عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
حجت الاسلام عالی تشریح کرد؛
عالی، فضای مجازی را رقیب تربیتی والدین بیان کرد و گفت: اگر والدین بخواهند فرزندانشان آنگونه که خودشان می‌خواهند تربیت شوند ابتدا باید خود همانی باشند که از فرزند توقع دارند، بشود.

عقیق:حجت الاسلام مسعود عالی کارشناس مسائل مذهبی همزمان با عزاداری دهه سوم ماه محرم الحرام در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انسان اگر ظرفیت وجودی خود را وسیع کند می‌تواند فیوضات الهی را کسب کند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان به هر میزان ظرفیت وجودی اش وسیع باشد به همان مقدار می‌تواند از داشته‌های بی نهایت پروردگار بهره ببرد.

وی اخلاق نیکو را یکی از عوامل و بسترهایی دانست که می‌تواند وسعت وجودی انسان را افزایش دهد، گفت: قرآن کریم وظیفه‌ای را برای سرپرستان خانواده تعیین کرده و می‌فرماید: مسؤولیت خانواده برعهده سرپرست آن خانواده است؛ بنابراین سرپرست خانواده نمی‌تواند نسبت به اعضای خانواده بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام عالی با استناد به روایات، تصریح کرد: طبق صریح روایات؛ والدین در آخر الزمان بیش از آنکه به دین فرزندان توجه کنند به دنیای آنان توجه دارند و همه تلاششان این است که فرزندانشان دنیایی آباد داشته باشند، نقل شده یکی از فرزندان امام حسین (ع) معلمی داشت که آن معلم سوره حمد را به ایشان آموزش می‌دهد و حضرت برای این عمل استاد هزار دینار به او اهدا می‌کند، زمانی که به امام پرسیده می‌شود آیا این مقدار زیاد نبود که برای یک آموزش یک سوره پرداخت کردید؟، حضرت در پاسخ می‌فرمایند: این آموزش در برابر این دینارها چیزی نبود. حضرت بسیار به تربیت فرزندان بها می‌دادند.

این سخنران مشهور ادامه داد: کسانی که با عنوان مربی مسؤولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارند باید توجه داشته باشند چه چیزهایی را آموزش می‌دهند. انسان اگر بخواهد کسی را تربیت کند و باعث رشد دیگران شود ابتدا باید خودش را رشد داده باشد.

وی فضای مجازی را رقیب تربیتی والدین بیان و اظهار داشت: امروز فضای مجازی در تربیت فرزندان نقش بسزایی دارد و اگر والدین بخواهند فرزندانشان آنگونه که خودشان می‌خواهند تربیت شوند نه آنگونه که دیگران خواهان آن هستند، ابتدا باید خودشان همانگونه باشند که از فرزند توقع دارند، بشود.

حجت الاسلام عالی به تبیین چرایی نااهل بودن برخی فرزندان خانواده‌های متدین پرداخت و گفت: گاهی در برخی از خانواده‌های متدین شاهد فرزندان غیر مذهبی و یا شرور هستیم، بعضاً در این مواقع خانواده هیچ تقصیری در شرور شدن فرزندان ندارد مانند برخی پیامبران که فرزندان نااهل داشتند در حالی که آنان اصول تربیتی خود را به درستی انجام داده بودند اما دیگر عوامل بر تربیت فرزندان تأثیر گذاشته بود و مانع شده بود آنان درست تربیت شوند.

این کارشناس مذهبی افزود: اما دسته‌ای از والدین هستند که اعمال دینی آنان کامل و صحیح است اما متأسفانه خودشان فاقد اخلاق دینی هستند برای همین فرزندان با مشاهده این رفتار دوگانه دین گریز و یا نااهل می‌شوند. وقتی فرزند میبیند نماز نتوانسته والدین خود را اصلاح کند دیگر رغبتی به خواندن نماز پیدا نمی‌کند. اسلام زیباترین دین، پیامبراکرم (ص) اخلاقی ترین پیامبر و احکام اسلام عقلانی‌ترین احکام است که اگر مسلمانان بتوانند دقیق به دستورات گفته شده عمل کنند افراد بسیاری جذب دین اسلام می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه بستر و زمینه‌های تربیتی باید در کانون خانواده فراهم باشد تا فرزندان درست تربیت شوند، گفت: والدین باید بدانند تربیت به صورت غیر مستقیم تاثیرش بسیار بیشتر است برای مثال زمانی که والدین صاحب فرزند می‌شوند می‌توانند با انتخاب نام نیکو به صورت غیر مستقیم در تربیت او نقش داشته باشند، یا با تغذیه حلال بستر تربیتی نیکو را فراهم آورند. والدین باید بدانند رزق حلال را به واسطه اهل بیت (ع) و رزق حرام را به واسطه ابلیس دریافت می‌کنند؛ رزق حلال انسان را به نور و رزق حرام آدمی را به ظلمات سوق می‌دهد.

حجت الاسلام عالی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر بسترها و عواملی که نقش بسزایی در تربیت فرزندان می‌تواند داشته باشد برگزاری روضه‌های خانگی و مجالس قرائت قرآن در منزل است. ملائکه در خانه‌ای که قرآن تلاوت شود رفت و آمد دارد و همین رفت و آمد ها باعث نورانی شدن منزل می‌شود. خانه‌ای که اهلش برای آسمانیان شناخته شده باشد آسمانیان قطعاً برای اهل آن خانه دعا و استغفار می‌کنند.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین