عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۱۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
تشریح اقدامات رسانه ای ستاد فرهنگی اربعین:
کارگروه‌های مختلفی ذیل کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین، فعالیت داشتند که یکی از آنها کمیته رسانه و فضای مجازی بود که فعالیت‌های مختلف و متنوعی را در جریان مراسم اربعین امسال برعهده داشت.

عقیق:"مجتبی جوانبخت" مسئول کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اربعین درباره فعالیت‌های این بخش گفت: استراتژی و سیاستی که ما برای اربعینِ امسال داشتیم این بود که بگوییم، اربعین برای همه اقشار است و فعالیت‌های رسانه‌ای باید همه طیف‌ها و گروه‌ها را دربرگیرد، حتی افرادی که نسبت به رویداد اربعین آشنایی ندارند؛ بنابر این سعی کردیم از ظرفیت همه پلتفرم‌ها با سلایق مختلف در جهت پوشش مراسم اربعین استفاده کنیم.
وی با اشاره به بخش‌های مختلف کمیته رسانه و فضای مجازی افزود: یکی از بخش‌های این کمیته، بخش خبر است که مسئولیت تهیه و پوشش رسانه‌ای این رویداد را برعهده داشت. تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌های مطرح و شاخص کشور همراه کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین مشاهدات و ابعاد مختلف این رویداد بزرگ را روایت کردند.

جوانبخت ادامه داد: بخش ارتباطات نیز فعالیت‌های خدماتی از قبیل ارائه اینترنت به زائران در مسیر راهپیمایی و ارائه خدمات به همکاران رسانه‌ای را بر عهده داشت. کارگروه سوگواره عبرات نیز مسابقاتی را در رشته‌های مختلف ادبی و هنری از قبیل خطاطی، سفرنامه، شعر و نقاشی، عکس و مستند برگزار کرد که پس از اربعین نیز آثار جمع‌آوری و مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت.

جوانبخت با بیان اینکه کارگروه نرم‌افزار نیز ذیل کمیته رسانه و فضای مجازی فعالیت داشت، افزود: نرم‌افرازی توسط کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین برای امسال راه‌اندازی شد که در بخش ارائه خدمات به زائران، آموزش، اطلاع رسانی و غیره فعالیت داشت. برای سال‌های آینده خدمات بیشتری در بستر این نرم‌افزار اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اربعین به کارگروه پخش زنده اشاره کرد و افزود: یکی از فعالیت‌های این بخش این بود که به‌صورت شبانه‌روزی مراسم راهپیمایی را در دو استودیو (عمود ۱۱۲۰ و کربلای معلا) پوشش می‌داد. از همه پلتفزم‌های مختلف دعوت کردیم تا به‌صورت تعاملی و رایگان تصاویر تولیدشده در مراسم اربعین و اعتاب‌مقدسه را پخش کنند. نمونه این کار را تاکنون نداشتیم که همه پلتفرم‌ها یک سیگنال را به‌صورت هم‌زمان و از یک قاب، پخش کنند.
وی از برخی از پلتفرم‌هایی که در پوشش این رویداد مشارکت کردند، نام برد و افزود: مجموعه‌های پیام‌رسان نظیر آی‌گپ، گپ، سروش‌پلاس، روبیکا و در حوزه استریمینگ و پخش زنده مجموعه‌هایی همچون هیئت‌آنلاین، تیوا محفل، لنز، تی‌وی‌پلاس، آیو، لایوکده و همچنین در حوزه رسانه‌ها نیز خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، مهر، دانشجو، عقیق و غیره ما را همراهی کردند. آستان قدس رضوی، اپلیکیشن نسیم رضوان، و شبکه‌های اربعین و کانال‌های مربوط به کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز مشارکت داشتند.

جوانبخت با بیان اینکه همه متحد شدند تا یک رویداد را روایت کنند، افزود: تولید مستندهای چند زبانه یکی دیگر از اقدامات در این بخش بود. سعی داشتیم که حمایت‌ ویژه‌ای برای تولید محتوای رسانه داشته باشیم و هدف‌مان این بود که خودمان را محدود به رسانه‌های رسمی نکنیم و همه ظرفیت‌های رسانه‌های مذهبی و غیرمذهبی را نیز استفاده کنیم. هیچ نشانه و علائمی نیز از کمیته فرهنگی اربعین در بسیاری از تولیدات نداشتیم. نیت‌مان نیز این بود که جنس مردمی اربعین بیش‌از پیش مورد توجه قرار گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین