عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰
يک گروه حقوق بشر، از دولت ميانمار خواسته است تا به خشونت عليه مسلمانان در اين کشور پايان دهد.

عقیق: سازمان پزشکان حقوق بشر (PHR) روز سه شنبه (۲۹ مرداد) با انتشار گزارشي، خشونت گسترده عليه مسلمانان در ميانمار را محکوم کرد.

 

در اين گزارش آمده است:« در حال حاضر ممکن است وضعيت درميانمار آرام به نظر برسد اما ماهيت بي‌شرمانه اين جنايات و اشاعه فرهنگ مصونيت از مجازات در مکاني که قتل عام‌ها روي مي‌دهند،نگراني‌هاي جدي را درباره این که چنين جناياتي به احتمال خيلي زياد ادامه دارند، موجب شده است.»

 

این گزارش می افزاید : « اگر به اين شرايط رسيدگي نشود، برمه احتمالا با خشونتي در سطحي فاجعه آميز از جمله جنايات بالقوه عليه بشريت و يا نسل کشي روبرو مي‌شود.»

 

اين گزارش که در آن جزئيات بسياري از رويدادهاي خشونت آميز در سراسر ميانمار در دو سال گذشته تشريح شده است مي‌افزايد، شواهدي موجود است که از نقش دولت در خشونت عليه مسلمانان در ميانمار پرده بر مي‌دارد.

 

اين گزارش افزود : « تکرار الگوهاي نهادهاي دولتي و موارد مکرر آزار و اذيت احتمالا حاکي از آن است که نيروهاي پليس و يا ارتش دستورات مافوق‌هاي خود را اجرا می‌کنند، و اين موارد از نقش دولت در اين آزار و اذيت حکايت دارد.»

 

اين خشونت که در اصل از مسلمانان ساکن در غرب ميانمار آغاز شد به ديگر بخش‌هاي اين کشور نيز سرايت کرد، جايي که مسلماناني که تابعيت اين کشور را به دست آورده‌اند اکنون مورد حمله قرار مي‌گيرند.

 

به خاطر اتخاذ سياست تبعيض آميز از سوي دولت و عدم اعطاي حق شهروندي به مسلمانان روهينگيا که آنان را در برابر اقدامات خشونت آميز و آزار و اذيت، اخراج و آوارگي آسيب پذير کرده است، حدود ۸۰۰ هزار مسلمان روهينگيا از حق شهروندي محروم شده‌اند.

 

دولت ميانمار با وجود فشارهاي بين المللي براي اعطاي وضعيت قانوني به مسلمانان روهينگيا، تاکنون از اعطاي حق شهروندي به مسلمانان روهينگيا امتناع کرده است.

 

مسلمانان روهينگيا سال‌هاست که با شکنجه، بي‌توجهي و آزار و اذيت روبرو هستند.»

 

گزارش‌ها حاکي از آن است که صدها تن از مسلمانان روهينگيا در حملات اخير گروه‌هاي افراطي که خود را بودائيست مي‌خوانند، کشته و هزاران تن ديگر، بي‌خانمان شده‌اند.

 

گروه‌هاي افراطي بودايي مکررا به مسلمانان روهينگيا حمله کرده و خانه‌هاي آنان را در چندين روستاي ايالت راخين به آتش کشيده‌اند. همچنين گفته مي‌شود که نيروهاي ارتش ميانمار بنزين در اختيار گروه‌هاي افراطي بودايي قرار مي‌دهند تا بتوانند خانه هاي روستاييان مسلمان را به آتش بکشند و آن‌ها را مجبور به فرار از اين مناطق کنند.

 

دولت ميانمار به ناتواني در حفاظت از اقليت مسلمانان اين کشور متهم شده است. گفته مي‌شود مسلمانان روهينگيا داراي اصليت پارسي، ترک، بنگالي و پشتون هستند که اوايل قرن هشتم ميلادي به ميانمار مهاجرت کردند.

 

عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر نيز با صدور بيانيه‌هاي جداگانه از دولت ميانمار خواسته‌اند تا در زمينه حفاظت از جمعيت مسلمان روهينگيا در مقابل حمله بودائيان افراطي، اقداماتي اتخاذ کند.


منبع:جام نیوز

212009


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین