عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
آئین افتتاحیه «پویش ملی کتابخوانی؛ مثبت ۳» در مجموعه سرچشمه برگزار شد:
آئین افتتاحیه «پویش ملی کتابخوانی؛ مثبت ۳» با حضور حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

گزارش تصویری

_____________________________________________________________________________________

عقیق:آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد قمی؛‌ رییس سازمان تبلیغات اسلامی و گفتگو با سیداحمد عبودتیان،‌ دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی،‌ نویسنده کتاب مثبت سه، حاج مهدی سلحشور و حاج مهدی رسولی مداحان اهل بیت(ع)،‌ محمد انصاری،‌ بازیکن سابق تیم ملی ایران و دکتر مریم اردبیلی، ‌استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه جمعیت سه شنبه ۲۰ آذر ماه در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) با اجرای مژده لواسانی برگزار شد.

خاطره حاج مهدی سلحشور از پدرش درباره تربیت فرزند / حاج مهدی رسولی :حرکت خانواده باید به سمت توحید باشد

حجت الاسلام قمی: برای فرزندآوری از خود مردم کمک بخواهید

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای آیین رونمایی از پویش ملی کتابخوانی مثبت سه با اشاره به اهمیت موضوع فرزندآوری گفت: یکی از دلایل با افتخار پیوستن من به این پویش ان شا الله پرشور و مردمی این است که باور دارم درست ترین راه این است که مسائلی که به مردم باز می گردد را باید با خود مردم طرح کرد.  من برای پویش کتاب به اندازه کافی همواره آمادگی دارم.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به موضوع کتاب مثبت 3 که به فرزندآوری می پردازد گفت: کتاب مثبت سه درباره یکی از مسأله های امروز مردم و جامعه ایرانی ست، نمی شود پیرامون این رویکرد که در مورد فرزندآوری است با مردم صحبت نکرد.

حجت الاسلام قمی افزود: درست است که این یک مخاطره است. آینده نگران کننده ای است آینده ای که اکثریت مردم یک جامعه سالمند باشند ولی با ادبیات جمعیت با مردم حرف نزنیم بله باید در مورد زیبایی های فرزندآوری و جذابیت های خانواده پرجمعیت و ظرافت و شادابی افزون تر جامعه اگر تعداد فرزندانشان بیشتر شود باید صحبت شود. بر همین اساس باید در مورد فواید فرزند آوری و وجود شادابی و نشاط در خانواده پرجمعیت با مردم صحبت کرد.

زندگی ها جذاب تر پررونق تر معنا دار تر و منجر به رشد بیشتر خواهد شد. اگر کسانی دلسوزانه روی پنجه های خود ایستادند و دو قدم جلوتر این جامعه را دیدند بهترین راه این است که با خود مردم این نگرانی را مطرح کنند کتاب مثبت سه بحث های مهمی را در خصوص مسأله فرزندآوری با مردم بازگو می کند.

حجت الاسلام قمی عنوان کرد: باید قدردان همه کسانی باشیم که در راستای این پویش تلاش کرده اند. ان شا الله خداوند بهترین نعمت ها را نصیب کسانی کند که با این دغدغه مقدس و این کار رو به جلو، موفق و مملو از فرهیختگی، همراه هستند.

 

 نویسنده کتاب مثبت سه: تعلل در فرزندآوری به خاطر مسائل اقتصادی، توهین به جایگاه مادری است

بنابراین گزارش در ادامه حجت الاسلام سید حسین موسوی، نویسنده کتاب مثبت سه گفت: فارغ از نظر معصومین علیهم السلام و نگاه دینی بدون هیچ قید و شرطی نسبت به فرزندآوری تأکید شده است بر همین اساس می توان از حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام تأسی کرد. 

نویسنده کتاب مثبت سه افزود: اگر به دنبال تک فرزندی باشیم بی شک در میانسالی و پیری با چالش جدی مواجه خواهیم شد. بی شک فرزندآوری سختی دارد اما در آینده چیزی بدست خواهیم آورد که از این سختی ها ارزشمندتر است

نویسنده کتاب مثبت 3 تصریح کرد: همواره در مواجهه با مردم وقتی از پیری جمعیت و فرزندآوری سخن به میان می آید اولین مسأله مردم از وضعیت بد اقتصادی جامعه است اما مشکل مردم ما اقتصادی نیست بلکه گره اصلی در ذهن و فرهنگ جامعه است.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: جالب است بدانید که استان های گلستان و گیلان از ثروتمندترین استان های کشور هستند اما آمار پایین فرزندآوری را به خود اختصاص داده اند و در مقابل در استان سیستان و بلوچستان شاهد درصد بالای فرزندآوری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شأن مادری به قدری بالا است که اگر فرزندآوری معطل مسائل اقتصادی شود توهین به جایگاه والای مادری است.

بنابراین گزارش در ادامه مراسم سیداحمد عبودتیان،‌ دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: به موازات فرزندآوری به برکت و خواست خداوند منزل ما بزرگتر شد بسیاری از هزینه ها به واسطه تجربه فرزند دوم و سوم کاهش یافت و فرزندان ما با نشاط و روحیه بالایی زندگی می کنند.

وی افزود: هیچ حسی بالاتر از حس مادری برای زن اهمیت ندارد و سوال من این است که خانواده های تک فرزندی چطور به فکر فرزندشان هستند.

خاطره حاج مهدی سلحشور از پدرش درباره تربیت فرزند / حاج مهدی رسولی :حرکت خانواده باید به سمت توحید باشد

حاج مهدی سلحشور: نزدیک ترین رفیق فرزندانم هستم

حاج مهدی سلحشور با حضور در آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه در پاسخ به سوال مجری برنامه در خصوص تعداد فرزندانش گفت: خداوند متعال به من چهار فرزند عطا کرده است که دو پسر دوقلوی من به لطف  خداوند ازدواج کرده اند و یک دختر سه ساله و یک پسر یک ساله نیز در خانه داریم. اگر از تمام فرزندانم سوال کنید که رابطه آنها با من چطور است بی شک می گویند نزدیکترین رفیق ما پدرمان است.

وی تصریح کرد: برخی معارف و سخنان گوهر بار از زبان علما و اندیشمندان شنیده می شود  اما گاهی یک حرف پر مغز از یک بی سواد بر دل انسان می نشیند. پدرم انسان بی سوادی بود اما خداوند سخنانی را بر دهانش می‌گذاشت که هم اکنون متوجه می شوم چقدر پرمغز و ارزشمند است.

سلحشور خاطر نشان کرد: خانواده ما بسیار پر جمعیت بود رفیق پدرم همیشه خورده می گرفت که چطور می خواهید این بچه ها را تربیت کنید این پیرمرد بی سواد در جواب می گفت اگر قرار است خدا و اهل بیت علیهم السلام فرزندانم را تربیت کنند صد فرزند هم داشته باشم مهم نیست اما اگر بخواهم خودم تربیت شان کنم نمی توانم چرا که من از عهده خودم هم بر نمی آیم.

خاطره حاج مهدی سلحشور از پدرش درباره تربیت فرزند / حاج مهدی رسولی :حرکت خانواده باید به سمت توحید باشد

در ادامه مهدی رسولی مداح و ذاکر اهل بیت علیهم السلام نیز با حضور در این این برنامه در خصوص تعداد فرزندانش در پاسخ به مجری گفت: خداوند متعال دو فرزند به من عطا کرده است؛ آقا محمد‌جواد که شش سال دارد و فاطمه خانم  که ۴ سال دارد و این دو موهبت الهی هستند. حس پدر بودن را نمی توان با هیچ حسی تشبیه کرد.

ذاکر اهل بیت علیهم السلام افزود: کسانی که با فضاهای فرهنگی و تربیتی سرکار دارند به واسطه ارتباط با افراد جوان و نوجوان حس پدری را خیلی زود درک می کند. انسان وقتی پدر می شود بسیاری از مفاهیم عاطفی و معنوی درک می کند.

 

انصاری: سعی می کنم فرزندانم را با اخلاق تربیت کنم

محمد انصاری بازیکن سابق تیم ملی ایران در آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه با اشاره به تشویق خانواده های ایرانی برای فرزندآوری گفت: خداوند متعال به من دو فرزند پسر عطا کرده که بی شک حس پدر شدن احساسی است که قابل وصف نیست.

وی با اشاره به وضعیت تمرین ها آمادگی جسمانی خود برای حضور در رقابت های لیگ حرفه ای فوتبال تصریح کرد: حدود یک ماه از میادین حرفه ای فوتبال دور بوده ام و با مصدومیتی که گریبان گیرم شده بعید به نظر می رسد تا بتوانم فوتبال حرفه ای را ادامه دهم.

خاطره حاج مهدی سلحشور از پدرش درباره تربیت فرزند / حاج مهدی رسولی :حرکت خانواده باید به سمت توحید باشد

وی با اشاره به احتمال حضورش در عرصه مربی گری فوتبال گفت: با توجه به آغاز مصدومیت من از چهار سال گذشته در کلاس های مربی گری شرکت کردم و هم اکنون موفق به دریافت مدرک B مربی گری فوتبال آسیا شده ام.

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارد فرزندانش به عرصه فوتبال وارد شوند؟ گفت: به شخصه تمایلی به فوتبالیست شدن فرزندانم ندارم اما فرزند بزرگم علی استعداد خوبی دارد که به احتمال زیاد در این مسیر بماند.

وی با اشاره به حضور گرم خود در کنار خانواده و فرزندانش گفت: من معتقد هستم گذراندن وقت در کنار خانواده و فرزندان کاری است که ثواب مستحبات را دارد و اثرات معنوی متعددی به همراه دارد. چون وقتی پدر باشی مسئولیت مهمی بر گردن انسان است چرا که فرزندان از ما الگو می گیرند.

بازیکن سابق تیم ملی ایران افزود: اخلاق مهم ترین خصیصه تربیت فرزند است که برای تحقق آن سعی دارم در عمل به آنها اخلاق خوب را نشان دهم.

 

دکتر اردبیلی: مشکل جامعه ما اجرای سیاست‌های شعاری در خصوص فرزندآوری است

بنابراین گزارش،‌ دکتر مریم اردبیلی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه جمعیت و مادر پنج فرزند در آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه گفت: در قوانین، تسهیلاتی برای حل مشکلات فرزندآوری پیش‌بینی شده است اما مشکل اصلی ما فرهنگی است بر همین اساس انجام کارهای مردمی می تواند به عنوان پیشران فرهنگی باشد و شرایط را برای فرزندآوری بهتر کند. اگر جامعه به اهمیت فرزندآوری پی ببرد و موانع اجتماعی آن برطرف شود بی شک  خانواده ها مشکلی با ازدیاد نسل نخواهند داشت.

 دکتر اردبیلی افزود: متاسفانه در بسیاری از هیات ها و مساجد با کنایه و تحقیر از سر و صدای کودکان حرف زده می‌شود و برخی عقیده دارند که مساجد باید جای پیرمردان باشد. همه اینها عوامل فرهنگی تاثیرگذار بر فرزندآوری است.

وی با اشاره به اینکه باید متواضعانه درک کنیم که نیاز خانواده چیست گفت: در رده های سنی مختلف اقشار متعدد و حتی شهرها و جغرافیای کشور علت ها و مشکلات متعددی برای عدم فرزندآوری وجود دارد اما اگر تمام این مشکلات تجمیع شود دم دست ترین بهانه مشکلات اقتصادی است که از سوی خانواده ها مطرح می شود این در حالی است که اغلب خانواده‌ها زیر بار هر مشکل اقتصادی می روند اما فکر می کنند فرزندآوری اهمیت ندارد.

خاطره حاج مهدی سلحشور از پدرش درباره تربیت فرزند / حاج مهدی رسولی :حرکت خانواده باید به سمت توحید باشد

 این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: متأسفانه آمار عجیبی در خصوص سقط  اختیاری جنین وجود دارد بر همین اساس نیاز به عزم ملی و مسئولیت اجتماعی همگانی برای تشویق به فرزندآوری وجود دارد تا با تحول در سبک زندگی دیگر شاهد آمار اختیاری سقط جنین نباشیم.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تصریح کرد: شاید نزدیک به یک دهه در خصوص فرزندآوری صحبت شده اما در کف جامعه هیچ تغییری صورت نگرفته و یا نرخ نزولی  ازدیاد نسل  نه تنها متوقف بلکه با شتاب بیشتری نزول کرده است.  شاید یکی از دلایل آن اجرای سیاست‌های شعاری و تکراری است در این خصوص باید متواضعانه با تک تک افراد جامعه گفتگو کرد تا با تغییر فهم، شاهد تحولی شگرف در فرزندآوری باشیم.

 دکتر اردبیلی گفت: من با پنج فرزند در هیچ زمان حتی زمان تحصیل و کسب مدرک دکترا این امر مهم زندگی را کنار نگذاشتم  چرا که  نباید شیرینی فرزندآوری را به تأخیر انداخت. متأسفانه جامعه درحال فراموش کردن چندفرزندی و برکات آن است.

 

در آیین افتتاحیه پویش ملی کتابخوانی مثبت ۳ گروه سرود شهید فرجی قطعاتی را درباره حضرت زینب(س) و جایگاه مادر برای حاضرین اجرا کردند.

دبیرخانه پویش ملی کتابخوانی مثبت سه 100 جایزه یک میلیون تومانی و یک باب منزل مسکونی در استان تهران به عنوان جایزه برای شرکت کنندگان این پویش در نظر گرفته است.

جهت تهیه کتاب و شرکت در پویش عدد ۳ را به سامانه ۳۰۰۰۱۵۴۲ ارسال نمایید.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین