عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴
حج و زیارت اعلام کرد:
بسیاری از عاشقان حسینی در آستانه محرم در تکاپوی سفر به عراق هستند، اما مسؤولان با بیان اینکه هیچ موکبی زیر نظر ستاد بازسازی عتبات به عراق اعزام نمی‌شود، از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) خواستند از سفر غیرقانونی به عراق بپرهیزند.

عقیق:سفر به کربلا آن هم در دهه اول محرم در بین ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و هر سال بسیاری از عاشقان حسینی از کشورمان به منظور حضور در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) به زیارت ارباب مشرف می‌شوند.

سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و ممنوعیت‌های اعمال شده در عراق و همینطور ایران، هیچ زائری به عراق اعزام نشد و حسرت زیارت سیدالشهدا (ع) در دل زائران ماند. با این وجود، امسال برخی افراد بدون در نظر گرفتن مصوبه ستاد کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی، کاروان و حتی موکب راه انداختند و به صورت زمینی و هوایی برای مراسم تعویض پرچم امام حسین (ع) راهی کربلا می‌شوند. بسیاری از عاشقان حسینی هم که بیش از ۱۶ ماه در انتظار برقراری سفر به عتبات بودند، در تکاپوی تشرف به حرم امام حسین (ع) هستند و کوله بار خود را بستند تا با هر شیوه‌ای بتوانند در دهه اول محرم به عراق سفر کنند.

برخی از دفاتر زیارتی هم که از ابتدای شیوع کرونا اعزام به عتبات نداشتند، کاروان غیرمجاز راه انداختند و با هزینه‌های بالا اقدام به جذب زائر برای دهه اول محرم می‌کنند؛ تا جایی که یکی از این دفاتر، برای ثبت‌نام سفر به کربلا در دهه اول محرم ۱۵ میلیون تومان از زائران می‌گیرد. البته برخی از افرادی هم که ارتباطاتی با اعتاب مقدسه عراق دارند، با هزینه‌های ۱۵۰ تا ۲۵۰ دلار برای دهه اول محرم ویزا می‌گیرند و به زوار می‌گویند هزینه‌های دیگر بر عهده خودشان است.

آمادگی سازمان حج و زیارت برای برقراری سفر به عتبات در دهه اول محرم

حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با انتقاد از راه‌اندازی کاروان‌های غیرمجاز می‌گوید: از سال گذشته بسیاری از افراد در نبود کاروان‌های حج و زیارت اقدام به راه‌اندازی کاروان غیرمجاز کرده و زائران را با خود همراه کردند؛ به طوری که در بسیاری از این کاروان‌ها نکات بهداشتی نیز رعایت نمی‌شود.

وی درباره اعزام به عتبات در دهه اول محرم نیز می‌افزاید: با توجه به توافق صورت گرفته و موافقت وزارت بهداشت ایران و عراق برای برقراری سفر هوایی به عتبات، ما آمادگی لازم به منظور اعزام زائران را داریم. اما به دلیل وضعیت کرونا در دو کشور فعلا امکان اعزام وجود ندارد و در صورتی هر زمانی سفر به عتبات برقرار شود، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

مردم به هیچ وجه به صورت غیرقانونی به عراق سفر نکنند

برخی دیگر از کاروان‌ها هم برای سفر زمینی به عتبات برنامه‌ریزی کردند و زائران را جذب کرده تا از مرز زمینی حرکت کنند، اما همانطور که مسؤولان گفته بودند، سفر غیرقانونی به عتبات مشکلاتی را به همراه می‌آورد؛ تا جایی که به گفته معاون عتبات سازمان حج و زیارت همچنان بسیاری از کاروان‌های غیرمجاز با هزینه‌های بالا همچون ۱۲ میلیون بدون هزینه پرواز و آزمایش کرونا برای دهه اول محرم زائر جذب کردند و قرار است مشتاقان حسینی را در این ایام به عراق اعزام کنند که البته بیشتر آنها هم هوایی است. اما از عاشقان سیدالشهدا (ع) و مردم مؤمن و انقلابی کشورمان می‌خواهیم که برای حفظ سلامت خود و سایر افراد جامعه با این کاروان‌ها که عمدتا الزامی به رعایت نکات بهداشتی ندارند، همراه نشوند و از سفر غیرقانونی بپرهیزند.

ورود غیرقانونی به عراق کار دست زائران داد/ دستگیری ۵۰ زائر در ایام عرفه

وی با بیان اینکه در ایام عرفه نیز بسیاری افراد به صورت غیرقانونی وارد عراق شدند، می‌گوید: حدود ۵۰ نفر در ایام عرفه به دلیل ورود غیرقانونی به عراق دستگیر شدند و همچنان در زندان این کشور هستند. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که به هیچ عنوان به صورت غیرقانونی برای تشرف به عتبات در محرم به عراق سفر نکنند.

علاوه بر این، موکب‌‌هایی هستند که هنوز در آستانه محرم برای جذب زائر تبلیغ می‌کنند و برخی دیگر از موکب‌ها هم ظرفیت‌شان تکمیل شده است و دیگر پذیرشی ندارند. این موکب‌ها که به صورت زمینی عازم عتبات می‌شوند، زنگ خطری برای زائران به شمار می‌روند. چرا که بسیاری از این موکب‌ها مجوزی برای تردد ندارند و حتی زائران نیز برای حضور در موکب‌ها بیمه نمی‌شوند.

موکب‌ها بیشتر به صورت زمینی تبلیغ کرده و در تبلیغات خود هزینه سفر را تا ۱۷۰ دلار تخمین زدند که البته اسکان و تغذیه زوار در دهه اول محرم در موکب‌ها و حسینیه‌ها پیش‌بینی شده است و این هزینه را برای اخذ ویزا و حمل و نقل از زوار می‌گیرند.

هیچ موکبی در دهه اول محرم به عراق اعزام نمی‌شود

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی در این باره می‌گوید: ستاد بازسازی عتبات متولی اعزام موکب‌ها به عراق است و ما در سال‌های قبل از کرونا در ایام مناسبتی به ویژه محرم موکب‌هایی برای برای پذیرایی از زائران داشتیم که به عراق اعزام می‌شدند. اما از سال گذشته با شیوع کرونا هیچ موکبی هم به عراق اعزام نشد.

مسؤولیتی در قبال موکب‌های غیرمجاز نداریم

وی با بیان اینکه در دهه اول محرم امسال هم هیچ برنامه‌ای برای اعزام موکب‌ها به عراق نداریم، می‌افزاید: اگر موکبی قصد سفر به عراق و خدمت رسانی به زائران را دارد، زیر نظر ستاد بازسازی عتبات نیست و ما هیچ مسؤولیتی در این باره نمی‌پذیریم. چرا که با توجه به اعمال محدودیت‌ها، مجوز اعزام موکب به عراق صادر نشده است. بنابراین در دهه اول محرم امسال هم اعزام موکب به عراق منتفی است و موکب‌های اربعینی در داخل کشور به مردم خدمت می‌کنند.

علاوه بر این در آستانه ماه محرم همانطور که مسؤولان وزارت کشور عنوان کردند، مرزهای زمینی همچنان بسته است و تردد از مرزها امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس، مسؤولان سازمان حج و زیارت هم از زائران می‌خواهند برای جلوگیری از مشکلات از سفر غیرقانونی به عتبات در دهه اول محرم جلوگیری کنند و همچنان منتظر اخبار و اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت درباره برقراری این سفر معنوی باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین