عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
همزمان با پایان اربعین حسینی:
در حالی که مسؤولان پیش‌بینی بازگشت بسیاری از زائران اربعین از طریق مرزهای زمینی را کرده بودند، روز گذشته زوار در مرز مهران به دلیل نبود وسایل حمل و نقل عمومی معطل شدند. تست کرونا نیز در مرزهای زمینی و هوایی از همه گرفته نشد.

عقیق:با پایان مراسم اربعین حسینی، زائران ایرانی به سایر شهرهای مقدس رفته و به زیارت پرداختند. برخی دیگر هم سعی داشتند شب جمعه بعد از اربعین را در کربلا باشند و در مراسم عزاداری ایرانیان در بین‌الحرمین شرکت کنند.

ازدحام جمعیت در مرز مهران به دلیل نبود وسایل حمل و نقل عمومی

با این وجود، روز گذشته بسیاری از زائران ایرانی به کشور بازگشتند که بر اساس آمار وزارت کشور و ستاد اربعین، بیشتر زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران و شلمچه به ایران بازگشتند.

در حالی که مسؤولان ستاد اربعین از آمادگی کامل در مرزهای زمینی برای استقبال و جا به جایی زائران اربعین خبر داده بودند، در دو روز گذشته که اوج بازگشت زائران اربعین بود، در مرزهای زمینی خدمات مناسبی در زمینه انتقال زوار به شهرهای خود وجود نداشت؛ به طوری که در مرز مهران زائران پس از ورود به کشور ساعت‌ها زیر آفتاب و در هوای گرم معطل ماندند تا بتوانند سوار اتوبوس‌ شوند.

احمد محمدی‌‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما همه تدابیر را برای سهولت تردد زائران نیز انجام دادیم، به موضوع سردرگمی زائران در مرز مهران اشاره می‌کند و می‌گوید: در مرز مهران در روزهای اخیر چندین اتوبوس و وسیله حمل و نقل عمومی مستقر بود که حتی در ساعاتی اتوبوس‌ها دپو شده بود و بدون فعالیت مستقر بودند. اما روز گذشته با توجه به حجم بالای ورودی زائران ساعاتی در مرز مهران، ماشین برای تردد وجود نداشت که پس از بررسی سریع برخی از وسایل حمل و نقل از استان به مرز مهران منتقل شد تا زائران را به ایلام، کرمانشاه و حتی سایر شهرهای کشور منتقل کند.

تعداد بازدید : 35

جمعیت زائران اربعین در مرز مهران که منتظر وسایل حمل و نقل عمومی بودند

قطار فوق‌العاده برای زائران اربعین پیش‌بینی شد

از بعدازظهر تا غروب روز گذشته بسیاری از زائران در مرزها منتظر ماشین برای انتقال به سایر شهرها بودند که پس از ساعت‌ها انتظار، تعداد محدودی اتوبوس به مرز مهران رسید که با توجه به نبود وسایل حمل و نقل عمومی به تعداد مناسب، زائران بدون رعایت فاصله سوار اتوبوس‌ها شدند و به شهرهای  دیگر به ویژه کرمانشاه منتقل شدند.

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین نیز با بیان اینکه در شهر کرمانشاه خدمات اتوبوسرانی و ریلی پیش‌بینی شده بود، می‌گوید: بسیاری از زائران از مرز مهران وارد کرمانشاه شده و از طریق اتوبوس و قطار به شهرهای خود بازگشتند. همچنین خدمات ریلی مناسبی در کرمانشاه در نظر گرفته شد و حتی چند قطار فوق العاده به مقصد تهران شب گذشته زائران اربعین را منتقل کرد.

خوداظهاری جای انجام آزمایش کرونا از زائران اربعین!

علاوه بر این، با وجود اینکه دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفته بود که وزارت بهداشت با همکاری مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در مرزهای زمینی و هوایی مستقر شده تا از همه زائران اربعین آزمایش کرونا رپید اخذ کند در مرزها اجباری بر انجام آزمایش کرونا نبود و زائران به راحتی و حتی بدون انجام تست رپید وارد کشور شدند.

در ۱۴ ایستگاه پروازی نیز تست رپید اجباری نبود و برخی از اعضای کادر درمان در مبادی ورودی کشور حضور داشته و در صورتی که فردی ابراز بیماری یا کسالت می‌کرد، از او تست رپید گرفته می‌شد و همه چیز در مرزهای زمینی و هوایی بر اساس خوداظهاری بود.

محمدی‌‌فر درباره انجام نشدن آزمایش رپید از همه زائران اربعین می‌گوید: قرار بود از همه زائران تست رپید گرفته شود اما برخی از زائران از انجام آزمایش امتناع کردند و برخی دیگر هم علاقه‌ای به انجام آزمایش نداشتند. در حالی که با هماهنگی صورت گرفته این آزمایش بسیار ساده بود و نتیجه آن هم فوری آماده می‌شد.

موکب‌های اربعینی و همچنین مراکز درمانی در نجف و کربلا تعطیل شدند و تجهیزات مراکز درمانی و موکب‌ها در حال انتقال به کشور است. البته موکب‌هایی که در مرزهای سه گانه مستقر هستند، همچنان به زائران خدمت می‌کنند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا امروز خدمات در مرزها ادامه دارد. البته برخی بازگشتند، اما همچنان موکب‌های نهادها برای پذیرایی از زوار حضور دارند.

خدمات در مرزهای زمینی امشب به پایان می‌رسد/ زائران زودتر به کشور بازگردند

کوثری با بیان اینکه خدمات پیش‌بینی شده برای زائران اربعین در مرزهای زمینی تا پایان امروز ادامه دارد، از زائران اربعین خواست که تا امشب به کشور بازگردند. خدمات اربعینی تا دهم مهرماه پیش‌بینی شده بود و از فردا اگر زائری از طریق مرزهای زمینی به کشور بازگردد، باید برای بازگشت خود از مرز به شهر خود برنامه‌ریزی داشته باشد. چرا که دیگر مواکب و وسایل حمل و نقل عمومی اربعین در مرزها وجود ندارد و به نوعی پرونده اربعین امسال بسته خواهد شد.

البته با وجود اینکه خدمات در مرزها تا امشب به پایان می‌رسد، برخی از زائران همچنان در عراق حضور دارند و قصد دارند تا دهه آخر صفر را نیز در اعتاب مقدسه عراق باشند. همچنین برخی از خادمان اربعینی نیز در حالی که موکب‌های خود را جمع کردند، اما از اکنون برای عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در حال آمادگی هستند.

۲۷ هزار زائر اربعین هوایی به ایران بازگشتند

به گفته کوثری تا هفته گذشته حدود ۲۷ هزار زائر اربعینی برای بازگشت به کشور به صورت هوایی اقدام کردند. البته هنوز جمع‌بندی درباره زائران اربعین صورت نگرفته است، اما بر اساس آمارها بیشتر زائران از مرز زمینی به کشور بازگشتند.

نبود امکانات مناسب با وجود اعلام آمادگی مسؤولان برای خدمات در مرزها

نکته جالب اینجاست که چرا با وجود اینکه امسال سهمیه ایران در اربعین بسیار محدود بود و حتی مسؤولان ستاد اربعین هم پیش‌بینی بازگشت بیشتر زائران از مرزهای زمینی را کرده بودند، باید در دو روز گذشته بسیاری از زائران معطل ماشین در مرز بمانند. این امر در حالی است که تعداد زائران اربعین نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بود و شاید در یک روز نهایت ۱۵ هزار نفر از مرزهای زمینی وارد کشور شده باشند.

به گزارش فارس، امسال بیش از ۸۰ هزار ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که با وجود اینکه تعداد زائران اربعین کشورمان بسیار محدود بود، ناهماهنگی بسیاری در ثبت‌نام، اعزام و سفر زائران و حتی بازگشت آنها وجود داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین