عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
در نخستین نشست گفتگوی نخبگانی نمازجمعه مطرح شد؛
نخستین نشست نقد و گفتگوی نخبگانی در خصوص بازخوانی رسالت‌های نمازجمعه در گام دوم انقلاب اسلامی، با موضوع «نمازجمعه و مطالبه‌گری»، در محل شورای سیاست گذاری ائمه جمعه برگزار شد.

عقیق:نخستین نشست نقد و گفتگوی نخبگانی در خصوص بازخوانی رسالت‌های نمازجمعه در گام دوم انقلاب اسلامی، با موضوع «نمازجمعه و مطالبه‌گری»، عصر امروز در محل شورای سیاست گذاری ائمه جمعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محسن مهدیان فعال رسانه‌ای و نویسنده کتاب «سواد مطالبه» با اشاره به فساد ستیزی و افشای فساد و اختلاس برخی مسؤولان مفسد، اظهار داشت: مردم امروز شاهد فساد ستیزی در جامعه هستند اما در کنار این مهم می‌بینند که روز به روز سفره‌های آنان کوچک‌تر از گذشته می‌شود؛ بر همین اساس در متن جامعه و در میان مردم تعابیری چون «همه اینها دستشان در یک کاسه است» بارها و بارها شنیده می‌شود. بنابراین می‌طلبد در تریبون نماز جمعه به این سوال پاسخ داده شود چرا در کنار فساد ستیزی هر روز سفره‌های مردم کوچک‌تر می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه همشهری با بیان اینکه روحانیت در طول تاریخ در مبارزه با ظلم و فساد پیشرو بودند، گفت: با توجه به این مهم سوالی که مطرح می‌شود آن است آیا مردم با حضور در نماز جمعه احساس می‌کنند که کلام ائمه جمعه صدای مردم است یا خیر؟ نماز جمعه و امام جمعه لواسانات یکی از مصادیق صدای مطالبه گری و عدالت خواهی بود که به افشای برخی مفاسد اقدام کرد.

وی افزود: فرزند و خواهر یک مسؤول زمانی‬ که‬ مبتلا به فساد می‌شود متأسفانه مساله اصلی جامعه به شمار می‌رود. مطالبه مصداقی یک خلاف آشکار، ربطی به آبرو بردن و افشاگری ندارد و باید با آن مبارزه شود. اساساً موضوعی که به اسم مطالبه در نماز جمعه مطرح می‌شود مساله مردم نیست و لازم است مبارزه و مطالبه گری در حوزه کارآمدی صورت بپذیرد.

مهدیان با اشاره به اینکه در کشور فساد سیستمی وجود ندارد، ابراز کرد: این شیوه مبارزه با فساد نتوانسته کارآمد باشد و مشکل این نهاد آن است که مطالبه مردم بیان نمی‌شود.

در خطبه‌های نماز جمعه مشکلات مردم بیان می‌شود

در ادامه حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی امام جمعه پردیس بیان داشت: در خطبه‌های نماز جمعه مشکلات و مطالبات مردم بیان و احصا می‌شود سپس ائمه جمعه مطالبات مردم را به گوش مسؤولان می‌رسانند همین امر است که باعث شده مسؤولان هر هفته در میعادگان نماز جمعه حاضر و به مشکلات احصا و مکتوب شده مردم پاسخ دهند.

وی افزود: حتی کمیته‌هایی تشکیل و در جلسات تخصصی مشکلات مردم مطرح و برای آن راهکار ارائه می‌شود. برای مثال در منطقه پردیس مردم مشکلات متعددی از قبیل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، معیشتی و… را بیان می‌کنند.

در ادامه حجت الاسلام رضا جوکار امام جمعه شهر قدس نیز درباره جایگاه مطالبه گری و نسبت آن با امامت جمعه عنوان کرد: اولاً عدالت از شرایط امامت است و همانگونه که باید عدالت خواه باشد باید عادل بوده و در جامعه عدالت را ترویج دهد. یکی از مصادیق عدالت مطالبه گری و حمایت از مطالبه گران است. روش مطالبه گری امام جمعه متفاوت است و اینکه برخی فکر کنند که امام جمعه باید هر هفته در خطبه نماز جمعه تاخت و تاز داشته باشد این یک تعریف ناقص است. رایزنی با مسؤولان قبل از استفاده از تریبون نماز جمعه یکی از وظایف ائمه جماعات به شمار می‌رود.

امام جمعه شهر قدس ادامه داد: یکی از مسائلی که در شهر قدس به عنوان مشکلات وجود داشت عدم سکونت مسؤولان در شهرستان بود و این یکی از مطالبات مردمی به شمار می‌رفت؛ بر همین اساس یکی از پیگیری‌های ستاد نماز جمعه این بود که مدیران باید بیایند و در شهر مستقر شوند و این اقدام در حال انجام است.

یکی از شفاف‌ترین سیستم‌ها نهاد امامت جمعه است

وی گفت: مطرح کردن مطالبات و مشکلات مردم در جلسات یکی دیگر از وظایف ائمه جمعه به شمار می‌رود و از دیگر وظایف مطرح کردن مشکلات در سطح نمازجمعه و سخنرانی‌هایی است که امام جمعه در طول هفته دارد و این زمانی باید محقق شود که امام جمعه ببیند بعد از مطرح کردن با مسؤولان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در ادامه مهدیان با بیان اینکه فساد سیستمی در کشور ایران نمی‌تواند شکل بگیرد، بیان کرد: اگر این امر محقق شود حاکمیت، حکومت جور می‌شود بنابراین ظلم در حوزه ناکارآمدی است که باعث می‌شود مردم از اصل اسلام و انقلاب اسلامی ناامید شوند و فکر کنند هر چه می‌گذرد اوضاع بدتر می‌شود.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: مبارزه با ظالمان کوچک نفی ظالمان بزرگ نیست و لازم است ظالم بزرگ تعریف شود. ظالم بزرگ کسی است که بیشترین نامیدی را عالما و عامدا به مردم انتقال می‌دهد. برای مثال ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی که سبب رانت و اختلاس شد می‌تواند از مصادیق ظلم بزرگ محسوب شود.

وی بیان داشت: حرف زدن و صحبت کردن در خصوص مطالبات مردم اساساً به منظور تشر و غر زدن نیست بلکه حرف مردم است. برای مثال زمانی که مردم در سرگردانی زندگی می‌کنند لازم است از تریبون نماز جمعه گفته شود فلان مسؤول چه می‌کنید که مردم اینگونه سرگردان شدند؟

در ادامه حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه امام جمعه پرچمدار مطالبات مردمی است، گفت: یکی از شفاف‌ترین سیستم‌ها نهاد امامت جمعه است که صوت خطبه‌های نماز جمعه را هر هفته در سایت امامت جمعه بارگذاری کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهد تا آحاد مردم هر هفته در جریان مطالبه گری ائمه جمعه قرار گیرند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین