عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
اولین گنبد و بارگاه بر مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به دستور زینب دختر امام جواد علیه السلام بنا شده است و در کنار مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها حداقل دو دختر از امام جواد علیه‌السلام و ۵ بانو از نوادگان و منسوبین به نوادگان این حضرت دفن شده‌اند.

عقیق:نام امام جواد علیه السلام به انحاء مختلفی با شهر مقدس قم و بارگاه نورانی حضرت معصومه سلام الله علیها گره خورده است و علاوه بر روایتی که از این امام در رابطه با ثواب زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بر جای مانده است جای جای این شهر مقدس یادگارانی از این امام صاحب جود و سخاوت دیده می‌شود و فرزندان زیادی از ایشان در این شهر مدفون هستند که معروف ترین آنها حضرت موسی مبرقع در چهل اختران قم است.

اما آن چیزی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی برخی از اهالی قم نیز از آن بی خبر هستند دفن شدن دختران امام جواد علیه السلام و نوه‌های دختر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و در جوار این بانوی با کرامت است و حتی اولین گنبد بر روی مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها توسط دختر امام جواد علیه السلام در سال ۲۵۶ ق بنا شده است.

در روایتی در کتاب بحار الانوار نقل شده است که در اواسط قرن سوم هجری زینب دختر امام جواد علیه السلام گنبد و بارگاهی با آجر، سنگ و گچ بر روی مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ساخت و پس از مدتی که این دختر امام جواد علیه السلام از دنیا رفت در نزدیک مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها دفن شد.

مرحوم عباس فیض در کتاب تاریخ قم که در سال ۳۸۵ ق نوشته شده است آورده است که امام زادگانی که در مقبره بابلان دفن شده اند به بیست نفر می رسند که بانوان در داخل روضه(کنار مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها) و مردان در بیرون روضه دفن شده اند.

در تعداد امام زادگان بانویی که در کنار مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها در زیر گنبد دفن هستند اختلاف است به گونه ای که علامه مجلسی سه نفر با نام‌های«ام محمد»، «میمونه» و «بریهیه» را دختران موسی بن امام جواد علیه السلام(موسی مبرقع) در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یاد کرده است.

مرحوم محدث قمی سه بانوی دیگر را نیز افزوده است که عبارت از «زینب» دختر امام جواد علیه السلام، «ام اسحاق» کنیز محمد بن موسی بن امام جواد علیه السلام و «ام حبیب» کنیز محمد بن احمد بن موسی هستند؛ وی در جای دیگر می نویسد از تاریخ قم استفاده می‌شود که «زینب»، «ام محمد» و «میمونه» دختران امام جواد علیه السلام بوده اند.

مرحوم عباس فیض مجموع بانوانی که در زیر گنبد حضرت معصومه سلام الله علیها دفن هستند را ۹ نفر دانسته است برخی از اشعار و نثرهایی که از زمان های قدیم در رابطه با حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است از این مطلب حکایت دارد و در اشعار نوشته شده در ضریح که می‌گوید « ز نه رواق فلک، هفت بانوی عذراء» حاکی از تعداد بانوان مدفون در جوار مرقد مطهر بانوی کرامت است.

بنابراین در کنار مرقد حضرت معصومه سلام الله علیها حداقل دو دختر از امام جواد علیه السلام و ۵ بانو از نوادگان و منسوبین به نوادگان این حضرت دفن شده‌اند و شایسته است زائران این آستان مقدس، این بانوان ارجمند را نیز مورد توجه و سلام قرار دهند و با عبارت «السلام علیکن یا بنات رسول الله، السلام علیکن و رحمة الله و برکاته» آن بانوان را زیارت کنند.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین