عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
خانواده زنده‌یاد «حسین حاج‌اسماعیل آهنگر» بیش از 50 سال است در ایام دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) با حضور در این آستان نورانی، صحن و سرای امام رئوف را چراغانی می‌کنند.

عقیق:در آستانه سالروز میلاد پربرکت حضرت رضا (ع)، صحن و سرای رضوی غرق در نور و شادی است و می‌توان تلألوی زیبایی ریسه‌های رنگارنگ را در چشمان مشتاق زائران کوچک و بزرگ دید.

بخش گسترده‌ای از این ریسه‌ها و چراغانی‌ها به همت خانواده زنده‌یاد «حسین حاج اسماعیل آهنگر» در دهه کرامت به صحن‌ها راه یافته است. بیش از نیم قرن است که این خانواده خیراندیش برای چراغانی حرم مطهر در ایام ولادت امام رضا (ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند. در این گزارش از دریچه گفت‌وگو با تنی چند از اعضای این گروه تهرانی، اجرای موقوفه روشنایی حسین حاج اسماعیل آهنگر در حرم رضوی را روایت می‌کنیم.

موقوفه‌ای با قدمت ۵۰ سال برای آذین‌بندی حرم

در گرمای ظهر، تعدادی از اعضای این گروه افتخاری مقابل اداره روشنایی حرم مطهر رضوی در حال آماده کردن ریسه‌های رنگی هستند. بعضی از اعضای گروه هم در صحن غدیر، در حال نصب ریسه‌ها هستند. محمد حاج اسماعیل آهنگر، هشتاد و چهار ساله، ریش سفید جمع است و به گفته خودش انجام این وقف به نیت و خواست او بوده، چراکه کارش در زمینه برق است و مغازه الکتریکی دارد.

۵۰ سال قبل چراغانی‌های محدود حرم را دیدم و تصمیم به این کار گرفتم

حاج محمدآقا به گذشته‌های دور برمی‌گردد و می‌گوید: در دوران جوانی که به مشهدالرضا مشرف شده بودم گروهی را دیدم که در حال انجام ریسه‌بندی حرم مطهر بودند، اما چراغانی فقط در محدوده گلدسته‌ها بود. وقتی متوجه شدم بخاطر فرارسیدن ولادت امام رضا (ع) چنین چراغانی محدودی انجام می‌شود، با خودم گفتم این سطح آذین‌بندی در شأن بارگاه ایشان نیست و همان‌ لحظه نیت کردم که سال آینده در این امر شریک شوم. سال بعد، درست یک ماه مانده به سالروز ولادت امام رضا (ع)، در عالم خواب نیمروز انگار یکی بهم گفت چه شد آن نیتی که در مشهد کردی. شب همان روز این ماجرا و نیتم را با برادر بزرگم حسین که کارمند راه‌آهن بود، در میان گذاشتم و از او خواستم درباره چگونگی چراغانی در ایام ولادت امام رضا (ع) از مسئولان وقت حرم رضوی پرس‌و‌جو کند. او هم پی‌گیری کرد و از آنجایی که مراحل اداری این وقف را انجام داده بود، این خدمت به نام او ماندگار شد.

در ادامه این بزرگمرد ضمن گرامی داشت یاد شادروان حسین حاج اسماعیل آهنگر می‌افزاید: بیش از ۵۰ سال است، هر ساله در ایام دهه کرامت برای انجام چراغانی حرم مطهر به مشهد مشرف می‌شوم. مرحوم حسین، برادرم هم تا زمانی که در قید حیات بود، در ریسه‌بندی و ایجاد نشاط معنوی در وجود زائران بارگاه ملکوتی رضوی مشارکت داشت.

چراغانی با ۲۰ هزار لامپ رنگی و تیم ۱۰ نفره

امسال این گروه افتخاری شامل ۱۰ نفر از جمله چهار برادر زنده‌یاد حسین حاج اسماعیل آهنگر و تنی چند از آشنایان و دوستان این خانواده می‌شود. محمدآقا بیان می‌کند: ۲۰ هزار لامپ رنگی برای آراستن صحن‌های مختلف و اجرای این موقوفه روشنایی از تهران با خود آورده‌ایم و قرار است این خدمت در آستانه ولادت امام رضا (ع) در مدت چهار روز انجام شود. در حال حاضر صحن‌های کوثر و غدیر را ریسه‌بندی کرده‌ایم.

او با تأکید بر ارادت ویژه تمامی اعضای خانواده‌اش به امام هشتم (ع) و حمایت از انجام این وقف ادامه می‌دهد: دوستانی که در این برنامه همراه خانواده ما شده‌اند، هر کدام نذر و نیتی داشته و با توسل به امام رئوف (ع)، حاجت‌ روا شده‌اند.
وقتی از این بزرگمرد درباره حال دلش در زمان انجام این خدمت می‌پرسم، اشک در چشمانش حلقه می‌زند و می‌گوید: زنده به همینم که هر سال این ایام برسد و برای چراغانی به مشهد بیایم. عشقم و زندگی‌ام همین کار است. سلامتی‌ام را از امام رضا (ع) خواستم و در حال حاضر مشکلی ندارم.

خدمتی عاشقانه که به لطف برادر میسر شد

قاسم حاج اسماعیل آهنگر، یکی دیگر از برادران محمدآقا است. او بیان می‌کند: ۲۷ سال است که به عشق آقا علی بن موسی الرضا (ع) به همراه برادرم برای انجام این خدمت می‌آیم و هر کاری از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم.

قاسم‌آقا که شغلش ارتباطی با لامپ و سیم ندارد، ادامه می‌دهد: یک ماه به ایام ولادت امام رضا (ع) که مانده است، منزل برادرم جمع می‌شویم تا برنامه سفر را هماهنگ کنیم. هر سال هم که کار چراغانی تمام می‌شود و به تهران برمی‌گردیم، خدا شاهد است روزشماری می‌کنیم تا ایام ولادت حضرت رضا (ع) مجدد فرا رسد و راهی سفر به مشهد شویم.

کار در سرما و گرما به عشق خدمت در آستان امام رئوف

او می‌‌گوید: تمامی اعضای گروه، در سرما و گرما، عشق خدمت در این آستان مقدس را دارند تا زائری که به پابوس حضرت رضا (ع) می‌آید، دلشاد به شهر و دیارش برگردد.

این خادم افتخاری دهه کرامت اضافه می‌کند: سال گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونایی، تنها امکان حضور گروهی 7 نفره برای انجام چراغانی بود. به هر کدام از دوستان گفتیم که امکان خدمت ندارند، حال‌شان دگرگون شد و آرام و قرار نداشتند.

او به نجات معجزه‌آسای تنی چند از اعضای گروه در تصادفی که حدود پنج سال قبل در مسیر بازگشت از مشهد به تهران داشتند، اشاره و تصریح می‌کند: عنایات بسیاری را در این سال‌ها دیده‌ایم. خدا را شاکرم که از نظر معنوی همه چیز از امام مهربانی‌ها گرفتیم.

مشارکت در سنتی ماندگار

مهدی حاج اسماعیل آهنگر از دیگر اعضای گروه است. او بیش از ۲۵ سال است با برادرانش در این خدمت پرنور همکاری می‌کند. او می‌گوید: همیشه امام رضا (ع) آبروی ما را در مقابل زائران خریده است. امیدوارم بتوانیم نسل به نسل این خدمت را انجام دهیم.

عمویم برای سلامتی‌ام نذر کرد و حاجتش را گرفت

در این بین، با مهدی معینیان هم هم‌کلام می‌شوم. او از سال ۱۳۷۲ با برادران آهنگر برای انجام این خدمت در حوزه روشنایی در سرای حضرت دوست همراه و همسفر می‌شود. معینیان بیان می‌کند: به دلیل نذری که عمویم برای سلامتی‌ام در تصادف کرده بود، با این خانواده و خدمت‌شان در حرم رضوی آشنا شدم. پس از اینکه یکبار برای ادای نذر همراه گروه شدم، دیگر نتوانستم از انجام این خدمت در بارگاه نورانی امام هشتم (ع) دل بکنم و تا جایی که امکانش بوده، هر ساله با گروه آمده‌ام. حتی سال گذشته وقتی بهم گفتند به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعداد اعضای گروه محدود شده است، خودم را برای زیارت در شب میلاد امام رضا (ع) به حرم رضوی رساندم.

او با تأکید بر ماندگاری سنت وقف می‌افزاید: ما مدت زمانی را که در حرم مطهر در حال خدمت هستیم، جزء عمر خود حساب نمی‌کنیم.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین