عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
حجت الاسلام میرباقری در حرم امام رضا(ع) مطرح کرد:
کارشناس دینی درباره علت برابری زیارت امام رضا با ۷۰ سفر حج و عمره سخن گفت.

عقیق:حجت‌الاسلام میرباقری در سخنانی در حرم امام رضا علیه‌السلام درباره فضیلت زیارت امام رضا علیه‌السلام گفت: زیارت امام از پر فضیلت‌ترین اعمال است. روایاتی که درباره فضائل زیارت و نیز آثار و برکات آن نقل شده، برای کمترین عملی وجود دارد؛ در بین سایر معصومین علیهم‌السلام درباره زیارت سید الشهداء و  امام رضا تأکید بیشتری است. فردی از امام کاظم درباره ثواب زیارت فرزندشان امام رضا پرسید. حضرت فرمود زیارتش معادل ثواب یک حج و یک عمره است. در اهمیت حج، ذکر این نکته ضروری است که خداوند در قرآن می فرماید «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ»؛ یعنی به سوی خداوند فرار کنید؛ به این معنا که از تمام محبوب‌ها و الهه‌هایی که به آنها وابسته شدید،‌ به سوی خداوند بگریزید. در روایات آمده است فرار به سوی خدا یعنی رفتن به سوی حج؛ پس حج یکی از مصادیق فرار به سوی خدوند است. طی این مراسم، حاجی از تمام تعلقات خود می‌گذرد و مدتی را در حریم امن الهی طی می‌کند؛ لذا اولین قدم در حج این است که انسانِ مؤمن در میقات، لباس دنیوی خود را کنار می‌گذارد و دو حوله سفید دور خود بپیچد. تا قبل از آن، خیلی چیزها برایتان حلال است،‌ اما در حریم حج،‌ برای شما حرام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قلب انسان خوب و بد عمل را می‌داند، گفت: اگر کسی اهل راه خدا شد،‌ خدا را برای رضایتش دوست می‌دارد نه برای خود. در آیه 42 انفال می‌خوانیم «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»؛ یعنی خداوند بین انسان و قلبش حائل می‌شود. راوی به امام عرض کرد معنای آیه چیست؟ فرمود آیا هر کاری می‌خواهی انجام دهی، خوب و بد آن را می‌دانی؟ فرمود خداست که حائل شما و قبلتان است؛ این همان حجت الهی است. این همان حجتی است که به من می‌فهماند فلان کار را انجام بده یا انجام نده. امام نیز از جانب خداوند حجت خدا است.

حجت‌الاسلام میرباقری با تصریح بر اینکه اگر چشمی باز شد و نور امام را دید،‌ مستغنی از هر چیزی می‌شود، افزود: امام رضا فرمود «الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَم» یعنی امام مانند خورشید فروزنده‏‌اى است که با تابش نور خود به عالم روشنى مى‌‏بخشد. امام حجت خداست و به ما نزدیک‌تر از خودمان است. اگر چشمی باز شد و نور امام را دید،‌ مستغنی از هر چیزی می‌شود. در پرتو مقام امام معصوم، رؤیت الهی حاصل می‌شود. امام رضا فرمود وجه الهی، حجج الهی هستند. در بخشی از دعای ندبه می‌خوانیم «أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ؛ کجاست آن وجه خدا که اولیای خدا به جانب او روى مى‌آورند». امام رضا بالاترین ثواب موحدین در قیامت را «النَّظَرُ إلى وَجهِ اللهِ» معرفی کرد. البته رؤیتی که سلمان می‌کرد،‌ مانند رؤیت امثال ما نبود. او هر جا نظر می‌کند،‌ امیرالمؤمنین را می‌بیند، چرا که عالم پر از نور حضرت است. همه عالم وقتی تسبیح می‌گویند،‌ به تبع تسبیح امیرالمؤمین است. در قرآن می‌خوانیم «وَ سَخَّرْنَا مَعَ دَاوُودَ الْجِبَالَ یُسَبِّحْنَ وَالطَّیْر» یعنی کوه‌ها و مرغان را مسخر داود کردیم تا با (آهنگ تسبیح و نغمه) او تسبیح می‌کردند. موجودات از آنجا که در تسخیر امیرالمومنین هستند،‌ همراه ایشان اهل تسبیح‌اند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه کوتاهی در معرفت امام یعنی کوتاهی در توحید، گفت: تنها راه معرفت خداوند، شناخت امام است. باید در این مسیر خیلی تلاش کنیم. تقصیر و کوتاهی در معرفت امام را باید جبران کنیم. متأسفانه گاهی امام رضا را طوری معرفی می‌کنیم که امامزاده‌های معمولی را از ایشان بالاتر می‌دانیم. امیرالمؤمنین فرمود «إِنَّهُ لَا یَسْتَکْمِلُ أَحَدٌ الْإِیمَانَ حَتَّىیَعْرِفَنِی کُنْهَ مَعْرِفَتِی بِالنُّورَانِیَّةِ؛ هیچ‌کس ایمان خود را کامل نمی‌کند تا به معرفت من به کُنه معرفت برسد»، یعنی امام رضا را با مقام نورانیتش بشناسیم؛ در این صورت، نظر به وجه او یعنی نظر به وجه الهی؛ به این معنا که خدا را باید در آیینه امام دید.  از این جهت است که امام کاظم فرمود هرکه فرزندم را زیارت کند،‌ زیارت خدا در مقام عرش نصیبش می‌شود. کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ.

وی با اشاره به اینکه شفاعت به معنای شستن و بردن به بهشت است، گفت: وقتی می‌گوییم امام شفاعت می‌کند، یعنی ابتدا فرد را شست و شو می‌دهند، پاک می‌کند و بعد وارد حریم بهشت می‌شود. با این نگاه، مقامات حرم امام رضا،‌ مقامات بهشت است. اینکه در حدیث می‌فرمایند بابی از بهشت از حرم امام باز می‌شود، به همین معناست. از همین معارفی که بیان شد، می‌توان نتیجه گرفت چرا زیارت امام رضا برابر با 70 حج و عمره است.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین