عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
در گردهمایی مجازی فعالان اربعین عنوان شد:
حجت الاسلام پناهیان در ششمین گردهمایی فعالان مردمی اربعین که با استفاده از بستر فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه ابعاد تمدنی، روان‌شناختی، جامع‌شناختی و معنوی اربعین باید تبیین و تبلیغ شود، گفت: برخی از اربعینی‌ها و نیروهای انقلابی درک درستی از اربعین ندارند درحالی‌که موضوع اربعین زمینه‌ساز یک تمدن جهانی است.

عقیق:ششمین گردهمایی فعالان مردمی اربعین و ششمین گردهمایی هیئت‌های فعال در عرصه اربعین شب گذشته به همت جامعه ایمانی مشعر در قالب فضای مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم با اشاره به اینکه دشمنان مؤمنین به اهل‌بیت (ع) مایل به برگزاری با شکوه اربعین نیستند، اظهار کرد: اینکه افرادی که مخالف اربعین با شکوه هستند دستی در ماجرای کرونا دارند یا خیر را نمی‌دانم اما موضوع مشخص این است که مخالفان اربعین با شکوه، بی‌تفاوت نبوده و هر کاری را برای رسیدن به هدف انجام می‌دهند. ما به جهان پیرامون خود با سوءظن نگاه می‌کنیم و برخی این موضوع را توهم توطئه می‌دانند اما این افراد بارها شرمنده شده‌اند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک تصمیم جامع در حوزه اربعین، ما نیاز به گفت‌وگوی علمی و کار رسانه‌ای داریم و نمی‌توان فقط با شعار و حرکت‌های احساسی جلو رفت.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان نسبت به اربعین حساس هستند، گفت: افراد بسیاری ایادی و بلندگوهای دشمن در داخل هستند و برخی هم هستند که براساس نظرکارشناسی خود می‌گویند باید اربعین محدود شود. رسیدن به یک نظر جامع نیازمند این است که حرکت‌های پژوهشی در حوزه اربعین انجام شود تا مشخص شود که اربعین موجب افزایش بیماری می‌شود یا خیر که در این راستا می‌توان مطالعات موجود از سال قبل و عاشورا را مورد بررسی قرار داد. مردم عراق معتقد هستند که بیماری کرونا برای زائران امام حسین (ع) معنایی ندارد اما متأسفانه ما نتوانستیم این اعتقاد مردم عراق را به شیوه مطلوب مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

وی افزود: اشکالی ندارد که به دلیل اربعین در حوزه کرونا کار کارشناسی بیشتر انجام شود، برخی اوقات کار را به پزشکان می‌سپاریم اما با اختلاف نظر در میان پزشکان روبرو می‌شویم همانند موضوع طب سنتی که امروز هم مخالفان و موافقان مختلفی دارد.

تعداد بازدید : 24

فیلمی از اظهارات پناهیان در این مراسم

پناهیان از تأکید ویژه برخی از پزشکان مجرب بر لزوم استفاده بیشتر از طب ایرانی در موضوع کرونا یاد کرد و افزود: مطالبه‌گری ما در حوزه اربعین باید با مشورت و شنیدن صداهای متفاوت باشد تا متخصصان امر در حوزه کرونا نظر دهند و در نهایت به یک مجموع مطلوب برسیم.

وی با اشاره به احساسات و هیجانات دینی در بهبود بیمار و تقویت جسم گفت: تجمعات دینی از ترس کرونا به شدت تضعیف شده‌اند و کسی به تبعات این موضوع هیچ نگاهی نمی‌کند؛ آیت‌الله حکیم که با سکته قلبی جان خود را از دست دادند واکسن فایزر زدند و برخی هستند که می‌گویند این ایست قلبی از عوارض واکسن فایزر است.

 

تعداد بازدید : 29

فیلمی از اظهارات حاج حسین یکتا در این مراسم

وی خاطرنشان کرد: هر چند همچنان نباید از اربعین عراق غافل شویم، اما در صورتی که حضور در عراق شدنی نباشد باید آماده باشیم تا یک اتفاق بزرگ‌تر و جدی‌تر را در داخل کشور رقم بزنیم و برنامه‌های اربعینی خود را در ایران دنبال کنیم.

یکتا با اشاره به اینکه دعا و توسل موجب رفع مشکل می‌شود، گفت: باید برای اینکه دوباره توفیق خدمت به زائران امام حسین(ع) را داشته باشیم دست به دعا برداریم و از خداوند متعال بخواهیم گناهان ما را ببخشد.

آبفروش: تصمیمات در خصوص اربعین زود اطلاع‌رسانی شود

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در این همایش با بیان اینکه عاشقان به سیدالشهدا(ع) در انتظار یک جواب مشخص از سوی مسئولان دولت هستند، اظهار کرد: می‌دانیم که بسیاری از مقدمات باید در دولت قبل انجام می‌شد و اکنون در شرایط مساعدی برای تصمیم‌گیری جدید نیستیم اما وضعیت امروز برای افرادی که روزها منتظر اربعین بودند بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید سریعتر دنبال شود و شرایط نیز در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد چراکه جماعت عاشق اربعین افرادی با فهم عمیق هستند و وضعیت را درک می‌کنند اما الزاماتی که برای اربعین درنظر گرفته می‌شود برای دیگر سفرها نیز درنظر گرفته شود.

دبیر جامعه ایمانی مشعر با بیان اینکه شرط تزریق دو دز واکسن کرونا بسیاری از جوانان را از سفر اربعین محروم می‌کند، گفت: حماسه اربعین بر پایه حضور جوانان شور گرفته است و اینکه بخواهیم این قشر را از اربعین جدا کنیم درست نیست. یا باید بستر واکسیناسیون این افراد فراهم یا همانند دیگر سفرها فقط به گرفتن تست کرونا اکتفا شود.‌

وی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم اصلی حضور نیافتن زائران ایرانی در اربعین عراق است باید زودتر اعلام شود تا بتوانیم مراسم اربعین حسینی را با شکوه در ایران دنبال کنیم؛ اربعین فرصتی است که می‌توان از آن برای برپایی موکب‌های درمانی و خدماتی در مناطق محروم استفاده کرد.

آبفروش با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای برپایی مراسم اربعین در ایران پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: همانطور که علما و مراجع تقلید توصیه کرده‌اند ما به دنبال شبیه‌سازی پیاده‌روی اربعین نیستیم اما مردم می‌توانند از منازل خود به سمت کربلای معلی به صورت خانوادگی پیاده‌روی داشته باشند و در خارج از شهر در نقطه مشخصی گردهم آیند.

حجت‌الاسلام حسینی: مردم عراق مشتاق خدمت به زائران ایرانی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی یکی از فرماندهان جبهه مقاومت در عراق در این همایش  با اشاره به اینکه عراقی‌ها امسال نیز همانند سال گذشته آماده برپایی باشکوه مراسم پیاده‌روی اربعین هستند، اظهار کرد: دولت عراق به دنبال این است که ملت عراقی هم در صحنه نباشد، دولت به میزانی مشکل دارد که نمی‌خواهد هیچ مشکل جدیدی به مشکلاتش اضافه شود.

وی با بیان اینکه بدترین دولتی که سرکارآمده دولت امروز عراق است، عنوان کرد: این دولت به دنبال این است که با باج دادن به همه، همه را راضی نگه دارد و در نهایت نمی‌تواند هیچ کسی را راضی نگه دارد.

یکی از فرماندهان جبهه مقاومت در عراق با اشاره به اینکه سوم ربیع‌الاول انتخابات جدید برگزار و دولت جدید انتخاب می‌شود، مطرح کرد: مهم‌ترین موضوع ما اربعین است و ما نیز به دنبال این هستیم که بتوانیم زائران ایرانی را حتی با یک توافق زیرمیزی در اربعین داشته باشیم؛‌ مردم عراق به زائران ایرانی عادت کردند و هر روز از ما سئوال می‌کنند که وضعیت زائران ایرانی در اربعین امسال چه می‌شود.

وی از نقش سخنان رهبری در با شکوه شدن حماسه اربعین حسینی یاد کرد و گفت: در عراق موضوع از بین بردن ویروس کرونا اولویت نیست و اولویت مردم در عراق ارائه خدمات و مبارزه با فساد است.

حسینی با اشاره به اینکه قوانین منع تردد در عراق بیشتر برای کارمندان و دولتی‌هاست و مردم در شرایط عادی درحال زندگی هستند، گفت: مرگ و میر بر اثر کرونا در عراق وجود دارد و اینکه گفته می‌شود این آمار پایین است درست نیست؛ مرگ و میر در عراق در خارج از بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد به همین علت آمار آن ثبت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از دولتی‌های عراق به دنبال کارشکنی هستند چراکه برای اربعین را یک موضوع تجاری تلقی کرده و به دنبال دریافت هزینه از زائران ایرانی هستند و درحالی هزینه واکسن کرونا از آن‌ها گرفته می‌شود که شاید هیچ واکسن و تستی هم درکار نباشد.

این فعال مردمی عرصه اربعین گفت: افرادی که از سوی دولت ایران به دنبال مذاکره با مقام‌های عراقی در مورد ابعین هستند باید دست از ملاحظه کشید و با جدیت و قاطعیت بیشتر موضوع را دنبال کنند، هزینه اضافی بر دوش زائر ایرانی پذیرفتنی نیست؛ جمهوری اسلامی باید از روز اول می‌خواست که چهار میلیون زائر ایرانی در اربعین حضور یابد اما متأسفانه این کار انجام نشد.

وی گفت: در دهه اول محرم برای بستری بیماران کرونایی ما مشکل جدی در عراق نداشتیم.

صالحی: مسئولان دولتی درخواست مردم برای حضور در اربعین عراق را جدی بگیرند

حجت‌الاسلام داوود صالحی دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین نیز با اشاره به اینکه پیگیری‌های مرتبط با اربعین از ماه‌ها قبل از مجلس و دولت دنبال شده است، اظهار کرد: ما تلاش‌‌ کرده‌ایم تا صدای مردم را به گوش مسئولان برسانیم و بستر حضور زائران در عراق را فراهم سازیم.

وی از هیأتی‌ها به‌عنوان افراد پیشتاز در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یاد کرد و افزود: تجربه ثابت کرده است که عزاداران حسینی می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در عراق حضور یابند و اربعین با شکوهی را رقم بزنند.

دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین ضمن گلایه از کم‌کاری مسئولان دولت دوازدهم در حوزه اربعین، خواستار مطالبه‌ جدی‌تر دولت جدید شد و گفت: اکنون سفرهای بسیاری به کشورهای مختلف درحال انجام است اما متأسفانه نوبت زائران اربعین که می‌شود سفرها لغو می‌شود درحالی‌که یک جمعیت چندین میلیون نفری در ایران، خواستار حضور در اربعین عراق هستند.

وی خاطرنشان کرد: الزام کردن به زدن دو دز واکسن یکی از سخت‌گیری‌هاست چراکه اکنون برای سفر به هر کشوری فقط تست کرونا از افراد گرفته می‌شود.

تعداد بازدید : 11

فیلمی از اظهارات حجت الاسلام صالحی در این مراسم

صالحی گفت: هنوز مسئول اربعین منصوب دولت قبلی است و این طبیعی است که انتظار زیادی نمی‌تواند از این فرد داشت. ستاد اربعین نیازمند یک رئیس جدید است تا در اربعین امسال بتوانیم به حداقل‌ها برسیم؛ اگر شرایط و امکان اعزام عموم مردم وجود ندارد باید بستر اعزام نخبگان و گروه‌های فعال در حوزه اربعین فراهم شود.

وی با بیان اینکه اربعین حیاط معنوی متدینین است و در سلامت روح و روان جامعه تاثیرگذار خواهد بود، مطرح کرد: ما باید تلاش کنیم تا در داخل ایران حال و هوای اربعین ترویج شود و ارائه خدمات به نیازمندان مهم‌ترین موضوعی است که در اربعین امسال دنبال خواهد شد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین