عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
بعد از گذشت ۳۹ سال:
پیکر مطهر بیسیم‌چی معروف گردان کمیل، شهید سید مرتضی قدیری بعد از گذشت ۳۹ سال به زادگاهش بازگشت و داغ شهادت مظلومانه گردان کمیل و حنظله را زنده کرد.

عقیق:مراسم وداع با پیکر مطهر شهید سید مرتضی رضا قدیری، بیسیم چی معروف گردان کمیل بعد از 39 سال برگزار می‌شود. مردم تهران می‌توانند  فردا؛ یکشنبه 12 دی ماه 1400 از ساعت 14:30 در معراج شهدای تهران با پیکر مطهر این شهید مظلوم دیدار کنند.

شهید سید مرتضی رضا قدیری فرزند سید محمدرضا نوزدهم مرداد 1334، در تهران چشم به جهان گشود. تا پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی درس خواند. کارمند مخابرات بود. سال 1358 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. او بی سیم چی گردان کمیل از گردان‌های لشکر 27 محمد رسول الله(ص) به فرماندهی شهید محمد ابراهیم همت بود. 27 ساله بود که در بهمن 1361، در فکه طی عملیات والفجر مقدماتی به شهادت رسید. اما پیکر مطهر او در منطقه ماند و در شمار شهدای مفقود الاثر قرار گرفت تا اینکه بعد از گذشت 39 سال از شهادتش، طی عملیات تفحص پیدا شده و به زادگاهش بازگشت. هویت او از طریق آزمایش  DNA شناسایی شد. یادبود این شهید در قطعه 28 گلزار شهدا قرار دارد.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح , معراج شهدا , منطقه عملیاتی فکه , شهید همت ,

اما علت شهرت بیسیم‌چی گردان کمیل در چیست؟ ماجرای شهادت مظلومانه گردان کمیل در عملیات والفجر مقدماتی از جانسوزترین روایت‌های هشت سال جنگ تحمیلی است. دو گردانی که به خاطر خیانت عناصر منافق در کانال محاصره شده و همگی به شهادت رسیدند. سال‌ها طول کشید تا پیکر برخی از این شهدا پیدا شود و برخی همچنان گمنام هستند. شهدای بزرگی چون شهید محمود ثابت نیا فرمانده گردان کمیل، شهید علیرضا بنکدار معاون گردان کمیل، شهید ابراهیم هادی و ... در قتلگاه فکه بعد از چند روز تحمل تشنگی و گرسنگی و جراحات جنگی با تیر خلاص عراقی‌ها به شهادت رسیدند.

در واقع عملیات والفجر مقدماتی عملیاتی بود که قبل از آغاز برای عراق لو رفته بود اما رزمندگان اسلام در جبهه خودی این را نمی‌دانستند به همین دلیل خیلی زود گردان‌های حاضر در عملیات در محاصره قرار گرفتند. گردان کمیل و حنظله در این عملیات در محاصره کامل قرار گرفت. و تمامی رزمندگان آن به جز یک نفر در کانال کمیل و حنظله در میانه عملیات به شهادت رسیدند. علت مقاومت گردان کمیل بعدا اینگونه عنوان شد که برای به عقب کشیدن بقیه گردان‌ها و برای حفظ چندین گردان تا نفر آخر مقاومت کردند.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح , معراج شهدا , منطقه عملیاتی فکه , شهید همت ,

شهید محمود ثابت نیا فرمانده گردان کمیل، شهید علیرضا بنکدار معاون گردان کمیل

بی سیم چی گردان یعنی شهید سید مرتضی رضا قدیری از پشت بی‌سیم شهید همت را خواست و آخرین جملاتی که گفت این بود: گفت عراقی‌ها رسیده‌اند به ما و می‌خواهم بیسیم را قطع کنم. حاج همت به پهنای صورت اشک می‌ریخت و به بیسیم چی التماس می‌کرد قطع نکن و با من حرف بزن. بیسیم چی گفت :«احمد رفت، حسین هم رفت، باطری بی‌سیم دارد، تمام می‌شود. عراقی‌ها عنقریب می‌آیند تا تیر خلاصی به بچه‌ها بزنند. حاجی ، سلام ما را به امام برسان و از قول ما به امام بگو همان طور که فرموده بودید، حسین وار مقاومت کردیم ؛ ماندیم و تا آخر جنگیدیم.» سپس بیسیم قطع شد. گفته شد بعد از عملیات شهید همت به دیدار امام(ره) رفت و وقتی داستان مظلومیت و ایستادگی گردان کمیل و حنظله را شرح داد و امام(ره) از رزمندگان کمیبل و حنظله به عنوان «ملائکه الله» یاد کرد.

دفاع مقدس , شهدای دفاع مقدس , کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح , معراج شهدا , منطقه عملیاتی فکه , شهید همت ,

شهید سید مرتضی رضا قدیری

علی نصرالله در کتاب «سلام بر ابراهیم» این شهادت مظلومانه بچه‌های کانال کمیل و حنظله را اینطور روایت می‌کند: «از یکی از مسئولین اطلاعات پرسیدم "یعنی چی گردان‌ها محاصره شدن آخه عراق که جلو نیومده اونها هم که توی کانال سوم (کمیل) و دوم (حنظله) هستن". اون فرمانده هم جواب داد "کانال سومی که ما تو شناسایی دیده بودیم با این کانال فرق داره و این کانال و چند کانال فرعی دیگه رو عراق ظرف همین دو سه روز درست کرده. این کانال درست به موازات خط مرزی بود ولی کوچکتر و پر از موانع. گردان‌های خط شکن برای اینکه زیر آتیش نباشن رفتن داخل کانال. با روشن شدن هوا تانک‌های عراقی هم جلو اومدن و دو طرف کانال رو بستن... عراق هم همینطور داره رو سر اون‌ها آتیش میریزه. عراق شانزده نوع مانع سر راه بچه ها چیده بود... عمق موانع نزدیک چهار کیلومتر بوده... منافقین تمام اطلاعات این عملیات رو به عراقی ها داده بودن..."

خیلی حالم گرفته شد... با بغض گفتم "حالا باید چیکار کنیم؟" گفت "اگه بچه ها بتونن مقاومت کنن یه مرحله دیگه از عملیات رو انجام می دیم و اونها رو میاریم عقب"
در همین حین بیسیم چی مقر گفت "از گردان های محاصره شده خبر اومده" همه ساکت شدن. بیسیم چی گفت: "برادر یاری با برادر افشردی (شهید حسن باقری) دست داد" این خبر کوتاه یعنی فرمانده گردان حنظله به شهادت رسید. عصر همان روز هم خبر رسید حاج حسینی (شهید علیرضا بنکدار) و محمود ثابت نیا، معاون و فرمانده گردان کمیل هم به شهادت رسیدند. توی قرارگاه بچه ها ناراحت بودند و حال عجیبی در آنجا حاکم بود... بیستم بهمن ماه، بچه‌ها آماده حمله مجدد به منطقه فکه شدند. صبح، یکی از رفقا را دیدم که از قرارگاه می‌آمد پرسیدم "چه خبر؟" گفت "الان بیسیم چی گردان کمیل تماس گرفته بود و با حاج همت صحبت کرد و گفت: شارژ بیسیم داره تموم میشه، خیلی از بچه‌ها شهید شدن، برای ما دعا کنید، به امام هم سلام برسونید و بگید ما تا آخرین لحظه مقاومت می‌کنیم"»

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین