عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
حجت الاسلام علوی تهرانی:
این خطیب مشهور با بیان اینکه بین مومنان هیچ فرقی وجود ندارد، گفت: کسانی که امروز خداوند را انکار می کنند از اعراب دوران جاهلیت جاهل‌تر هستند.

عقیق:حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، به بیان عوامل تقرب الی الله پرداخت و اظهار داشت: ایمان یکی از عواملی است که انسان را به قرب الهی نزدیک می‌کند.

این خطیب مشهور با استناد به روایتی از امیرمومنان علی (ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند: نزدیک‌ترین انسان‌ها به خداوند سبحان نیک ایمان ترین آنان است؛ بر اساس این روایت آنچه که انسان را نجات می‌دهد ایمان نیست بلکه احسن الایمان است. اهل ایمان نشانه‌هایی دارند و هر کسی در زمره مؤمنان قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ایمان آوردن به خداوند و رسول الهی مقدماتی دارد که باید آن مقدمات فراهم شود تا انسان در زمره مؤمنان قرار گیرد، گفت: تقوا پیشه کردن نخستین گام برای ایمان آوردن است. برای با ایمان شدن نیاز است که برخی اصول در زندگی انسان نهادینه شود و یکی از آن اصول این است که تدین آدمی نباید ارثی باشد بلکه باید برود و آن را یاد بگیرد تا بتواند با گذشتگان خود متفاوت بوده و از زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) به شمار آید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اولین اصل در این یادگیری آن است که می‌گوید از خداوند بترس؛ جامعه نیم بند دینی ایران تا از خداوند نترسد کارش کار نمی‌شود. ما باید از خداوند بترسیم. حال ممکن است برخی بگویند مگر جهان غرب از خداوند می ترسد؟ اصل دومی که باید فرا گرفت آن است فرمول اداره جهان مؤمن و غیر مؤمن نزد خداوند متعال متفاوت است چرا که پروردگار جامعه غیر اسلامی را با قانون استدراج اداره می‌کند و به او مهلت می‌دهد اما جامعه ایمانی را که مدعی ایمان است گرفتار امتحان و ابتلاء می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه ایمان اقسام مختلفی دارد، تصریح کرد: ایمان برخی آمیخته با کفر است، این دسته افراد به سرعت به سوی کفر حرکت می‌کنند آنان کسانی هستند که قلبا ایمان نیاوردند و تنها ایمان زبانی دارند. دومین قسم مربوط به ایمان خیالی است؛ عده‌ای از افراد هستند گمان می‌کنند ایمان دارند در حالی که در زمره مؤمنان قرار ندارند. دسته دیگر اختصاص به ایمان شرکی است؛ طبق صریح روایات، اکثر خلق به خداوند ایمان نمی‌آورند مگر اینکه مشرک باشند. بخش دیگر ایمان نفاقی است؛ منافقان در میان مؤمنان اعمالی را شبیه آنان انجام می‌دهند که خداوند در قرآن کریم آنان را در کنار کفار قرار می‌دهد. ایمان واقعی از دیگر قسم‌ها است؛ مؤمنان واقعی زمانی که آیات الهی بر آنان خوانده می‌شود ایمانشان افزوده شده و با شنیدن نام خداوند متعال ضربان قلبشان افزایش می‌یابد، آنان اهل اقامه صلاه بوده و آبروی اهل بیت (ع) محسوب می‌شوند، انفاق و یاری رساندن به مستضعفان از دیگر ویژگی‌های آنان است و رزق کریم اختصاص به مؤمنان حقیقی دارد.

وی راه اندازی فتنه عرب و عجم و فرق گذاشتن بین این دو را بازی شیطان دانست و گفت: بین عرب و عجم مؤمن هیچ فرقی وجود ندارد. کسانی که امروز ادعا می‌کنند که منکر خداوند هستند از اعراب دوران جاهلیت نیز عقب‌ترند.

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین