عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
آیت الله اراکی:
عضو خبرگان رهبری گفت: معتقدیم که این اسلامی که امروز در اختیار ما است نتیجه فعالیت‌های امام سجاد علیه السلام است که از خطبه حضرت در شام شروع شد و این خطبه و دیگر خطبه ها و ادعیه امام سجاد علیه السلام باید در رسانه ها تبیین شود.

عقیق:آیت الله محسن اراکی در سخنرانی پنجشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رسول اکرم(ص) کار بزرگی انجام داد که در تاریخ بشر سابقه نداشت، اظهار کرد: تمام تلاش پیامبر(ص) این بود که جامعه ای پرورش یابد که تسلیم فرمان خدا باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه اساس بعثت پیامبر(ص) برای ساختن جامعه مسلم بود، افزود: مسلم یعنی کسی که سر به فرمان خدا نهاده و در برابر فرمان خدا تسلیم باشد و فرمان خدا زندگی و روابط اجتماعی او را جهت می دهد و جامعه را می‌سازد و جامعه مسلم جامعه ای است که روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، صلح، سازش، جنگ و قیام آن همه بر مبنای فرمان خدا باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خدا در تعریف ما با تعریف غریب ها متفاوت است، گفت: خدا در تعریف اسلام، خدایی است که فرمان در دست اوست و او باید فرمان دهد و مردم در زندگی دنیایی شان در تمام شئون زندگی باید به فرمان او عمل کنند در حال یکه خدا در تعریف غربی ها خدایی است که فقط آفریننده است و حق فرمانروایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در رفتار، روابط اجتماعی و سبک زندگی جامعه اسلامی فرمان خدا حاکم است، افزود: از اول تا آخر نماز تمرین تسلیم فرمان خدا بودن است بنابراین نمازی که با تبعیت از امام همراه نباشد ارزشی ندارد زیرا این امام است که فرمان امام را در جامعه بشر حقق می کند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه سیاست به معنی علم فرمانروایی است و خدا تنها فرمانروا است افزود: اگر کسی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ، پوشش، خوراک و دیگر شئون زندگی اشت بگوید من به فرمان خدا عمل نمی کنم مسلمان نیست.

وی با اشاره به آیه ۴۵ سوره زمر فرمانروایی خدا را سبب خشم سکولارها دانست و گفت: در اسلام گفته می شود که هیچ انسانی حق فرمانروایی بر دیگری را از جانب خودش ندارد و اگر این کار اتفاق بیفتد استبداد است حتی اگر اکثریت تصمیمی بگیرند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام واسطه فرمانروایی خدا در جامعه بشر است و هر فرمانی باید از طریق امام به بشر ابلاغ شود، گفت: ما ائمه را سیاست مدار ترین مردم می شناسیم زیرا امامت یعنی سیاست و هر حرفی که امام بزند حرف خدا است بنابراین عبادت های ما نیز جدای از سیاست نیست زیرا اجرای امر فرمانروا برای مدیریت سبک زندگی است.

وی افزود: بنابراین ائمه اطهار همه شان سیاست‌مدار بودند و هر کاری که انجام دادند کار سیاسی بوده و این حرف غلطی است که برخی می گویند بعد از سیدالشهدا(ع) ائمه(ع) در سیاست دخالت نمی کردند زیرا معنی این حرف این است که دیگر امام نبودند و از امامت استعفا دادند.

آیت الله اراکی ادامه داد: امام سجاد علیه السلام کاری که سیدالشهدا(ع) آغاز کردند را دنبال کردند و آغازگر حرکت بازسازی جامعه مسلمان بودند و یک حرکت عرفانی گسترده با استفاه از ابزار گریه در جامعه به راه انداختند و زمینه ساز نشر تعالیم مذهب اهل بیت(ع) به وسیله امام باقر و امام صادق علیهما السلام شدند.

وی گفت: امام سجاد علیه السلام در مدینه به مسجد النبی می رفتند و قبل از نماز جمعه که مردم جمع شده بودند حضرت به ستونی تکیه می دادند و برای مردم حرف می زدند و امروز خطبه‌های امام سجاد علیه السلام درمسجد مدینه موجود است که بسیار سیاسی است و بسیاری از مفاهیم سیاسی لازم را حضرت در همین خطبه ها برای مردم تبیین کردند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ما معتقدیم که این اسلامی که امروز در اختیار ما است نتیجه فعالیت‌های امام سجاد علیه السلام است که از خطبه حضرت در شام شروع شد و این خطبه و دیگر خطبه ها و ادعیه امام سجاد علیه السلام باید در رسانه ها تبیین شود.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین