عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱
حاج مهدی رسولی در نشست رونمایی از فصلنامه تخصصی مطالعات آیینی "ع"؛
نشست رونمایی از شماره سوم فصلنامه تخصصی مطالعات آیینی "ع" با موضوع فرهنگ‌سازی در هیآت مذهبی همزمان با ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) در هیأت میثاق با شهدا برگزار شد.

عقیق:مداح اهل بیت حاج مهدی رسولی در ابتدای سخنان خود در نشست خبری رونمایی از شماره سوم نشریه تخصصی مطالعات آیینی «ع»، ضمن اشاره به نقش هیآت در جامعه، گفت: ما داریم درباره پدیده‌ای‌ منسجم و مستند به نام هیآت صحبت می‌کنیم و اگر بخواهیم درحد یک خط هیآت را توصیف بکنیم، هیآت را منحصر می‌کنیم در حد منبر و مداحی خودمان. البته درست است منبر و ستایشگری ویترین هیآت است اما وقتی در مورد هیآت صحبت می‌کنیم درباره مجموعه‌ای از یک جامعه ایمانی مومنین حرف می‌زنیم که اینها هم تشکل دارند، هم رسانه دارند، هم بال تعقل دارند(منبر هیأت) و هم بال مداحی و مجموعه‌ای از هنرها که دارای ظرفیت‌های جدی است.

وی افزود: اما وقتی هیأت را یک جامعه مومنین ترسیم می‌کنیم، یعنی به قول علامه مصباح(ره) که می‌فرمایند: «به گمانم تحزب در ایران مثل این هیآت باید باشد.» یعنی درمورد چنین پدیده داریم صحبت می‌کنیم؛ پدیده به شدت ساده اما به شدت پیچیده. در هیآت چهارده قرن است که همه تحولات ویژه تشیع با همین هیآت اتفاق افتاده است و هیچ پدیده‌ای به اندازه هیآت اینقدر وابسته نیست که هیأت به حضرات معصومین(ع) وابسته‌اند و به واسطه این انتصاب به شدت مستقل‌اند.

رسولی ادامه داد: درباره بحث فرهنگ‌سازی در هیآت، فرهنگ ریشه در هویت اجتماع دارد و ما وقتی فرهنگ را هویت مردم ایران بخواهیم ملاحظه می‌کنیم ما ملت امام حسین(ع) هستیم و محبت آل‌الله به شدت در وجود ما پررنگ است. در بیانی رهبری می‌فرمایند: «شما از ملت ایران نگران نباشید، چون در ملت ایران جریان حبی‌اش با حضرات معصومین(ع) جدی است.» همچنین رهبری می‌فرمایند: «نهضت امام خمینی (ره) دقیقا مبتنی بر قیام اباعبدالله(ع) بود با این تفاوت که آن منجر به شهادت شد و آن منجر به حکومت شد پس هویت جدی است.»

هیآت در تغییر سبک حکمرانی نقش اساسی دارند

این مداح اهل‌بیت(ع) اضافه کرد: اما وقتی درمورد هیآت صحبت می‌کنیم درباره رسانه منحصربفردی می‌گوییم که ستایشگر آل‌الله است. همان‌گونه که علامه طباطبایی می‌فرمایند: «هنرمند بین عقل و خیال می‌ایستد.» و یکی از مشکلات ما در این است که آن ساحت اندیشه را نمی‌توانیم به زبان تعین برسانیم که این در هیأت به وقوع می‌پیوندد. آقا در جمله‌ای فرمودند و برای من سالها جای تعجب بود؛ این‌که زبان تمدن نوین اسلامی فارسی است، چون زبان فارسی هنرمندان و شعرایی دارد که توانستند آن ساحت توحیدی را در ساحت زبان بیاورند. در جریان مداحی امتداد فلسفی و ساحت اندیشه به تعین تبدیل شده و درجریان مذهبی محقق شده است.

مهدی رسولی گفت: بحثی داریم که عقلانیت را چگونه در ساحت حبی اهل‌بیت(ع) پیاده‌سازی کنیم؟ ما مشکلی داریم و آن این‌که با همه زحمت‌هایی که درطول تاریخ زعمای شیعه کشیده‌اند، چگونه می‌شود این را در زبان توصیف با جامعه بیان کرد، همان‌گونه که تمدن غرب زبان توصیف جدی‌ای دارد و دقت در این نکته که قوت و قدرت آنها در تبدیل همه این مباحث عقلی به ساحت توصیف در جامعه است و بسیار ساحت هنر و اجتماع برایشان اهمیت دارد والبته این مهم سخت به وقوع می‌پیوندد.

وی افزود: باتوجه مناظرات انتخاباتی؛ داشتم تأملی می‌کردم که ای کاش کاندیداهای انتخاباتی زمانی‌که درباره تغییر حکمرانی صحبت می‌کنند این‌گونه بگویند که حکمرانی باید بصورت تدریجی حالت قرارگاهی بگیرد و دولت کوچک شود و در حد ناظر و راهبر اتفاق بیافتد. مثلاً در جبهه برای فتح خرمشهر امام دستور دادند و به واسطه تشکیلاتی که این میان بود، خرمشهر فتح شد اما الان هم باید تشکیلاتی این وسط باشد که امت بین ولی و الناس عمل بکند و به نظر شما ما الان پارکاب‌تر، منسجم‌تر از هیآت داریم. مثلاً در قضیه کرونا که هیآت با کمترین امکانات توانستند مهره‌چینی کنند و کار را انجام دهند و دلیل این است که تشکیلات دارند.

این مداح اهل بیت ادامه داد: این حلقه‌های میانی که رهبری فرمودند به نحوی می‌تواند هیآت باشد و در مدل مطلوب حکمرانی‌مان بدنبال ولی، امت و الناس هستیم که در این مدل حکمرانی‌ هیآت زمینه‌ای برای امتی که بتواند بین ولی و ناس حرکت بکنند هستند.

مهدی رسولی در پایان سخنان خود افزود: علاوه بر نگاه سیاسی به اباعبدالله یا نگاه اجتماعی به اباعبدالله ما نگاهی که بسیار عمیق است نیز داریم که آن نگاه حبی به اباعبدالله است و هرکس به خاندان اهل‌بیت(ع) محبت کند، خدا به واسطه محبت به آن حکمت و بصیرت عنایت می‌کند و زمانی‌که می‌گوئیم یک جامعه حکیم یعنی با اینکه همه مباحث در این دوران به مدرنیته گره خورده است، اما با رمز جریان حبی به اباعبدالله(ع) قابل حل است و آقایانی که اینها را قبول ندارند که شاید توفیق نداشته باشند لطفاً از اطرافیان و دوستان و آشنایان‌شان این شلوغی‌های مرز در اربعین را بپرسند و ملاحظه کنند. همچنین شلوغی‌های محرم را ببینند. در پایان همان‌گونه که آقای رئیسی گفتند؛ آقایان در خیابان‌ها بیایند مردم را ببینند، یکبار با ما بیایند با این روضه خوانها بیایند در بالاترین مناطقی که فکر می‌کنید اعتقاد ندارند، ببینند مردم نگاهشان به این ماجرا و جریان اباعبدالله(ع) چیست و علیرغم همه دشمنی‌هایی که می‌کنند، نگاه مثبتی به این جریان وجود دارد.
مراسم رونمایی فصلنامه در روز سه‌شنبه 18خردادماه مصادف با ایام شهادت حضرت امام صادق(ع) در هیأت میثاق با شهدا برگزار شد.
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این فصلنامه می‌توانند به درگاه‌های رسانه‌ای آن به آدرس Misaq_Ainmag@ در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنند و همچنین برای دریافت نسخه الکترونیک و فیزیکی آن نیز می‌توانند از لینک https://b2n.ir/Ainmag یا ازطریق ادمین درگاه‌های ارتباطی نشریه اقدام کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین