عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
حجت الاسلام مسعود عالی در گفت و گو با عقیق:
حجت الاسلام عالی درحالیکه سخنان امام جمعه آزادشهر را بسیار سخیف، زننده و جسارت آمیز می داند اما با این حال معتقد است که این موضوع نباید به فرصتی برای فتنه افکنی دشمنان تبدیل شود.

عقیق: نفیسه خانلری- درپی اظهارات اخیر مولوی گرگیج و اهانت به ساحت مقدس اهل بیت(ع)، حجت الاسلام مسعود عالی خطیب بنام مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عقیق، درحالیکه سخنان امام جمعه آزادشهر را بسیار سخیف، زننده و جسارت آمیز می داند اما با این حال معتقد است که این موضوع نباید به فرصتی برای فتنه افکنی دشمنان تبدیل شود و برخورد با این افراد باید به مراجع قانونی سپرده شود. او می گوید:" براساس آیاتی که در وصف اهل بیت از جمله آیه تطهیر وجود دارد، خود خداوند بر پاکی آنها شهادت می دهد و اگر کسی بخواهد کوچکترین نسبت آلودگی به اهل بیت بدهد، این نشان دهنده خباثت خود آن فرد است."


عاقد بودن دلیلی بر عدالت و مشروعیت خالفت نیست


حجت الاسلام عالی ضمن نقد اظهارات مولوی گرگیج، در توضیح مباحث مطرح شده از جانب این امام جمعه اهل سنت می گوید:" مولوی گرگیج برای اثبات مشروعیت خلیفه دوم، به استدلالی تمسک کرده که اصلا خود این استدلال خیلی عجیب و غیرمنطقی است. استدلال ایشان، چنین بوده که در جنگ نهاوند که در زمان خلیفه دوم اتفاق افتاد و با حمله به ایران همراه بود، پس از به اسارت گرفتن خانواده یزدگردسوم از جمله بانوشهربانو دختر این پادشاه، شهربانو توسط خلیفه دوم به عقد امام حسین(ع) درآمد و چون خلیفه دوم در جایگاه عاقد قرار گرفته، پس او به عنوان خلیفه نیز مشروعیت دارد و اگر خلیفه بودن عمر را نپذیریم، ازدواج امام حسین(ع) زیر سوال می رود! به واقع این استدلال به هیچ عنوان درست نیست و حتی با اصول فقهی خود اهل سنت نیز مطابقت ندارد."

او ادامه می دهد:"قبل از هرچیز لازم است بگوییم که براساس روایات موجود، کامال روشن است که اصلا عقد بانو شهربانو توسط خود علی بن ابیطالب صورت گرفته است. البته در بعضی نقل ها نیز آمده که حضرت امیر، حضیفه را وکیل کردند تا عقد را بخوانند که درهر دوصورت، حضرت علی متصدی کار بوده اند اما برفرض محال هم که خلیفه دوم عقد را خوانده باشد، اصلا چطور می توان به صرف عاقد بودن یک نفر نتیجه گرفت که آن فرد مشروعیت حکومت دارد؟ قطعا این حرف برا ی کسانی که اطلاعاتی از آیات، روایات و فقه شیعه و اهل سنت دارند، حرف خیلی عجیبی است و از هرجهت مشکل دارد." حجت الاسلام عالی اضافه می کند:" مگر عاقد بودن، دلیلی بر عادل بودن است؟ خود اهل سنت هم عادل بودن را شرط عاقد بودن نمی دانند و حتی عدالت را به عنوان شرطی برای امام جماعت و حاکم بودن نمی دانند، بطوریکه حتی اگر
یک فرد فاسق هم حکومت را دست بگیرد، او را به عنوان ولی امر می شناسند و اطاعتش را واجب می دانند؛ با این حساب اصلا عاقدبودن یک فرد از جمله خلیفه دوم، دلیلی بر عدالت و یا مشروعیت خالفت او نیست."

در برابر اهانت به اهل بیت(ع) کوتاه نمی آییم


حجت الاسلام عالی در بخش دیگری از صحبت هایش نسبت به برخورد قانونی با این مساله تاکید کرده و می گوید:" این حرف ها واقعا یک بی سوادی و از آن بالاتر یک نوع خباثت است که نشان می دهد، تحریک از جای دیگری صورت گرفته است؛ به خصوص اینکه در آستانه ایام فاطمیه هستیم و این مسائل می تواند به وحدت امت اسلامی ضربه بزند. یعنی به تعبیر مقام معظم رهبری یک نوع خیانت است." او ادامه می دهد:" باتوجه به تمام این مسائل، نوع عکس العمل دوستان بزرگوار بسیار مهم است. مساله وحدت یک مساله واجب بوده و تردیدی نیست که باید نسبت به آن توجه داشت، بنابراین هیچ کس نباید به این بهانه، به مقدسات اهل سنت توهین کند. این مساله نباید به فرصتی برای فتنه و آشوب از طرف یک عده جاهل تبدیل شود که به اهل سنت و به شیعیان اراداتی ندارند و فقط به فکر ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند." این خطیب به رغم تاکید بر رعایت تمام مالحظات، معتقد به برخوردی قاطع بوده و می گوید:" قطعا نمی توان خیلی ساده با این جسارت برخورد کرد و با یک عذرخواهی معمولی، موضوع را تمام شده دانست. اینکه مولوی گرگیج بیاید و بگوید که حرف مرا تحریف و تقطیع کردند، کاری نخ نماست و این عذرخواهی اصال پذیرفته نیست که در چنین شرایطی، قطعا باید پیگیری ها و اقدامات لازم از طریق مجاری قانونی انجام شود."

او اضافه می کند:" همانطور که پیش از این، اهانت یکی از مداحان اهل بیت به مقدسات اهل سنت، منجر به اعتراضاتی بسیار گسترده از جانب اهل تسنن شد، قطعا این اهانت نیز از همان قبیل است و نباید کوتاه آمد. ما به سبب جسارتی که صورت گرفته، اعتراض داریم و معتقدیم که آن فرد باید محاکمه شود اما با این حال تاکید داریم که این مساله تبدیل به یک فتنه نشود و توهین به اهل سنت صورت نگیرد."


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین