عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
حجت الاسلام پناهیان:
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: اگر فقط در این مراسم‌های بزرگ روضه باشد و سرچشمه آن در خانه‌ها نباشد و روضه‌های خانگی برپا نکنند، ممکن است این دریاچه بخشکد.

عقیق:حجت‌الاسلام پناهیان سخنران مذهبی طی سخنانی به موضوع اهمیت روضه‌های خانگی پرداخت و اظهار داشت: سرچشمه مراسم‌های بزرگ، خانه‌های کوچک هستند که در آن‌ها روضه برگزار می‌شود. در این صورت این مراسم‌های بزرگ اصالت پیدا می‌کند. به این معنا که دیگر جا نبود در خانه دور هم جمع شویم، به بیرون آمدیم.

وی افزود: اگر فقط در مراسم‌های بزرگ روضه باشد و سرچشمه این مجالس با عظمت در خانه‌ها نباشد، ممکن است این دریاچه خشک شود و دچار آسیب‌های مختلف شود. اگر در این دریاچه و یا اقیانوس از سرچشمه آب جاری شود، این آب تازه می‌شود. عظمت  و اصالت این مجالس روضه که برکات بسیاری دارد و هنوز شناخته نشده است، هستی و هویت خود را از روضه‌های خانگی می‌گیرد. اثر این مجالس، در روضه‌های عمومی فوق‌العاده است.

پناهیان ادامه داد: یک سالی در قم با اینکه هیأت بزرگ چندهزار نفری داشتیم که هرهفته حضور پیدا می‌کردند، بنا داشتم در خصوص اهمیت روضه‌های خانگی صحبت کنم اما متاسفانه دیدم در خانه روضه‌ای ندارم. این درحالی بود که مجلس روضه هفتگی ما یک روضه خانگی بود که به دلیل ازدیاد جمعیت امکان برگزاری در خانه را نداشت. برای همین هیأت را به بیرون از خانه آوردیم و دیگر در خانه مجلسی نداشتیم.

این سخنران مذهبی گفت: بنا داشتم از اهمیت روضه‌های خانگی بگویم اما در خانه روضه‌ای نداشتیم، به فرزندانم گفتم روضه خانگی بگیرید تا من در این دهه از این موضوع بگویم. به همت بچه‌ها روضه‌ای ترتیب دادیم و با اینکه خودم روضه بزرگی بیرون از خانه داشتم، دنبال سیاهی و چای و استکان برای این روضه خانگی رفتم تا شامل آیه « لم تقولون ما لا تفعلون؛ چرا سخنى مى‌‏گویید که عمل نمى‏‌کنید؟!» نباشیم.

وی تصریح کرد: شکوه مجالس بزرگ عزاداری به جای خود محفوظ است و به آن نیازمندیم اما آن را به مثابه دریاچه و دریایی تصور می‌کنم که از نهرهایی نشأت می‌گیرد که سرچشمه آن روضه‌های خانگی است. اگر این دریا موجب شود که آب درجاهایی نشست بکند و از دل آن این نهرها بیرون بیاید هم خوب است و این باقی خواهند ماند.

پناهیان افزود: اگر فقط در این مراسم‌های بزرگ روضه باشد و سرچشمه آن در خانه‌ها نباشد، ممکن است این دریاچه بخشکد.

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 264

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین