عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
آیت الله شب زنده دار عنوان کرد:
عضو فقهای شورای نگهبان، اراده و خواستن، حیات قلب، خشیت از خدا و گوش سپردن به پند و اندرز موعظه کنندگان را از شروط کسب مقامات معنوی دانست.

عقیق: آیت الله شب زنده دار شب گذشته در درس اخلاقی که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، اراده و خواستن، حیات قلب، خشیت از خدا و گوش سپردن به پند و اندرز موعظه کنندگان را از شروط کسب مقامات معنوی دانست.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، افزود: انسان باید تصمیم داشته باشد که به موعظه‌ها عمل کند، پند صحیح دیگران را بپذیرد و حالت پذیرش را باید در خود به وجود آورد؛ برخی لجاجت دارند و زیر بار نمی‌روند و نمی‌خواهند پند و اندرز را بپذیرند، اینگونه افراد تا وقتی که چنین حالتی دارند به مقامات عالیه نخواهند رسید.

استاد درس اخلاق با اشاره به اینکه انسان باید خود را به گونه‌ای تربیت کند که موعظه دیگران را بپذیرد، عنوان کرد: خدای متعال به بعضی از انبیا امر فرمود اگر شیطان هم شما را نصیحت کرد، از او هم بپذیر، با اینکه شیطان عدو انسان هست اما اگر نصیحت صحیحی داشت باید پذیرفت.

وی روحیه پذیرش برای رسیدن به مقامات عالی معنوی را ضروری دانست و ابراز کرد: این روحیه زمینه‌ای برای تعالی روح انسان است، قرآن کریم به نقل از اهل جهنم می‌فرماید اگر در ما حالت پذیرش بود، یک گام جلو رفته بودیم و جایگاه ما جهنم نبود.

آیت الله شب زنده دار، موعظه را دژ و پناهگاهی برای انسان برشمرد و تصریح کرد: قبل از شنیدن موعظه دیگران باید واعظ خودمان باشیم چرا که اگر اینگونه نباشد نصیحت دیگران هم مورد قبول نفس نمی‌افتد.

عضو فقهای شورای نگهبان، یکی از راه‌های بهره مندی از مقامات معنوی را وعظ درونی دانست و گفت: اهل معنا ۴۰ روز را برای تسلط بر نفس بیان کرده اند، ۴۰ روز نصیحت به خود و مداومت برای پذیرش موعظه دیگران لازم می‌باشد تا از آن پس بی تفاوت عبور نکند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به سوره دهر تصریح کرد: در خلوت‌ها بنشینیم و نفس را مورد خطاب قرار دهیم، اگر این کار را کردیم خدا هم زمینه رشد و موفقیت در راه معنوی را عنایت خواهد کرد، ائمه و اهل بیت اهل محاسبه نفس بودند و در اثر توجه دادن نفس به مقامات عالی معنوی رسیده اند.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین