عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
در آستانه ماه محرم:
دبیر شورای معارف سیما ضمن اشاره به برنامه‌های مختلف تلویزیون در محرم تأکید کرد که شعار امسال ما برای این ایام، «نسل به نسل در پناهت هستیم» است.

عقیق:جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما در نشست خبری، برنامه‌های ویژه دهه اول محرم را تشریح کرد. 

او در نشست معرفی برنامه‌های محرمی تلویزیون به شعار امسالِ سیما اشاره کرد و گفت: شعار «نسل به نسل در پناهت هستیم» که برای ماه محرم انتخاب شده است با هماهنگی همه دستگاه‌های فرهنگی کشور که ستادها عضو آن هستند به جمع بندی رسیده و محور اصلی‌اش روی تربیت نسلی است.

شیخ‌اکبری درباره پویش‌های امسال توضیح داد: یکی از پویش‌های تعریف شده امسال «نذر حسینی» است؛ در این پویش، کمک‌ها و نذورات مردمی را با توجه به مشکلات معیشتی مردم به سمت کمک مومنانه سوق می‌دهد؛ پویش بعدی «هر خانه یک حسینیه است» که سعی داریم نصب پرچم بر سر در منازل و سیاهپوش کردن خانه‌ها را ذیل این پویش تبلیغ کنیم که با توجه به شرایط کرونا طراحی شده است. همچنین پویش «نسل حسینی» را داریم که با موضوع خانواده و تربیت نسل حسینی مبتنی بر آموزه‌های عاشوراتعریف شده‌است.

او درباره استفاده از چهره‌های جدید مداحی، گفت: ملاحظه‌ای داریم که استفاده از مداحان استانی سراسر کشور در سیماست و معرفی چهره‌های جوان و جدید در حوزه مرثیه خوانی و بحث‌های کارشناسی از ملاحظات ماست و امسال هم دنبال این هستیم که اتفاق بیفتد.

دبیر شورای معارف سیما همچنین به استقبال از حسینیه ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال قبل در قالب حسینیه ایران برنامه 96 مداح و کارشناس روی آنتن سیما رفت که این نوع پوشش با اقبال مواجه شد. سال قبل بیش از 50 درصد مداحی‌ها و حدود 35 درصد سخنرانی‌ها مخاطب داشت. امسال هم قوی‌تر و متمرکزتر، حسینیه تلویزیونی را ادامه می‌دهیم. مردم می‌توانند از این حسینیه در ساعت‌های مختلف استفاده کنند. برنامه‌ریزی ما به این شکل است که از 6 صبح حسینیه آغاز می‌شود و تا یک بامداد ادامه دارد. مخاطب می‌تواند براساس جدولی که اعلام می‌شود در هر شبکه و هر ساعت مخاطب قرار بگیرد. امسال با توجه به شرایط کشور ممکن است قشر زیادی از مردم نتوانند در مراسم‌ها شرکت کنند و وظیفه سیماست که این شرایط را در خانه‌ها فراهم کند. 

او همچنین به برنامه‌ریزی ویژه برای تاسوعا و عاشورا و محفل قرآن به صورت زنده تا سحر و پوشش نماز ظهر عاشورا و همین‌طور مراسم‌های شیرخوارگان اشاره کرد. 

دبیر شورای معارف در بخشی دیگر از صحبت‌هایش با تأکید بر پرداختن سریالیست شبکه یک به سریال‌های محرمی سیما، گفت: شبکه یک با سخنرانی حجت‌الاسلام عالی هر شب برنامه دارد و برنامه "این شب‌ها" هر شب ساعت 23:45 با محور معارف عاشورا پخش می‌شود و برنامه اصلی "حسینیه ایران" است که ضمن آن هیات‌هایی که برنامه دارند پوشش داده می‌شود. همچنین این شبکه برنامه "سریالیست" را دارد که در این دهه به سریال‌های محرمی سیما می‌پردازد.

وی با اشاره به پخش مستند "یک قرن با حسین" اضافه کرد: شبکه دو مستندی را تولید کرده است که با نام "یک قرن با حسین" پخش می‌شود و تاریخ عزاداری و آیین‌های عاشورایی را در یک قرن گذشته بررسی کرده است. این مجموعه 17 قسمت 20 دقیقه‌ای خواهد بود و همچنین مستند «صادق الوعد» درباره آیین‌های عزاداری در اردبیل را پخش می‌کند. برنامه "کوی محبت" نیز هر شب از کربلا پخش می‌شود و روایتگری آن بر عهده صابر خراسانی و کارشناسی آن بر عهده شیخ حسین انصاری است.

او همچنین درباره برنامه‌های شبکه سه و چهار سیما توضیح داد: شبکه سه "تکیه گاه" را به صورت زنده با محور هیأت‌های سراسر کشور را پوشش می‌دهد. "موکب ثارالله" و مستند "ادب حضور" را هم پخش می‌کند. این شبکه به لحاظ ریتم تند جدول پخش برنامه‌های معارفی کوتاه را هم در لابلای برنامه‌ها دارد و هر روز 11 صبح سخنرانی حجت الاسلام رفیعی پخش می‌شود. شبکه چهار برنامه‌هایی را برای قشر فرهیخته از جمله برنامه سوره دارد که موضوع اصلی آن بنی امیه است. برنامه "سرگذشت" را هم با موضوع ترکیب بندی‌های عاشورایی و با اجرای ساعد باقری دارد. همچنین برنامه "نغمه‌های عاشورایی" در 10 ویژه برنامه با 10 مداح شاخص استان‌ها پخش می‌شود که به مداحی‌های استانی و آیین‌هایی که در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود، می‌پردازد.

مدیر شبکه قرآن ادامه داد: شبکه پنج سیما ویژه برنامه‌ای با نام "واحه" دارد که هر شب ساعت 23 روی آنتن می‌رود و یک مستند تک قسمتی با موضوع جریان‌های انحرافی دارد. برنامه دیگری ذیل حسینیه تلویزیونی ایران است که هرروز ساعت 16 سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان را پخش می‌کند.

وی با تأکید بر برنامه ویژه "با حسین حرف بزن" شبکه نسیم، "مثل قاسم" شبکه امید و "بفرمایید روضه" شبکه آموزش، گفت: شبکه آموزش "بفرمایید روضه" را هر روز ساعت 17 پخش می‌کند و هر شب ساعت 12  ظهر تا سحر نواهای عاشورایی دارد. شبکه مستند نیز مجموعه مستندی با محور هیأت دارد و بحث خدمات اجتماعی آنها را پوشش می‌دهد. همچنین شبکه نسیم "با حسین حرف بزن" را در 10 برنامه پخش می‌کند. شبکه امید ویژه برنامه "مثل قاسم" را دارد که یک سخنرانی و مداحی هر شب 20 تا 21 دارد. شبکه افق نیز ویژه برنامه "تکیه" را پخش می‌کند.

وی در پایان گفت: در شبکه قرآن و معارف سیما هم برنامه اصلی «حسینیه تلویزیونی ایران» است و از 6 صبح تا یک بامداد این حسینیه پخش می‌شود. ساعت 7 صبح آیت‌الله جوادی آملی و بعد از آن سخنرانی حجت‌الاسلام مجتبی تهرانی که برای اولین بار پخش می‌شود را داریم و همچنین سخنرانی حجت الاسلام میرباقری بعد از نماز مغرب و عشا پخش می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین