۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۸ : ۰۶
عقیق:اندک ساعاتی پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله، یکی از شومترین رویدادهای تاریخ اسلام اتفاق افتاد که تبعه منفیِ آن نه تنها تمام بستر تاریخ اهل بیت وحی را فرا گرفت، بلکه تبعاتش اکنون در بستر جوامع اسلامی دیده میشود. این ماجرا مربوط به غصب خلافت امیرالمؤمنین علیهالسلام بود؛ همان خلافتی که طبق نصُ صریح خداوند در قرآن، رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور به ابلاغ آن شدند. اما به گواه تاریخ، همانها که پیشتازان بیعت با جانشین بر حق پیامبر بودند، از طلایهداران و پیشتازانِ عمیقترین فتنه امت نیز شدند و با شنیعترین رفتارها از جمله آتش زدن درب خانه وحی و کهف حصین امت، امیر مؤمنان را دست بسته بهسوی بیعتی اجباری کشاندند.
در این بین حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها به عنوان دخت نبیّ اسلام و همو که پیامبر خدا در حق ایشان فرمود هرکه او را به خشم آورد، گویی خدا را به خشم آورده، وارد میدان دفاع از بالاترین حدود الله یعنی مقام ولایت حقه الهی شد، اما به بدترین شکل به ساحت مقدس ایشان هم جسارت کردند؛ با وجود آنکه برترین بانوی عالم به شدت صدمه دیده بود، دست از روشنگری خویش بر نداشت و در قالب بیانات و خطبههای مختلف شروع به روشنگری کرده، امت را از عاقبت کارشان آگاه کردند.
حجتالاسلام حسن شریعتزاده کارشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفتوگو با تسنیم درباره تحلیل مسائل پس از فوت رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت: موضوع ولایت نه امری مشورتی بلکه مسئلهای وحیانی است. اگر بخواهیم اهمیت موضوع ولایت را بدانیم، به آیه 67 سوره مائده توجه کنیم که خداوند فرمود «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ...»؛ در این آیه خداوند عدم ابلاغ ولایت را مساوی با عدم ابلاغ کل رسالت 23 ساله آقا رسول الله صلی الله علیه و آله معرفی کردند. خود امیرالمؤمنین علیهمالسلام فرمودند «مَنْ شاوَرَ الرِّجالَ شارَكَها فى عُقولِها». یعنی هرکه با مردم مشورت کند، در عقل آنها شریک شده است، اما درباره ولایت مشورتی وجود ندارد، چرا که ابلاغ امر الله مشورت ندارد.
وی افزود: اگر میبینیم امت اسلام، امت واحده نیست به این دلیل است که از مسیر امام و حجت الهی فاصله گرفتند. حضرت زهرا سلامالله علیها فرمود ««وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة»؛ یعنی امامت ما سبب میشود پراکندگی و اختلاف بین مردم ایجاد نشود. امیرالمؤمنین که به کوفه آمدند، عدهای از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله، وضوی حضرت را که کنار حوض مسجد کوفه دیدند، گفتند هکَذا یَفعلُ رَسولُ اللّه؛ رسول خدا به همین شکل وضو میگرفت نه این سبکی که عثمان ابداع کرد، نه به این شکل که شما نماز میخوانید. امیرالمؤمنین علیهالسلام خطبهای به نام "شقشقیه" دارند. در بخشی از این خطبه میفرماید به خدا سوگند، او پیراهن خلافت را بر تن کرد در حالىکه خوب میدانست موقعیت من در مسئله خلافت همچون محور سنگ آسیاب است؛ أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى. در واقع اگر در سنگ آسیاب محور و میله اصلی نباشد، از هم فرو میپاشد و از مسیر خارج میشود. این تعبیری بود که به مرور زمان به وقوع پیوست و امت اسلام از ارزشها فاصله گرفت. پس محور، امام و حجت الهی است.
حجتالاسلام حسن شریعتزاده با اشاره به خطبههای روشنگرانه حضرت زهرا سلامالله علیها گفت: با دقت در خطبهها و بیانات حضرت زهرا (س) در مییابیم اگر امت اسلام در آن زمان دنبال امامشان حرکت میکردند، نه با هم اختلاف مییافتند و نه مسلمانی مسلمان دیگری را میکشت. چه بلایی بزرگتر از اینکه اکنون دولتهای اسلام به جان هم افتادند.
وی افزود: حضرت زهرا (س) در خطبهای بین زنان انصار و مهاجر درباره تبعات رویگردانی از ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود «به جان خودم سوگند، نطفه این فساد بسته شد، پس منتظر تبعات آن باشید» این فساد، دوری از مسیر ولایت و حجت الهی بود. بعد ادامه دادند خودتان را به نفهمیدن زدید، اما آیندگان به شما خواهند گفت. با این تحلیل حضرت فاطمه (س)، کل گناهان امت پای کسانی نوشته میشود که این انحراف و فساد را در جامعه ایجاد کردند و سبب دوری جامعه از توصیه مؤکد قرآن به رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره ولایت امیرالمؤمنین شدند. غصب خلافت امیرالمؤمنین به معنای غصب حق مسلم همه مسلمانان در تمام دوران تاریخ و بلکه تضیع حق و حدود خداست؛ چرا که امام واسطه فیض خدا و مجری برنامههای او در عالم است. خداوند میخواست مردم پشت سر امام منسوب از جانب خود حرکت کنند.
این کارشناس دینی ادامه داد: اما بزرگترین فسادی که در امت شکل گرفت، مگر جز ماجرای عاشورای حسینی و قتل جگرگوشه رسول امت است؟ وقتی حضرت زهرا (س) میفرماید «لَقَدْ لَقَحَتْ فَنَظِرَةٌ رَیْثَما تُنْتِجُ؛ نطفه این ماجرا و فساد بسته شد، پس منتظر نتیجه نامبارک آن باشید» چه فساد و نتیجه نامبارکی مثل شهادت امام حسین علیهالسلام وجود دارد؟ پس نطفه عاشورا از سقیفه شکل گرفت. در همان ماجرای سقیفه بود که طومار قتل خاندان وحی پیچیده شد. با پذیرش ولایت امیرالمؤمنین (ع) امت دچار هیچ اختلافی نمیشد، اما برعکس آن رخ داد. این کلامی است که حضرت زهرا (س) به آن اشاره داشتند، آنجا که فرمود «اگر حق را به اهلش واگذار و از عترت رسول خدا (ص) اطاعت میکردند، دو نفر هم (در حکم خداوند) با یکدیگر اختلاف نداشتند؛ لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلَى أَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ لَمَا اخْتَلَفَ فِی اللَّهِ تَعَالَى اثْنَان». با تمام این شرایط آنها که سعی دارند نام عترت را از اذهان محو کنند، سرنگون میشوند. حضرت زینب سلامالله خطاب به یزید ملعون فرمود «فو اللهِ لا تَمحُو ذِکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا»؛ یعنی به خدا سوگند نمیتوانی یاد ما را محو و وحی ما را از میان برداری.
منبع:تسنیم