عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
معارف مهدوی؛
خدایی که عصای موسی(ع) را اژدها کرد، نیل را برای بنی‌اسرائیل شکافت و از دل کوه برای صالح(ع) شتر بیرون آورد می‌تواند عصاره معجزات همه انبیا و اولیای الهی را در آخرین ذخیره خود که قائم برحق است، قرار دهد.

عقیق:حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به آموزش مباحث مهدویت می پردازد. در ادامه مشروح بخش دوم از دومین جلسه این دوره با عنوان «معرفی برخی ویژگی های شخصی و شخصیتی امام مهدی(عج)» مرور می شود:

سومین ویژگی حضرت مهدی(عج) غیبت طولانی ایشان است و همه اولیای خدا و ائمه(ع) پیشگویی کرده و از این غیبت خبر داده اند، هیچ یک از امامان(ع) چنین غیبتی ندارند ... رسول خدا(ص) می فرمایند: مهدی(عج) از فرزندان من است، او غیبت و حیرتی خواهد داشت که مردم در آن گمراه خواهند شد. در جلد 51 بحارالانوار نیز از امام صادق(ع) نقل شده است: غیبت در ششمین نفر از فرزندان من رخ می دهد او دوازدهمین نفر از امامان هدایت(ع) بعد از رسول الله(ص) است که اولین آنها علی بن ابیطالب(ع) بود و آخرین آنها قائم(عج) به حق و بقیه الله در روی زمین خواهد بود. امام جواد(ع) نیز به سومین فرزند از فرزندان خود بشارت داده اند که او قیام خواهد کرد و مهدی خواهد بود و غیبتی طولانی خواهد داشت.

 

سوالاتی که به معرفت امام(عج) ختم نمی شود

غیبت طولانی که از همان نخستین سال های حیات حضرت مهدی(عج) (حدود 5 سالگی) شروع شده، عاملی است که ما از امور و مسائل زندگی شخصی امام زمان(عج) اطلاعات دقیق و مستندی نداشته باشیم. بسیاری از علاقمندان امام زمان(عج) درباره زندگی ایشان و اینکه آیا همسر و فرزندانی دارند یا نه؟ سوال می پرسند البته پاسخی متقن و مستند نمی توان به این پرسش ها داد چون این هم از پیامدهای غیبت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است اما عدم اطلاع از آنها به معرفت و شناخت ما به امام عصر(عج) ضرری نمی رساند و دانستن آنها اعتقادات ما را تقویت نمی کند ... از این رو، بهتر است که درباره موضوعاتی سخن بگوییم که به تقویت دین و اعتقادات و معرفت ما به امام(ع) موثر باشد.

 

راز عمر طولانی بقیه الله الاعظم(عج)

ویژگی دیگر حضرت مهدی(عج) طول عمر ایشان است بیش از 12 قرن از عمر امام مهدی(عج می گذرد (تقریبا 1180 سال)، این عمر طولانی برای آن است که طبق اراده الهی ایشان آخرین حجت خدا و بقیه الله الاعظم(عج) برای اجرای اهداف اولیاء و انبیاء است که باید تا زمان ظهور و قیام جهانی این حیات ادامه یابد. ممکن است درباره چرایی این طول عمر پرسیده شود چون در دنیای امروز ما عمرها محدود است و تعداد کمی از انسان ها به بالای صدسالگی می رسند لذا باور عمر چند قرنی سخت است! اما این مهم از نظر عقل و علم پزشکی و تاریخ و از نظر کتاب های آسمانی تورات، انجیل و قرآن عجیب و غریب نیست و امکان دارد.

پروفسور اتینگر از دانشمندان آمریکایی می گوید: به نظر من با پیشرفت علم، بشر قرن 21 می تواند هزاران سال عمر کند. ... از این رو، تلاش دانشمندان برای دست یافتن به راه های غلبه بر پیری نشان می دهد عمر طولانی مسئله عجیبی و غریبی نیست و قدم های موفقیت آمیزی هم در این باره برداشته شده است. همین الان هم افرادی در گوشه و کنار دنیا با آب و تغذیه مناسب، آب و هوای مطلوب، آرامش و ... عمرهای 150 ساله دارند و در طول تاریخ بشر هم افراد معمر (دارای عمر طولانی) بسیار بوده اند اسامی بسیاری از آنها در کتاب معمرون آمده است.

در قرآن، آیه ای است که نه تنها از عمر طولانی بلکه از امکان زنده ماندن انسان تا روز قیامت خبر می دهد؛ چنان که می فرماید: اگر حضرت یونس(ع) در شکم ماهی تسبیح خدا را نمی گفت تا روز قیامت در شکم ماهی باقی می ماند! یعنی علاوه بر حضرت یونس(ع) آن نهنگ هم عمر جاویدان می یافت!

علاوه بر این قرآن در آیه 14 سوره مبارکه عنکبوت می فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى‏ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِینَ عَاماً ...؛ و به راستى نوح را به سوى قومش فرستادیم، پس در میان آنان، هزار سال به استثناى پنجاه سال درنگ کرد،...» یعنی حضرت نوح(ع) فقط 950 سال نبوت داشته است! در روایات برای ایشان عمر 2450 سال ذکر شده و نیز برخی روایات به عمر چهار هزار سال ایشان تصریح دارند.

در سواحل ماداگاسکار نیز ماهی‌ای چهار میلیون ساله کشف شده است.

امام سجاد(ع) فرمودند در مهدی(عج) ما شیوه و سنتی از نوح(ع) است و آن، طول عمر ایشان است. درباره حضرت عیسی(ع) قرآن می فرماید: «وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ» یعنی عیسی(ع) کشته نشده و به صلیب کشیده نشده بلکه توسط خدای متعال به آسمان برده شده است. در آیه 157 سوره مبارکه نساء بر زنده بودن حضرت عیسی(ع) تصریح می شود. مهم آنکه همه فرق اسلامی حتی وهابیت به استناد قرآن، به این حیات اعتقاد دارند که نزدیک به دو هزار سال از عمر ایشان گذشته است.

در تورات و انجیل هم از عمر طولانی برخی انبیاء سخن به میان آمده است،  چنان می گوید: تمام ایام آدم 930 سال بود که مُرد؛ جمله ایام انوش 905 سال بود که مُرد؛ تمامی ایام قینان پیغمبر 910 سال بود که مُرد؛ یعنی تورات افراد دارای بیش از 900 سال عمر را به تصریح آورده است. در عهد جدید، بخش اعمال رسولان آیات 1 تا 12 به زیست دوباره حضرت عیسی(ع) و آمدن دوباره او تصریح شده است. عمر بشر در آئین یهودیت و مسیحیت هم به 100 سال محدود نمی شود. از نظر علمی و عقلی هم طول عمر پذیرفته شده است علم پزشکی هم این را تایید می کند.

 

قدرت خدا

فراتر از این باید بدانیم چه کسی عصای موسی(ع) را اژدها کرد چه کسی از دل کوه برای صالح(ع) شتر بیرون آورد چه کسی بنی اسرائیل را به سلامت از نیل عبور داد پاسخ همه این سوالات خدا است چنین خدایی آیا نمی تواند عصاره معجزات همه انبیا و اولیای الهی را در آخرین ذخیره خود که قائم برحق است، قرار دهد و به او عمری طولانی عنایت کند. امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: خدا عمر او را در دوران غیبتش طولانی می کند و بعد به قدرت خداییش در سیمای جوانی تقریبا 40 ساله آشکار می کند تا مردم بدانند خدا بر هر کاری توانا است.

 

شمایل و خصوصیات حضرت حجت(عج)

رسول الله(ص) فرمودند: چهره مهدی(عج) جوان و گندمگون است پیشانی بلند و کشیده دارد، ابروهای هلالی و کشیده دارد، چشم های درشت و سیاه دارد، بینی ایشان قلمی و کشیده است، دندان های حضرت(ع) سفید و براق و گشاده است، روی گونه راست ایشان خال مشکی زیبا است، بین شانه های او اثری از نبوت است اندام مبارک حضرت(عج) چهارشانه، متناسب، دلربا و زیبا است.

درباره ویژگی های اخلاقی و شخصیتی حضرت حجت(عج) هم آمده اهل عبادت و شب زنده داری هستند، عدالت خواه است، در علم و دانش سرآمد مردم همه دنیا و اهل قیام، جهاد، تلاش، انقلابی، بزرگ منجی عالم بشریت، مصلح موعود از نسل رسول خدا(ص) و فاطمه زهرا(س) و نهمین فرزند سیدالشهداء(ع) است ... هنگام ظهور به دیوار کعبه تکیه می دهد و میراث همه انبیاء را در اختیار دارد، زمین را مملو از عدل و قسط می کند چنان که مملو از ظلم و جور شده است.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین