عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
با انتشار یادداشتی صورت گرفت:
سیدعلی سادات‌رضوی، پیرغلام اهل بیت(ع) و از اعضای هیئت امناء خانه مداحان اهل بیت(ع) در پی حواشی اخیر رخ داده در مداحی کشور، یادداشتی نوشت.

عقیق:سید علی سادات رضوی پیرغلام اهل بیت(ع) و از اعضای هیئت امناء خانه مداحان اهل بیت(ع) در پی حواشی اخیر رخ داده در مداحی کشور و مطلب منتشر شده با عنوان «صدایتان از ته چاه می‌آید» یادداشتی در اختیار خبرگزاری فارس قرارداد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

اهتمام‌ و دغدغه‌ شما درباره امور مداحان‌ و پدرانی که به‌ آن اشاره فرمودید، جای تشکر دارد. چه زیبا و قابل تحسین‌ است، کار آن‌ جوانی که غرورش را زیر پا گذاشت و به توصیه‌ بزرگانش احترام گذاشت‌ و در مقابل دوربین قرار گرفت و به خطای‌ خود اعتراف و عذرخواهی کرد. البته‌ این صدای اعتراض خیلی‌ از بزرگان بود که بلند شد و به گوش‌ این جوان رسید. امیدواریم که این عزیز بزرگوار آرایش و مدل موی سرش و پوشش‌اش‌ را طوری تغییر می‌داد که در شأن یک‌ خدمتگزار آستان سیدالشهداء (ع) باشد.

اما نکته‌ اصلی‌ که باید متذکر شد این است که بعضی از این‌ باباها بدون‌ اینکه اطلاعات کافی و لازم از اصول و ضوابط و قوانین مداحی داشته باشند، خود را ولی و پدر مداحی می‌دانند و به‌نوعی خود پرورش‌دهنده‌ و مشوق جوانانی هستند که آنها را مداح می‌خوانند. آن جوان‌ها هم فقط ریتمیک‌خواندن را بلد هستند و از سبک‌ها و موسیقی‌هایی استفاده می‌کنند که خیلی از این آهنگ‌ها و موسیقی‌ها باید توسط افراد ذیصلاح  و صاحب‌نظر مورد بررسی قرار گیرد.

به‌نظر بنده، منصب مقدس مداحی با این نوع خوانندگی‌ها تفاوت بسیار دارد و بهتر است به‌ این عزیزان با این شیوه‌ خواندن نام خواننده‌ مذهبی و یا خواننده‌ آیینی اطلاق شود و از آنان به‌عنوان نوعی خواننده یاد شود؛ چون کاری که این عزیزان انجام می‌دهند، مداحی نیست.

مداحی، شیوه و روش تعریف شده‌ای دارد که در طول زمان اثبات شده ولی هنوز عزیزانی هستند‌ که مداح‌اند و مداحی می‌کنند و راه‌ و روش آن‌ را بلد هستند و در مسیر رضای خدا و اهل‌ البیت(ع) انجام وظیفه می‌کنند؛ نه برای خشنودی‌ غیر خدا و اولیای خدا.

از عبارت‌ مداح و مداحی، مفهوم آن مشخص‌ است. مدح و تعریف و منقبت از ممدوح که در این وادی، همانا اولیای خدا و اهل‌ البیت(ع) هستند و در نهایت ذکر مصائب آن‌ها. بنابراین باید بیشتر به بعضی از این باباهای مداحی توجه‌کرد ( پدرخوانده‌های جدید) که خود بیش‌تر باعث انحراف و مشکلات در این مسیر شده‌اند و با طنازی و «سلانه‌ سلانه» این منصب معنوی و روحانی را به بیراهه سوق می‌دهند.

سخن آخر اینکه هنوز مداحی بی‌پدر نشده، ولی این باباهای تازه‌ از راه رسیده و یا پدرخوانده‌ها هستند که با استفاده از قدرت و موقعیت خود باعث خانه‌نشینی پدر اصلی شده و دل دلسوزان این‌ وادی را به درد آورده‌اند.

بوستان‌ جولانگه‌ زاغ‌ است‌ و میدان‌ زغن
بی‌جهت‌ نَبوَد که‌ بلبل‌ در کناری‌ مانده‌ است


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین