عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۵۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
در حالی که هزینه سفر به عتبات از سه ماه گذشته تاکنون روند افزایشی داشته، هزینه سفر به سوریه از ابتدای برقراری این سفرها با همکاری شرکت هواپیمایی دوبار کاهش پیدا کرده است.

عقیق:هزینه‌های سفر زیارتی با توجه به نوسان نرخ دلار در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و همین امر موجب کاهش تعداد زائران نسبت به سال‌های گذشته شده است.

بیش از نیمی از هزینه سفر عتبات به بلیت پرواز اختصاص می‌یابد

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج وزیارت، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه سفر زیارتی به عتبات را بالا بودن قیمت بلیت پروازها می‌داند و می‌گوید: بیش از نیمی از هزینه سفر عتبات به خاطر هزینه بلیت‌‌های پرواز است.

شرکت‌های هواپیمایی برای اختصاص بلیت به سفرهای عتبات همکاری مناسبی ندارند‌

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سفر به عتبات بین هشت میلیون و ۵۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، می‌افزاید: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، شرکت‌های هواپیمایی همکاری لازم به منظور تخصیص پرواز به سفرهای عتبات با قیمت مناسب را نداشتند. به همین دلیل در برهه‌ای هزینه سفر عتبات تا حدود ۴۰۰ هزار تومان نسبت به قیمت اولیه افزایش یافت.

با توجه به بالا بودن هزینه سفر عتبات، مسؤولان سازمان حج و زیارت همچنان در تلاش هستند تا هزینه‌های سفر کربلا را کاهش دهند و به این منظور مذاکرات برای کاهش هزینه بلیت پروازهای عراق ادامه دارد.

تلاش برای بازگشایی سفر زمینی به عتبات

البته بسیاری از مشتاقان زیارت کربلا که قصد تشرف خانوادگی به عتبات را دارند، در انتظار برقراری سفر زمینی به عتبات هستند تا بتوانند با هزینه کمتری به این سفر معنوی مشرف شوند؛ چرا که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت گفته بود هزینه سفر زمینی به عتبات کمتر از پنج میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب، یک خانواده چهار نفره برای زیارت کربلا به جای حدود ۳۶ میلیون تومان، با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توانند عازم کربلا شوند که مسؤولان از برقراری سفرهای زمینی به عتبات از اوایل ماه رجب خبر داده‌اند.

پیش‌ثبت‌نام بیش از ۲ هزار متقاضی ‌سفر سوریه در ۲ روز

با این وجود، هم‌اکنون سفرهای زیارتی به سوریه نیز رونق گرفته و در روزهای اخیر پیش ثبت‌نام سفر به سوریه در همه استان‌های کشور آغاز شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به استقبال مردم از سفرهای زیارتی سوریه ‌می‌گوید: در ۲ روز نخست ‌پیش‌ثبت‌نام عتبات در استان‌های مختلف کشور، بیش از ۲ هزار نفر آمادگی خود را برای سفر به سوریه اعلام کردند که بیشترین متقاضیان از استان‌های تهران، یزد و خراسان رضوی هستند.

‌هدف اصلی از پیش‌ثبت‌نام سفر زیارتی به سوریه امکان برقراری پرواز مستقیم به دمشق از استان‌های دارای بیشترین متقاضی بوده است. ‌برهمین اساس، با برنامه‌ریزی انجام شده در صورتی که تعداد متقاضیان زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما در هر استان بالا باشد، پرواز مستقیم به دمشق از آن استان بررسی می‌شود و در صورت تداوم تعداد زائران، برنامه پروازی برای آن استان پیش‌بینی خواهد شد.‌

برای سفر به سوریه حدود پنج شرکت هواپیمایی اعلام آمادگی کرده بودند که باید مسؤولان سازمان حج و زیارت در این باره تصمیم‌گیری کنند. اما هم‌اکنون سفر سوریه فقط از ایستگاه پروازی تهران انجام می‌شود.

کاهش دوباره ‌هزینه سفر به سوریه‌

‌علاوه بر این، هزینه سفر به سوریه که اوایل برنامه‌ریزی برای این سفر معنوی بیش از ۱۰ میلیون تومان اعلام شده بود، با تلاش مسؤولان پس از چند اعزام به دمشق، کاهش پیدا کرد؛ به طوری که هزینه این سفر از اواسط دی‌ماه تا ‌هفته گذشته در آخرین اعزام برای بسته‌های زیارتی چهار شب و پنج روز و سه شب و چهار روز به ترتیب ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد که این مبلغ نسبت به هزینه اولیه حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

‌رشیدیان با اشاره به کاهش مجدد هزینه سفر به سوریه می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته با شرکت هواپیمایی، هزینه این سفر معنوی باز هم کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس، هزینه سفر به سوریه برای بسته‌های زیارتی چهار شب و پنج روز و سه شب و چهار روز به ترتیب ۹ میلیون تومان و هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد.

سفر یک هفته‌ای به سوریه به زودی اجرایی می‌شود‌

‌همچنین سازمان حج و زیارت درصدد اجرایی کردن سفر یک هفته‌ای به سوریه است تا علاقه‌مندان به زیارت حرم حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما بتوانند مدت زمان بیشتری در دمشق حضور داشته و به زیارت بپردازند.

‌با توجه به کاهش هزینه سفر سوریه، بسیاری چشم‌انتظار کم شدن هزینه سفر به عتبات هم هستند تا بتوانند همچون گذشته به زیارت اعتاب مقدسه مشرف شود، اما به گفته مسؤولان، همچنان شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش هزینه بلیت پروازهای عراق همکاری ندارند و بسیاری از این شرکت‌ها بلیت‌های پرو‌‌از عتبات را به واسطه‌ها فروخته‌اند و همین امر‌، موجب بالا رفتن هزینه بلیت پروازها و جلوگیری از کاهش هزینه‌ سفر شده است.

اعزام ۱۳ هزار زائر به کربلا در سال جاری

‌به گزارش فارس، سفر‌های زیارتی به عتبات از اوایل آذرماه برقرار شد و با توجه به لغو ‌‌ویزای عراق برای سفرهای هوایی، همه کاروان‌ها فقط به صورت هوایی عازم عراق شدند که بر اساس گزارش‌ها از ابتدای آغاز اعزام‌ها تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر به عتبات مشرف شده‌اند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین