلیدی ترین آیه در خصوص جهاد تبیین میباشد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: بعضی از مفسّران ضمیر در کلمه «به» در آیه مذکور را به قرآن ارتباط داده و عملیاتی شدن جهاد کبیر را به وسیله قرآن دانسته اند. اما رهبر معظم انقلاب و همچنین بعضی دیگر از مفسّران قائل بر آن هستند که ضمیر در کلمه «به» به عبارت (فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ) باز خواهد گشت یعنی به وسیله (عدم اطاعت از کافرین) با دشمنان، جهاد کبیر صورت گیرد.
وی در ادامه به انواع جهاد در مباحث اسلامی اشاره کرد و افزود: در متون اسلامی واژه جهاد در سه نوع، جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبیر اشاره شده است. جهاد اکبر همان جهاد با نفس بوده و جهاد اصغر مربوط به جنگ با دشمنان میباشد اما جهاد کبیر در مورد جهاد تبلیغ، جهاد بیان و جهاد فرهنگی از آن یاد شده است.
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به آیه ۴۴ سوره نحل، تصریح کرد: جهاد تبیین همان جهاد آگاه سازی میباشد و آیه (وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ) اولین وظیفه پیامبر را در سالهای نخستین بعثت در شهر مکه، وظیفه جهاد تبیین بر میشمرد.
حجت الاسلام رفیعی در ادامه افزود: جهاد تبیین برخلاف جهاد نظامی نیاز به عِدّه (افراد) و عُدّه (تجهیزات) نمیباشد، اقدامات حضرت زهرا (س) بعد از سقیفه یا ایستادگی حضرت امام خمینی (ره) در مقابله "کاپیتولاسیون" از مصداقهای بارز جهاد تبیین میباشد.
استاد حوزه علمیه هدف از جهاد تبیین را "آگاه سازی" دانست و گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا با خطبههای مکررشان ابتدا جهاد تبیین داشته و سپس وارد جهاد نظامی شدند. در جهاد تبیین هدف اصلی "آگاه سازی" و "جلوگیری از انحراف" است.
وی اظهار داشت: با تتبّع و تحقیق در آیه ۳۶ سوره نحل (وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ) در مییابیم توحید و اجتناب از طاغوت موضوع اصلی جهاد تبیین تمام انبیا الهی میباشد.
منبع:مهر