عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
ظرفیت کاروان سوم آذرماه برای سفر هوایی به عتبات تکمیل نشد و به این ترتیب فردا اولین کاروان زیارتی از سوی سازمان حج و زیارت به عراق اعزام می‌شود.

عقیق: اعزام کاروان‌های حج و زیارت به عتبات پس از حدود دو سال انتظار برای زیارت کربلا، فردا آغاز می‌شود.

تعداد بازدید : 18

سرم جز روبروی گنبد تو خم نشد ارباب

سفرهای زیارتی به عتبات پس از لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی از اوایل آبان‌ماه امکان‌پذیر بود. اما به منظور آمادگی بیشتر برای پذیرش زائران، سازمان حج و زیارت در آن زمان پیش ثبت‌نام عتبات را آغاز کرد و پس از تعیین قیمت نهایی این سفر معنوی، چند کاروان برای ثبت‌نام قطعی عتبات از دو ایستگاه پروازی تهران و کرمان باز شد.

تأخیر در برقراری سفرهای عتبات

به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت قرار بود سفر عتبات از ۲۳ آبان‌ماه صرفا به صورت هوایی آغاز شود که برای برنامه‌ریزی و ساماندهی بهتر، زمان اعزام رسمی کاروان‌های عتبات به تأخیر افتاد. البته در آن زمان چند کاروان از استان قم از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) به عراق مشرف شدند.

یکی از دلایل تأخیر در زمان برقراری سفر عتبات، بالا بودن هزینه بلیت پروازهای عراق بود که با تصمیم مسؤولان هزینه بلیت‌ها از ابتدای آذر به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و با این اقدام، سفرهای هوایی به عتبات با قیمت مصوب از سوی سازمان حج و زیارت امکان‌پذیر شد.

ظرفیت کاروان سوم آذر تکمیل نشد

با تأخیر در زمان آغاز اعزام زائران به عتبات، مقرر شد هفته اول آذرماه نخستین کاروان به عتبات مشرف شود که نخستین کاروانی که برای انتخاب زائران وجود داشت، چهارم آذرماه بود. پس از تکمیل ظرفیت کاروان‌های چهارم و ششم آذرماه، یک کاروان نیز برای سوم آذرماه باز شد تا متقاضیان سفر عتبات بتوانند در آن ثبت‌نام کنند. بر همین اساس، تاریخ اولین اعزام هم از سوی مسؤولان، سوم آذرماه به شرط پر شدن ظرفیت بود.

اولین کاروان عتبات پس از ۲۱ ماه وقفه، فردا به عراق اعزام می‌شود

مجتبی حیدری، مدیرعامل شرکت مرکزی کارگزاران حج و زیارت استان تهران با بیان اینکه ظرفیت کاروان سوم آذرماه تکمیل نشد، می‌گوید: با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت کاروان سوم آذرماه، اعزام زائران هم در این تاریخ لغو شد. اما با هماهنگی انجام شده، از فردا چهارم آذرماه اولین اعزام رسمی به عتبات ساعت ۱۰ صبح از ایستگاه پروازی امام خمینی (ره) تهران با ظرفیت ۴۸ نفر آغاز می‌شود.

وی به تغییرات در نحوه اعزام و افزایش مشارکت دفاتر زیارتی برای سفر به عتبات اشاره می‌کند و می‌افزاید: با این شیوه جدید، اولین اعزام کاروان‌های حج و زیارت به کاروان ۵۷۰۶۳ صدرا گشت گیتی که ثبت‌نام بیشترین زائر را صورت داده، تعلق گرفته است و زائران این کاروان فردا با شماره پرواز ۲۲۱۶ قشم ایر به عراق مشرف می‌شوند.

آخرین اعزام کاروان به عتبات از سوی سازمان حج و زیارت اوایل اسفندماه صورت گرفت که اکنون با برقراری این سفر معنوی، انتظار ۲۲ ماهه زائران به سر می‌آید و عاشقان حسینی توفیق تشرف به حرم ارباب را کسب می‌کنند.

تا ۲۰ آذر هر روز اعزام کاروان به عتبات داریم

با توجه به استقبال زائران برای سفر عتبات از تهران، هر روز حداقل یک پرواز به عتبات صورت می‌گیرد؛ به طوری که به گفته مسؤولان تا بیستم آذرماه هر روز حداقل یک پرواز به عراق به اعزام زائران عتبات در قالب کاروان‌های حج و زیارت اختصاص دارد تا زوار بتوانند در یکی از این کاروان‌ها ثبت‌نام کرده و به زیارت کربلا بروند.

البته به گفته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت سفر در هفته اول آذرماه حدود ۴۰۰ ایرانی در قالب ۱۰ گروه به عتبات مشرف می‌شوند و اعزام این زائران رفت و برگشت به صورت هوایی صورت می‌گیرد. همچنین هزینه این سفر معنوی هشت میلیون و ۵۵۷ هزار و ۷۵ تومان پیش‌بینی شده است.

کاهش حدود ۳ میلیونی هزینه سفر عتبات در صورت بازگشت زمینی زوار

در این دوره همه اعزام‌ها به صورت رفت و بازگشت به صورت هوایی است. این امر در حالی است رئیس سازمان حج و زیارت از امکان بازگشت زمینی زائران هم خبر داده بود. اما هنوز همه اعزام‌ها دو طرف هوایی است و سازمان حج و زیارت بازگشت زمینی به کشور را در برنامه کاروان‌ها قرار نداده است.

در صورتی که با توجه به هزینه بالا سفر به عتبات برای خانواده‌ها، شاید بازگشت زمینی بتواند بار مالی را کاسته و استقبال زائران هم برای این سفر بیشتر شود. چرا که هزینه اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت برای سفر عتبات که زائران به صورت هوایی به عراق اعزام شده و زمینی به کشور بازگردند، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان تعیین شده است که با مقایسه به سفر دو طرف هوایی حدود ۳ میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود.

به گزارش فارس، سفر عتبات در سال‌های گذشته بسیار پررونق بود؛ به طوری که ماهانه حدود سه هزار ایرانی به عتبات مشرف می‌شوند. البته بیشتر این اعزام‌ها به صورت زمینی و با هزینه پایین بود. اما اکنون با بالا رفتن نرخ دلار، هزینه سفر عتبات هم بالا رفته است و به دلیل بسته بودن مرزهای زمینی بسیاری از عاشقان حسینی در تأمین هزینه سفر عتبات با مشکلاتی مواجه هستند. البته مسؤولان حج و زیارت به منظور حل این مشکل در حال برنامه‌ریزی هستند؛ تا جایی که به گفته رئیس سازمان حج و زیارت تسهیلات و وام بانکی برای سفر عتبات در نظر می‌گیریم که در صورت رسیدن به توافق و نهایی شدن، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین