عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
حجت الاسلام میرباقری:
استاد حوزه علمیه گفت: راه رسیدن به خدا از طریق امام است. داعش لا اله الا الله گفت اما چون از مسیر امام حرکت نکرد به پستی و رذالت افتاده است. کسی که بدون امام سراغ لا اله الا الله می‌رود نه تنها به او نمی‌رسد بلکه از خداوند دورتر می‌شود.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حمید میرباقری در مسجد غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: اعتقاد ما در مسئله امامت و ولایت اهل بیت(ع) از اصول دین است حاشیه و یا فرع بر دین نیست بلکه یکی از اصول اساسی دین ما است.

وی افزود: امامت نه تنها در ردیف توحید و نبوت است بلکه تحقق آن اصول دیگر به مسئله امامت بستگی دارد. در یک معرفت اجمالی روشن است که هیچ چیزی بالاتر از حق خداوند متعال نیست چراکه او خالق عالم است و  پیامبر فرستاده او است، اما در معرفت تفصیلی وقتی انسان می‌خواهد به حقیقت توحید و لا اله الا الله برسد راهی جز این ندارد که از طریق امام این مسیر را طی کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر اعتقاد انسان به امام درست نشود اعتقاد او به پیامبر و خداوند متعال هم درست نخواهد بود؛ چرا که امام صفات باریتعالی را برای انسان تبیین می‌کند که انسان به حقیقت یگانه‌پرستی برسد . تحقق توحید به تحقق امامت است معنایش این نیست که امامت از توحید بالاتر است بلکه راه رسیدن به توحید از طریق امامت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: وقتی امام رضا(ع) به شهر نیشابور رسیدند در آن جمعیت کثیری که آمده بودند فرمودند خداوند متعال می فرماید «لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» لا اله الا الله برج و قلعه محکم خداوند است هر کس در آن داخل شود از آتش جهنم نجات پیدا می‌کند. انسان همه چیز داشته باشد نجات از آتش نداشته باشد هیچ چیزی ندارد. اعتقاد به این حصن شروطی دارد  یکی از آن شروط من هستم.

وی با تاکید بر اینکه انسان به خدا نمی‌رسد مگر از طریق اهل بیت(ع)، گفت: راه رسیدن به خدا از طریق امام است. داعش لا اله الا الله گفت و به شهادت رسول خدا(ص) هم شهادت داد اما چون از مسیر امام حرکت نکرد به پستی و رذالت افتاده و دست به جنایات فراوان زد. کسی که بدون امام سراغ لا اله الا الله می‌رود نه تنها به او نمی‌رسد بلکه از خداوند دورتر و دورتر هم می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این دعا در مفاتیح الجنان که «خدایا خودت را به من بشناسان که اگر تو را نشناسم پیامبر تو را نخواهم شناخت، خدایا پیامبر خود را به من بشناسان که اگر پیامبر تو را نشناسم حجت بعد از او را نخواهم شناخت، خدایا شناخت امام زمان را به من عنایت کن که اگر او را نشناسم پیامبر و خدا را نخواهم شناخت»، اظهار کرد: پیامبر(ص) فرمودند هرکس امام زمان خود را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: عارف به حق امام یعنی اینکه امام را به عنوان امام قبول داشته باشد نه صرفا به عنوان پسر پیامبر یا عالم دینی؛ هرکس سوار کشتی اهل‌بیت(ع) شود نجات پیدا می‌کند و هر کس سوار نشود هلاک می‌شود.

وی ادامه داد: امروز مشکلات شیعیان به این است که نسبت به امامان معصوم(ع) اعتقاد و ارادت دارند اما در پشت سر هم امام حرکت کردن دچار چالش می‌شوند؛ در حالی که شیعیان واقعی تسلیم دستورات اهل بیت(ع) هستند، قول آنها را اخذ می‌کنند و دنبال حرف دیگران نیستند بلکه دنبال کلام امام هستند که آن را بشنوند و عمل کنند. ولایت حقیقی این است که هر آنچه امام می‌گوید بپذیرید و سخنان دشمنان را نپذیرید.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر کسی تسلیم امر امام نباشد شیعه نیست. در روایت است یکی از کارهای امام رضا(ع) این بود که رفع نیاز مومنان و گره گشایی از مردم را بر کارهای خود در زندگی خود مقدم می‌کرد، حضرت به زبان هیچ وقت کسی را از خود رنج ندادند. بزرگان همواره سفارش می کردند که مراقب باشید دل کسی را نشکنید. امام رضا(ع) سخن کسی را نیمه تمام نمی‌گذاشتند و وسط کلام کسی نمی‌آمدند و هیچ انسان محتاج را تا حد امکان رد نمی‌کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین