عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
۵ روز قبل از آغاز اعزام:
درحالی که تنها ۵ روز تا آغاز اعزام رسمی عتبات باقی مانده است، هنوز هزینه این سفر معنوی و جزئیات آن اعلام نشده و زائران عتبات همچنان در بلاتکلیفی هستند.

عقیق:با وجود اینکه حدود پنج روز تا آغاز اعزام‌ زائران عتبات بیشتر باقی نمانده، اما همچنان مشتاقان زیارت عتبات اطلاعات دقیقی از وضعیت اعزام و هزینه‌های آن ندارند.

این امر در حالی است که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت اوایل آبان‌ماه از آغاز پیش‌ثبت‌نام عتبات صرفا به صورت هوایی خبر داد و بعد از آن مقرر شد تا اولین کاروان حج و زیارت از ۲۳ آبان‌ماه عازم عراق شود.

با این وجود هنوز هزینه نهایی سفر عتبات مشخص نیست و افرادی که پیش‌ ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است از ۲۳ آبان اعزام شوند از هزینه این سفر معنوی بی‌اطلاع هستند. البته رئیس سازمان حج و زیارت در روزهای اخیر به هزینه ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برآورد شده برای سفرهای هوایی زائران به عراق اشاره و اظهار امیدواری کرده است که با صدور مجوز سفرهای زمینی، این میزان برآورد نیز کاهش مناسبی داشته باشد. (اینجا بخوانید) اما دفاتر زیارتی که مجری اعزام زائران به عتبات هستند، همچنان درباره هزینه نهایی سفر عتبات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

رفت و برگشت عتبات فعلا فقط هوایی

 به گفته یکی از مسؤولان حج و زیارت، در این دوره از اعزام‌های عتبات، رفت و برگشت به صورت هوایی پیش‌بینی شده و بازگشت به صورت زمینی نخواهیم داشت. بنابراین هزینه پیش‌بینی شده برای سفر عتبات همان ۹ میلیون و ۲۰۰ تا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود که این هزینه برای سفر هفت شب و هشت روز به عتبات در نظر گرفته است. البته این هزینه هنوز قطعی نیست.

نکته قابل توجه در این دوره از اعزام‌ها، ایجاد تغییراتی در زمینه اعزام زائران به عتبات است؛ به طوری که دیگر شرکتی مثل «شمسا» عهده‌دار اعزام زائران نیست و همه دفاتر زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت امکان اعزام زائران را دارند و سازمان حج و زیارت نیز با توجه به تفاوت سلایق، بسته‌های متنوعی را بر اساس توان مالی یا محدودیت زمانی مشتاقان زیارت عتبات درنظر گرفته است که همه زائران می‌توانند متناسب با درخواست خود بسته زیارتی خاص را داشته باشند.

افزوده شدن بسته‌های زیارتی عتبات از اوایل آذرماه

 به نظر می‌رسد با توجه به لزوم نظام‌مند کردن سفرهای زیارتی به عراق، بسته اصلی دفاتر زیارتی همچون گذشته یک هفته‌ای در نظر گرفته شده و رفت و بازگشت زوار هم در نخستین اعزام‌ها به صورت هوایی خواهد بود. البته در صورتی که زائرانی قصد تغییر در مدت زمان حضور در عتبات یا حتی سایر خدمات همچون تغذیه و اسکان داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر زیارتی درخواست خود را مطرح کرده و بر اساس آن اقدام به ثبت‌نام کنند. همچنین به گفته یکی از مسؤولان از هفته‌‍ نخست آذرماه برنامه سفر عتبات تکمیل‌تر خواهد شد و رفت به صورت هوایی و بازگشت به صورت زمینی نیز به بسته‌های زیارتی افزوده خواهد شد.

با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز از فردای لغو ویزای عراق دست به کار شده و حتی چند کاروان هم تاکنون به عتبات اعزام کرده‌اند و مشتاقان زیارت عتبات که امکان انتظار برای برقراری سفرهای رسمی را نداشتند، با این کاروان‌ها همراه شدند. در حالی که انتظار می‌رفت سازمان حج و زیارت پیش از این با توجه به اعلام دولت عراق برای لغو ویزای پس از اربعین حسینی، مقدمات برای آغاز سفرها را انجام می‌داد تا پس از لغو ویزا سریع اعزام‌های رسمی آغاز شود و دیگر کاروان‌های غیرمجاز تا این اندازه جولان نمی‌دادند.

هنوز هزینه نهایی سفر عتبات را نمی‌دانیم

یکی از مدیران دفاتر زیارتی که بیش از ۱۸ سال سابقه اعزام زائران را دارد، می‌گوید: شیوه جدید اعزام زائر شیوه خوبی خواهد بود و می‌توان در کاهش هزینه‌های زائران مؤثر باشد. اما با توجه به اینکه سفر عتبات سفر داخلی نیست و ممکن است هتل‌ها یا حتی سایر امکانات مثل حمل و نقل هم در عراق رقابتی شود، احتمال بروز مشکلاتی همچون افزایش قیمت‌ها از سوی عراقی‌ها وجود دارد. بنابراین اگر سازمان حج و زیارت تدبیری در این زمینه اتخاذ نکند، به ضرر سازمان و به ویژه زائران می‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از یک هفته تا آغاز اعزام‌های رسمی عتبات باقی مانده است، می‌افزاید: بسیاری از مشتاقان زیارت عتبات هر روز با ما تماس گرفته یا حتی به دفاتر مراجعه می‌کنند و منتظر هزینه نهایی سفر عتبات هستند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، اما هنوز امکان اعلام هزینه نهایی عتبات را نداریم. البته همانطور که رئیس سازمان اعلام کرده است، یک برآورد هزینه برای سفر هفت شب و هشت روزه عتبات تخمین زده شده است که باید تأیید و پس از آن به متقاضیان عتبات اعلام شود.

احتمال تأخیر در آغاز اعزام‌های عتبات

با توجه به اینکه هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته است، مشخص نیست سازمان حج و زیارت در فرصت باقی مانده قرار است چگونه اولین گروه زائران را به عتبات اعزام کند. چرا که هنوز زائران هم از قیمت نهایی سفر بی‌اطلاع هستند و در سامانه پیش ثبت‌نام عتبات یا سایت سازمان حج و زیارت نیز اطلاعیه‌ای درباره زمان ثبت‌نام قطعی و واریز هزینه سفر دیده نمی‌شود. در حالی که طبق قوانین، باید همه افرادی که به صورت هوایی به خارج از کشور سفر می‌کنند ۷۲ ساعت قبل از سفر آزمایش PCR داده باشند و هنگام پرواز جوابیه منفی آزمایش را به همراه داشته باشند. اما اکنون زائران هنوز از هزینه سفر اطلاعی ندارند تا بتوانند برای این سفر معنوی برنامه‌ریزی کنند.

بر همین اساس، یکی از مدیران سازمان حج و زیارت که نمی‌خواهد نامش اعلام شود، از احتمال تغییراتی در آغاز اعزام زائران به عتبات خبر داده است و حتی به نظر می‌رسد اعزام رسمی عتبات با چند روز تأخیر آغاز شود تا امکانات برای حضور زوار ایرانی در عراق فراهم شود.

به گزارش فارس، اکنون در حالی که هنوز سفر رسمی به عتبات به صورت رسمی آغاز نشده است، رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت به دمشق سفر کرده است تا سفرهای زیارتی به سوریه را پیگیری کند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین