عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
آیت الله جاودان:
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حیات طیبه چیست و چگونه تحقق پیدا می‌یابد، گفت: رسیدن به مقام ذکر و یاد خدا بالاترین حیات است.

عقیق:آیت الله محمد علی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق که به صورت مجازی از حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، با استناد به آیات الهی اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید جواب مثبت بدهید به دعوت خدا و رسول، آنگاه که شما را دعوت می‌کنند به آن چیزی که آن چیز شما را زنده می‌کند؛ دعوت پیامبران برای احیای آدمی است.

استاد حوزه علمیه با طرح این پرسش مبنی بر اینکه انسان زنده است و در میان موجودات زنده زندگی می‌کند پس چرا انبیای الهی مبعوث می‌شوند تا او احیا شود؟ پاسخ داد: این زنده بودن حیات اولیه است که به همه انسان‌ها داده می‌شود همان حیطه‌ای که به دیگر موجودات نیز داده شده است.

وی افزود: دعوتی که انبیا و اولیای الهی انجام می‌دهند برای یک حیات برتر است که این حیات غیر از حیات مشترکی است که با دیگر موجودات دارند، برای مثال انبیا نیامدند کاری کنند هوش انسان افزایش یابد تا بتواند معادلات ریاضی را بهتر انجام و پاسخ دهد.

آیت الله جاودان با بیان اینکه پیامبران حیات دیگری را برای انسان درنظر دارند و آن حیات طیبه است، گفت: انسان اگر به ایمان و عمل صالح مداومت داشته باشد به حیات طیبه می‌رسد؛ مقصود از مداومت بر عمل صالح اجتناب از گناه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه ایمان و گناه هرگز در کنار هم قرار نمی‌گیرد، عنوان کرد: ایمان آدمی اگر واقعی باشد هرگز اجازه انجام گناه نمی‌دهد، اگر انسان هر از گاهی لغزشی از او سر میزند و گناه می‌کند به خاطر وجود ایمان ناقص است. مومن زمانی که بر عمل صالح مداومت می‌ورزد و در مواجه با سختی‌ها دچار تزلزل نمی‌شود این استمرار بر انجام عمل صالح باعث می‌شود انسان به حیات طیبه دست یابد.

وی با بیان اینکه ایمان و عمل صالح انسان را به حیات طیبه زنده می‌کند، گفت: ایمان و عمل صالح انسان را از حرص و طمع پاک می‌کند و سبب می‌شود آدمی قناعت پیشه کند؛ مومن قانع است چون به آخرت ایمان دارد.

آیت الله جاودان با اشاره به اینکه حیات طیبه تحصیل شدنی است، اظهار داشت: زمانی که ملک الموت بر انسان نازل می‌شود حیات حیوانی را از او می‌گیرد و نمی‌تواند حیات طیبه را از آدمی بگیرد زیرا این حیات را انسان خودش کسب کرده است. از نشانه‌های حیات حیوانی فهم و ادراک است اما حیات طیبه نشانه‌اش رسیدن به قدرت و ادراک تازه ای است که انسان به واسطه زحماتی که در راستای کسب حیات طیبه می‌کشد درک می‌کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان اگر به یاد و ذکر خدا برسد بیانگر رسیدن او به حیات طیبه است، گفت: ذکر و یاد خدا بهشت نقدی است که همه انسان‌ها می‌توانند به آن برسند و اگر کسی نرسد به دلیل تنبلی است که خودش انجام می‌دهد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین