عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
در برابر پيغمبر(ص) خضوع ائمه(ع) بيش از خضوع هر کسی است.
عقیق:  حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در کتاب «صراط مستقيم» که مجموعه‌اي از پاسخ‌ها به شبهات وهابيت مي‌باشد در جواب يک شبهه پيرامون عدم تمسّک شيعيان به روايات پيامبر(ص) و منحصر نمودن روايات در احاديث اهل بيت(ع)، اين‌گونه جواب مرقوم فرموده‌اند:
سؤال:
 شيعيان ادّعا مى‌کنند که آنها فقط به احاديثى اعتماد مى‌کنند که از اهل بيت رسيده ‌و صحیح هستند. آنها هر يک از ائمه را مانند پيامبر مى‌‌شمارند که گفته‌ي او همانند گفته خدا و پيامبر مى‌باشد. بنابراين کمتر در کتاب‌هايشان گفته‌هاى پيامبر يافته مى‌شود البته آنها فقط آنچه را از ائمه غیر فرزندان حسن باشد به حساب مى‌آورند!!
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحيم. شيعيان، هرگز هيچ‌يک از ائمه(ع) را مانند پيامبر(ص) نمي‌شمارند و براي آنها هرگز مقام تشريع حکم و استقلال قائل نيستند. 
در برابر پيغمبر(ص) خضوع ائمه(ع) بيش از خضوع هر کسی است. آنها حاملان علوم پيغمبر(ص) مي‌باشند، نصوص احکام را از آن حضرت بيان مي‌کنند و اگر هم در بياناتشان و آنچه فرموده‌اند به لفظ مستند نکرده باشند، تبليغ احکام اسلام را مي‌کنند، مثلاً اميرالمؤمنين(ع) که آن اتصال تنگاتنگ را با پيغمبر(ص) داشت و قرآن، او را به نفس حضرت  تعبير فرموده است، هر جا هر چه از دين، احکام، اصول و فروع مي‌گويد اگر چه مستند به آن حضرت نکند، برگرفته و فراگرفته از آن حضرت است. 
مکتب، مکتب رسالت است و اين بزرگواران، متخصص در اين مکتب و مدرّس آن به مردم هستند؛ مدرّسان و متخصصاني که شخص پيغمبر(ص) صيانت آنها را از اشتباه تضمين فرموده و صلاحيّت آنها را در بيان دين و شرح و تفسير آن به امّت اعلام کرده است و صريحاً فرمود: «لَاتُعَلِّمُوهُم فَإنَّهُم أعْلَم مِنْکُم» 
اين، فقه اهل بيت(ع) است که با اين اساس و اتقان، مستند به شخص رسول خدا(ص) است. ائمه(ع)، اين فقه را ابلاغ کردند. به رأي، استحسان و قياس در احکام خدا حرفي نزده‌اند و همان است که شاعر گفت:
إذا شِئْتَ أنْ تَرْضَى لِنَفسِكَ مَذهَباً
فَـدَعْ عَـنْكَ قَوْلَ الشّافعيِّ ومالِكِ
وَ والِ اُنــاساً قَــوْلُهُمْ و حَـديثُهُمْ
يُنَجّيكَ يَومَ الْبَعْث مِنْ لَهَبِ النّارِ
وأحمدَ و المَروِيَّ عَنْ كَعْبِ أحبارِ
رَوى جـدُّنا عَنْ جبْرئيلَ عَنِ الْبارئ

اگر می‏خواهی برای خودت مذهب پسنديده‏ای را اتّخاذ كنی كه روز قيامت تو را از آتش در امان دارد، پس از خودت دور كن سخن شافعی و مالك و احمد و آنچه را كه از كعب الاحبار روايت شده است و ولايت مردمی را بر عهده بگير كه گفتارشان و روايتشان: روايت كرد جَدِّ ما از جبرئيل از باری تعالی می‏باشد.»  
هويّت شيعه اين است و منصب امامان شيعه هم همين است، البته اين‌که مي‌گويند: اهل بيت(ع) ؛ علماء آنها را مي‌گويند. اگر از اولاد امام حسن(ع) کساني در اوج اين رتبه نبودند و در اولاد امام حسين(ع) اين منصب خلاصه شد، براي اين بود که اين صلاحيت مصداق اين اعلام‌ها در آن بود و ظاهر شد.
در بين اولاد امام حسن(ع) اگرچه بزرگان بسياري تا اين زمان و عصر ما همواره بوده و هستند، امّا امام زين العابدين و باقر العلوم(ع) که پيغمبر(ص) از وجودش و علمش خبر داد و امام جعفر صادق و امام رضا(ع) از اولاد امام حسين(ع) به وجود آمدند و دنيا را از علم و فقه پر نمودند، اين، نقصان مقامات اولاد امام حسن(ع) نيست. 
مقامات اين بزرگواران بسيار بالا و مؤيد به تأييدات الهي و غيبي بود که صدها و بيشتر از علماي اسلام و اهل بيت تا عصر ما از اولاد امام حسن(ع) از علوم ائمه اثني‌عشر عليهم‌السلام بهره‌مندند و به آن افتخار دارند.
شما که به شئون اهل بيت(ع) اعتراف نداريد و از همه آنها جداييد، در اين مقوله‌ها هر چه بگوييد قصد حمله به مقامات اهل بيت(ع) و ردّ صريح تنصيصات پيغمبر(ص) را داريد!

منبع:شفقنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین