عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
یک گزارش خواندنی از تاثیر گذاری هیئت های مذهبی:
دوسالی است که هیئت انصارالحجة از هیأت‌های مطرح و پرمخاطب مشهد مقدس، پرچم معرفی کتاب را بلند کرده و در ابتکاری جالب در هر مناسبت که هیئت برگزار می‌شود، کتاب مرتبط با آن ذوات مقدسه را به مخاطبان معرفی می‌کند.

عقیق:امیرحسین کسائی: همواره هیأت‌های مذهبی در روزگار کنونی مورد این انتقاد بودند که تنها به شور حسینی می‌پردازند و در جلسات عزاداری، رنگ و بویی از شعور حسینی وجود ندارند. بار محتوایی در هیأت‌های مذهبی بیش‌تر به دوش منبر و سخنران است. البته که مداحان نیز با ارائه محتوای مناسب می‌توانند بخشی از بار محتوایی هیأت را به دوش بکشند و به کمک افزایش شعور حسینی بیایند.

ابتکاری که حاج محمود به خرج داد

در کنار این ظرفیت‌ها چندسالی است که هیأت‌های مطرح کشور به سمت کتاب و کتابخوانی هم رفته‌اند. ابتدا حاج محمود کریمی وارد این عرصه شد و در مجالس هیأت رایةالعباس (ع) به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور پرداخت. او در ابتدای این کار در اربعین سال ۹۴ بخش‌هایی از کتاب «آفتاب در حجاب» سیدمهدی شجاعی را به عنوان روضه خود در مجلس خواند. سپس در محرم سال ۹۷، بخش‌هایی از کتاب «فتح خون» شهید سیدمرتضی آوینی را به صورت روضه و یا سینه‌زنی خواند و اتفاقی شگفت‌انگیز در عرصه ستایشگری اهل بیت (ع) را رقم زد. این مداح سرشناس سپس با راه‌اندازی کارگروهی در مناسبت‌های اعیاد به معرفی کتاب برای جوانان و نوجوانان هیأتی پرداخت.


تصویری از نوحه‌خوانی محمود کریمی براساس محتوای کتاب «فتح خون»

تاثیر مداحان بر بازار نشر

با شروع کرونا و دوران خانه‌نشینی مداحان برخی از مداحان همچون محمود کریمی، مهدی سلحشور، سیدمجید بنی‌فاطمه و حنیف طاهری با انتشار لیست‌ها و پست‌هایی در صفحات اینستاگرامی خود کتاب‌های مناسب برای مردم به خصوص قشر مذهبی و هیأتی کشور معرفی کردند که به گفته ناشران این آثار، این اقدام با استقبال مردم مواجه شد و آمار فروش این کتاب‌ها رشد چشمگیری داشت.

معرفی کتاب متناسب در هر مناسبت

معرفی کتاب در هیأت به همین جا ختم نشد و دوسالی است که هیئت انصارالحجة از هیأت‌های مطرح و پرمخاطب مشهد مقدس، این پرچم را بلند کرده و در ابتکاری جالب در هر مناسبت که هیأت برگزار می‌شود، کتاب مرتبط با آن ذوات مقدسه را به مخاطبان معرفی می‌کند.

میلاد اسحاقی مسئول فرهنگی این هیأت می‌گوید: «از محرم سال ۹۸ معرفی کتاب را در هیأت آغاز کردیم که در آغاز پیشنهاد طرح با حمایت گسترده حاج امیر کرمانشاهی مداح هیأت مواجه شد و همین حمایت موجب آغاز کار شد. کارگروه محتوایی برای هر مناسبت هیأت مثلا عزاداری شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، میلاد امام رضا(ع) و ... که در طول سال برگزار می‌شود، کتاب‌های متناسب با موضوع را پیشنهاد می‌دهد که تمامی کتاب‌ها بررسی و مطالعه می‌شود و در نهایت یک کتاب به مخاطبان ارائه می‌شود. در طول یک سال بیش از ۷۵ جلسه در مناسبت‌های مختلف در هیأت برگزار می‌شود که متناسب با آن کتاب معرفی می‌کنیم یعنی در مجموعه سالی ۷۵ عنوان کتاب به مخاطبان معرفی شده است.»


معرفی کتاب توسط منبری در جلسه هیأت

معرفی کتاب توسط مجری، منبری و مداح در هیأت‌ها

این هیأت برای معرفی کتاب‌ها هم ایده جذاب و کاربردی در پیش گرفته است. اسحاقی می‌گوید: «برای معرفی، کتاب پیشنهادی کامل مطالعه می‌شود و سه نسخه خلاصه برداری از آن تهیه می‌شود و در اختیار مجری، منبری و مداح قرار می‌گیرد. مجری بعد از قرائت قرآن و قبل از سخنرانی چند دقیقه‌ای به معرفی کتاب براساس آن متن می‌پردازد و منبری هم در خلال سخنرانی یا از مطالب کتاب استفاده کرده و یا با گریزی کتاب را معرفی می‌کند. که در این مسیر حجت‌الاسلام مهدی گودرزی از سخنرانان برجسته کشوری، صاحب سبک و دغدغه‌مند منبر، از شب قبل کتاب را می‌گرفتند و یک شب مطالعه کامل می‌کردند و متن سخنرانی‌اش را متناسب با محتوای کتاب تنظیم و در خلال سخنرانی‌ها بارها به آن اشاره می‌کردند.»


حجت‌الاسلام گودرزی از منبری‌های مطرح کشور برای معرفی کتاب، محتوای منبر را متناسب با مطالب کتاب تهیه می‌کرد

آمار فروشی که با یک جمله مداح بالا و پایین می‌شود

ارزیابی این هیأتی‌ها از میزان فروش کتاب‌ها نیز جالب است. اسحاقی می‌گوید: «گاهی به فراخور حال جلسه حاج امیر کرمانشاهی معرفی مفصلی از کتاب دارد  و زمان‌هایی که معرفی مفصل دارد، کتاب‌های موجود در هیأت تماماً فروش می‌رود و حتی کتاب کم می‌آوریم. این روزها هیأت‌ مداح محور است و عزاداران نگاهشان به دست و زبان مداح است و این به ما اثبات شده است که جمله این مداح، میزان فروش را بالا و پایین می‌کند.»


معرفی کتاب توسط امیر کرمانشاهی

یک تیر و دو نشان با خرید کتاب

این هیأت برای عرضه کتاب‌ها، در هر مناسبت غرفه فرهنگی صرفاً برای فروش کتاب دارد و کتاب‌هایی که معرفی می‌شود در همان محل هیأت برای عزاداران عرضه می‌شود. اسحاقی می‌گوید: «این غرفه توسط یکی از انتشاراتی‌ها برپا شده است و موظف است کتاب معرفی شده هر جلسه را جدای از کتاب‌های دیگر داشته باشد. در این غرفه، نگاه درآمدزایی نداریم و صرفاً به دنبال عرضه کتاب برای ارتقای سطح شعور حسینی در هیأت هستیم. کتاب‌ها برای عزاداران با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود اما با اطلاع‌رسانی صورت گرفته مردم هزینه کامل کتاب را پرداخت می‌کنند و این ۲۰ درصد کمک به هیأت می شود. یعنی مردم با خرید این کتاب یک تیر و دو نشان می‌کنند، هم کتاب تهیه و هم به برپایی مجالس اهل بیت(ع) کمک می‌کنند.»


غرفه عرضه کتاب تعبیه شده در فضای هیأت

معرفی کتاب در فضای مجازی هیأت

از مراسم میلاد امام رضا(ع) در سال جاری این هیأت برای معرفی کتاب‌ها، ظرفیت فضای مجازی خود را هم پای کار آورده است تا این کار خوب فرهنگی صرف مخاطبان خود در مشهد نباشد و دنبال‌کنندگان صفحات مجازی هیأت انصارالحجه و امیر کرمانشاهی هم از این کتاب‌ها استفاده کنند. او می‌گوید: «در دهه اول محرم امسال هر شب یک کتاب متناسب با شخصیت‌های کربلا معرفی کردیم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. معرفی این کتاب‌ها در فضای مجازی هم موج خوبی به راه انداخت و مخاطبان بیش‌تری سراغ این کتاب‌ها رفتند. کتاب‌های «ادب حضور»، «حسین از زبان حسین»، «خون خدا»، «ما بعد الحسین»، «جنگجوی کوچک»، «عارف ۱۲ ساله»،‌ «علی اصغر نبود»، «آه»،‌ «برادر من تویی»،‌ «شماس شامی» و «مراعات بی‌نظیر» ۱۱ عنوان کتابی بود که در ۱۱ شب محرم امسال به عزاداران حسینی معرفی کردیم.»


نمونه‌ای از معرفی کتاب در فضای مجازی هیأت انصارالحجة مشهد

کار فرهنگی که هزینه هم ندارد

معرفی کتاب و پرداختن به فرهنگ کتاب و کتابخوانی از جمله کارهای خوب فرهنگی و محتوایی است که بسیاری از هیأت‌ها بدون کمترین هزینه ریالی می‌توانند به سمت آن حرکت کنند و در ارتقای سطح دانش و آگاهی مخاطبان خود اثرگذار باشند. اسحاقی می‌گوید: «امسال و سال گذشته هیأت‌ها با برپایی مجالس خود با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی نشان دادند که همراه کادر درمان هستند و از شعور بالایی برخوردارند بنابراین نیاز است با اقداماتی در سبک زندگی و اخلاق فردی و اجتماعی هیأتی‌ها هم اثرگذار باشیم و این نیازمند آموزش است. متاسفانه در بسیاری از هیأت‌ها در زمان سخنرانی جمعیت کمی حضور دارند و تعداد محدود جمعیت حضور پیدا می‌کنند اما در زمان مداحی این جمعیت، رشد چشمگیری پیدا می‌کند که تغییر این سبک نیاز به دغدغه و همراهی هیأتی‌ها دارد. ضعف و کمبودهای محتوایی هیأت را می‌توان به شیوه‌های مختلف پوشش داد که یکی از آنها با معرفی کتاب و دعوت به کتابخوانی است.»

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین